نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

منظور از آموزش از طریق ویدئو کنفرانس چیست؟

تاریخ انتشار: 2022/07/05

آموزش از طریق ویدئو کنفرانس

فهرست مطلب

اگر در یک دهه جدید چیزی آموخته باشیم، این است که کنفرانس ویدئویی نحوه برقراری ارتباط ایمن و از راه دور با دیگران را کاملاً متحول کرده است. همه ما تقریبا این مزایا را می‌شناختیم، اما از زمانی که با یک بیماری همه‌گیر جهانی مواجه شدیم، چاره‌ای جز نزدیک‌تر شدن، تغییر شکل کسب‌وکار آنلاین و تکیه بر راه‌حل‌هایی نظیر آموزش از طریق ویدئو کنفرانس نداشتیم.

ویدئو کنفرانس برای موفقیت دانش آموزان بسیار مفید است. شاید در ابتدا بخشی از برنامه درسی نبوده، اما قطعا در آینده، به یکی از ابزارهای اصلی در آموزش تبدیل خواهد شد. مؤسسات آموزشی، مزایای یادگیری در فضای آنلاین را درک کرده‌اند و به سرعت از مزایای آن در جهت رسیدن به اهداف آموزشی خود بهره برده‌اند.

در این مقاله، دلیل ارتقای کیفیت آموزش با به کار گیری سیستم ویدئو کنفرانس را بررسی می‌کنیم:

دلایل ارتقای کیفیت آموزش با به کارگیری ویدئو کنفرانس در آموزش

  • مشارکت از حالت محدود به تعامل بین المللی رشد پیدا می کند

همه می‌توانند به تنهایی کتاب بخوانند و دانش کسب کنند. اما اکنون در عصری قرار داریم که می‌توانیم با یکدیگر تعامل و همکاری کنیم، در واقع می‌توانیم اطلاعات را حفظ کرده و به ویژه با ابزارهای دیجیتالی مانند اشتراک‌گذاری صفحات آنلاین، پخش زنده ویدئوها  و موارد دیگر در سطح بالاتری بیاموزیم. فناوری کنفرانس ویدیویی قادر است دانش آموزان را از تمام گوشه و کنار جهان به یک یکدیگر مرتبط کند. در نتیجه افراد با عقاید، تجربیات، باورها و تربیت‌های متفاوت بر غنای یادگیری می افزایند. پیوند بین فرهنگ‌ها و به اشتراک گذاری هر نوع مطالب آموزشی به راحتی از طریق کنفرانس ویدیویی ممکن می‌شود. به نوبه خود، این فناوری، درهای مکالمه را باز کرده و محیط های یادگیری آنلاین را تقویت می‌کند که می‌تواند به شکوفایی ایده‌ها و درک بهتر خلاقیت‌ها تبدیل شود. به لطف آموزش از طریق ویدئو کنفرانس، یادگیری مشارکتی امکان پذیر شده است!

  • آموزش از راه دور امکان پذیر می‌شود

 زبان آموزانی که در مناطق روستایی با کمبود زیرساخت‌ها و منابع مواجهند، می‌توانند از طریق ویدئو کنفرانس از آموزش باکیفیت بهره‌مند شوند. یک راه حل آموزشی که با تمرکز بر یادگیری دیجیتال ارائه می‌شود می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • منابع از پیش ضبط شده (وبینارها، سخنرانی ها و غیره)
  • کتابخانه دیجیتال
  • وبینارهای زنده و از پیش ضبط شده
  • ضبط ویدیویی و/یا پخش زنده سخنرانی‌ها
  • جلسات گروهی در طول یک کلاس آنلاین یا سخنرانی

معلمان در جلسات آنلاین از مزایای بیشتری برای تدریس و برقراری ارتباط با دانشجویان بهره‌مند می‌شوند. کنفرانس ویدئویی، چت متنی را برای پرسیدن سوال بدون وقفه حین سخنرانی یا کلاس درس فراهم می‌کند. دانش‌آموزان می‌توانند به صورت خصوصی یا عمومی، سؤالات خود را بپرسند یا نظر بدهند. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند با مراجعه به منابع آنلاین برای کمک بیشتر یا یافتن یک معلم خصوصی برای یادگیری متمرکزتر احساس حمایت بیشتری کنند. کار گروهی و همچنین بحث و گفتگوی گروهی نیز از طریق ویدئو کنفرانس به راحتی امکان پذیر است.

  • برنامه‌های درسی و آموزشی، با کیفیت بالاتری ارائه می‌شوند

زمانی بود که اکثر یادگیری‌ها روی تخته سیاه یا یک پرده بزرگ پارچه‌ای با قلم نوری انجام می‌شد. امروزه، ویدئو کنفرانس جایگزینی مدرن و تاثیرگذارتر را به ما ارائه می‌دهد. ویدیوهای با کیفیت بالا با صدای شفاف، فرصتی برای غوطه ور شدن به صورت بصری و تجربی را فراهم می‌آورد. اکنون، کلاس‌های مجازی بیش از حد تصور وجود دارد که فقط کافی است بخشی از آن‌ها باشید تا هر مبحثی را یاد بگیرید. راه‌های دیگری نیز پیشرفت کرده‌اند تا آموزش برنامه‌های درسی به شکل گسترده‌تر انجام شوند. ویدئو کنفرانس، راهی برای برقراری ارتباط با کارشناسان خارج از کشور، همکاری با دانش آموزان دیگر از مدارس مختلف یا افراد متخصص در کشورهای مختلف یا فارغ التحصیلان را ارائه می‌دهد. این روش یادگیری که پویایی دو طرفه ایجاد می‌کند جذاب‌تر است و رویکرد کاملا جدیدی برای یادگیری یکپارچه فراهم می‌کند.

  • یادگیری توسط خود دانش آموزان ممکن می‌شود

با کلاس‌ها و منابع آموزشی که بر حسب تقاضا و از قبل ضبط شده است، دانش آموزان می‌توانند از ویدئو کنفرانس برای آموزش خودشان به تنهایی بهره ببرند. دانش‌آموزان، چه نوجوانان و چه بزرگسالانی که به دنبال تحصیلات پس از دبیرستان یا یادگیری مداوم هستند، ممکن است متوجه شوند که مطالعه آنلاین، انعطاف‌پذیری بیشتری برای آن‌ها دارد. زمانی که یادگیری به صورت خودجوش باشد، دانش آموزان می‌توانند تعهد شخصی خود را نسبت به آموزش بیشتر کنند. این روش به ویژه برای والدینی که در خانه نیستند تا به فرزندانشان در یادگیری کمک کنند، یا افرادی که شغل تمام وقت دارند، یا کارفرمایانی که یک شرکت را اداره می‌کنند و کارمندانشان نیاز به آموزش دیدن دارند، بسیار مفید است. کلاس‌ها را می‌توان به راحتی برنامه ریزی و ضبط کرد تا بعداً دیده شوند. بایگانی‌ها، پورتال‌های دانش‌آموزی، حتی تکالیف همگی می‌توانند به صورت آنلاین، زنده و لحظه ای ارائه شوند و در صورت لزوم دانلود و روی آن‌ها کار شود.

  • مربیان می‌توانند از هر کجا در کلاس درس حضور پیدا کنند

برای معلمان، استادان و کارکنان، برنامه درسی متکی بر ویدئو کنفرانس به معنای آزادی و انعطاف پذیری بیشتر است. آموزش‌ها می‌توانند تمام وقت یا پاره وقت باشند و دانشجویان می‌توانند کلاس‌های درسی خود را در حال حرکت و در طول مسیر رفت و آمد دنبال کنند. همچنین یادگیری آنلاین به مدیریت زمان معلمان کمک می‌کند. همیشه مشکل مدیریت برنامه ریزی درسی حین آموزش، نمره دهی، و گزارش نمرات در کارنامه وجود داشته است. با راه حل ویدئو کنفرانس، محدودیت زمانی کاهش می‌یابد. ارسال تکالیف و پیگیری آن‌ها را می توان در یک چت یا از طریق آپلود در وایت برد آنلاین دنبال کرد. دانش‌آموزان می‌توانند از ویدئو کنفرانس برای ارائه‌های آنلاین خود استفاده کنند که شامل فایل‌های دیجیتالی مانند فیلم‌ها، رسانه‌ها، لینک و تصاویر است. به علاوه، ارسال تکالیف سریع و آسان می‌شود و نیازی به هیچ کاغذ، برگه چاپ شده یا فتوکپی نیست.

  • مدیریت کلاس درس ساده تر می‌شود

صرف نظر از اینکه تعداد دانشجویان چقدر زیاد است، اداره هر کلاس (آنلاین یا حضوری) باید به نحو مطلوبی انجام شود. کنفرانس ویدئویی در زمینه آموزش صرفاً برای دانش آموزانی نیست که نیاز به یادگیری دارند. در واقع، یک ابزار مدیریت بسیار ضروری است که ارتباطات بین همه افراد شرکت کننده را به خوبی حفظ می‌کند.

استفاده از ویدئو کنفرانس برای مدیریت بهتر آموزش و برنامه‌ریزی‌های درسی می‌تواند به شکل زیر باشد:

    • ارسال به روز رسانی‌های درسی و آموزشی
    • برنامه ریزی و انجام جلسات اولیا و مربیان
    • ارتباط بین اعضای کادر آموزشی
    • جذب داوطلب
    • برگزاری جلسات با هیئت مدیره مدرسه
    • ارائه خدمات دانشجویی و ثبت نام آنلاین
    • اطلاع رسانی برنامه‌های درسی و آموزشی فوق برنامه
    • اقدام انضباطی

ویدئو کنفرانس در آموزش

مزایای استفاده از تکنولوژی ویدئو کنفرانس در آموزش

با وجود همه‌گیری ویروس کرونا و با توجه به اینکه مدارس و دانشگاه ها به اجبار در سال 2020 به آموزش آنلاین روی آوردند، معلمانی که قبلاً فقط به صورت حضوری در کلاس درس تدریس می‌کردند،  سخنرانی‌ها و درس‌های خود را به صورت آنلاین برگزار کردند و توانستند توجه دانش‌آموزان خود را جلب کرده و تمرکز آن‌ها را حفظ کنند.

فن‌آوری‌های مختلفی وجود دارد که معلمین و اساتید می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند – از ‌ضبط ساده محتواهای صوتی و تصویری از پیش آماده شده گرفته یا پخش زنده درس‌هایشان تا استفاده از نرم‌افزار کنفرانس ویدئویی تعاملی. استفاده از ویدئو کنفرانس در آموزش مزایای متعددی دارد که در این بخش به طور کامل آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

مزایای ویدئو کنفرانس در آموزش

علاوه بر آسان تر بودن آموزش آنلاین، معلمین و دانش آموزان می توانند به طرق مختلف از ویدئو کنفرانس در یک کلاس درس آنلاین بهره مند شوند:

  • به اشتراک گذاری محتوا

به جای ارسال ایمیل ساده فایل‌ها برای دانش آموزان یا ارسال آن‌‌ها در پورتال کلاس درس به صورت آنلاین، ویدئو کنفرانس به معلمان و دانش آموزان امکان به‌اشتراک گذاری جزوات و فایل‌ها را در زمان واقعی می‌دهد.

  • مرتبط بودن شرکت کنندگان

 فاصله گذاری اجتماعی و یادگیری از راه دور می‌تواند منجر به احساس انزوا در دانش آموزان شود. از مزایای ویدئو کنفرانس در آموزش این است که با گرد هم آوردن دانش آموزان و معلمین، تعامل بین آن‌ها را تسهیل می‌کند. این ابزار همچنین می‌تواند شرکت‌کنندگان را از سراسر جهان به هم مرتبط کند و این امکان را فراهم می‌کند که دانشجویان یک مدرسه یا آموزشگاه با دانشجویان سراسر کشور یا حتی خارج از کشور در ارتباط باشند.

  • قابلیت ضبط

یکی دیگر از مزایای ویدئو کنفرانس در آموزش این است که به شرکت کنندگان اجازه می‌دهد سخنرانی یا درس را برای مرور بعدی ضبط کنند. شاید این ویژگی زمانی که از ویدئو کنفرانس در آموزش کلاس‌های ابتدایی استفاده می‌شود، کاربرد چندانی نداشته باشد اما می‌تواند برای دانش آموزان دبیرستانی و موسسات زبان که از ابزارهای یادگیری آنلاین استفاده می‌کنند، مفید باشد. ضبط کلاس‌های درس، به دانش آموزان ابزار دیگری برای کمک به مطالعه و آمادگی برای امتحان می‌دهد.

  • یادگیری خارج از کلاس را راحت‌تر و آسان‌تر می‌شود

با  استفاده ازویدئو کنفرانس، دانش آموزان می‌توانند  فرایند یادگیری خارج از کلاس را از خانه خود دنبال کنند. معلمان می‌توانند کلاس‌ها را سازماندهی و برنامه‌ریزی کرده و از دانش آموزان دعوت کنند که در هر زمان و از هر کجا که هستند در آن شرکت کنند. دانش‌آموزان فقط باید دوربین‌های HD و اتصال به اینترنت ثابت داشته باشند تا از خارج از کلاس شروع به یادگیری کنند. معلمان و دانش آموزان حتی می‌توانند گروه‌های مطالعاتی تشکیل دهند تا از تعامل و یادگیری نامحدود از خانه لذت ببرند.

  • مشارکت دانش آموزان و معلمین

علاوه بر تعامل بهتر دانش‌آموزان و معلمان، می‌توان از کنفرانس ویدیویی برای جذب سخنرانان مهمان و سایر کارشناسان در رابطه با یک موضوع استفاده کرد. تفاوتی ندارد که یک کارشناس در یک شهر یا کشور دیگری باشد، در هر صورت با استفاده از کنفرانس ویدیویی می‌تواند به صورت مجازی در یک کلاس درس حضور داشته باشد.

  • سفرهای میدانی مجازی را تسهیل می‌کند

در شرایطی که بودجه کمی وجود دارد یا رفت و آمد غیرعملی به نظر می‌رسد، کنفرانس ویدئویی می‌تواند بهترین جایگزین  باشد. فقط کافی است چند نماینده برای پوشش زنده در محل حضور داشته باشند، به این ترتیب دانش‌آموزان می‌توانند در زمان واقعی از موزه‌ها یا نمایشگاه‌ها دیدن کنند یا در کلاس‌های درس خود به‌طور زنده در مورد  فعالیت‌های یک شرکت اطلاعات کسب کنند. این روش نه تنها موجب صرفه جویی در منابع از لحاظ زمان و هزینه‌ها می‌شود  که در غیر این صورت، مدارس به علت رفت و آمد متحمل می‌شدند بلکه در عین حال راه حل‌های عملی نیز برای یادگیری ارائه می‌دهند.

  • برنامه ریزی جلسات اولیا و مربیان راحت تر می‌شود

کنفرانس ویدیویی موانع زمانی و منطقه‌ای را از بین می‌برد و این امکان را برای افراد فراهم می‌کند که در هر زمان و از هر مکان، جلساتی را برگزار کنند. هنگامی که مدرسه‌ای از کنفرانس ویدئویی در برگزاری جلسات اولیا/مربیان استفاده می‌کند، تضادهای زمان بندی هر دو طرف را به حداقل می‌رساند.

  • تعامل و همکاری

شاید بزرگترین مزیت استفاده از ویدئو کنفرانس در آموزش این واقعیت است که تعامل و همکاری بین دانش آموزان و معلمان را بهبود می‌بخشد که به نوبه خود، می‌تواند دانش آموزان را با انگیزه تر کرده و تجربه بهتری برای یادگیری آن‌ها فراهم کند.

  • به مدارس مختلف اجازه می‌دهد تا به راحتی با هم ارتباط برقرار کرده و همکاری کنند

همکاری بین مدارس امکان تعامل سالمی را فراهم می‌کند که می‌تواند عملکرد کلی را بهبود بخشد. برخلاف گذشته که مدارس مجبور بودند معلمان خود را به صورت فیزیکی به مدارس دیگر بفرستند تا تکنیک‌های جدید تدریس و مدیریت را بیاموزند، امروزه تعامل از طریق ویدئو کنفرانس راحت‌تر انجام می‌شود. امروزه  مدارس می‌توانند تدریس، کنفرانس های دانشگاهی و وبینارهای آموزشی آنلاین را سازماندهی کرده و از طریق پخش زنده، پرزنتیشن صوتی و تصویری ارائه دهند.

تنها کاری که مدارس باید انجام دهند این است که یک سیستم ویدئو کنفرانس قوی بکار گیرند که به شرکت کنندگان اجازه دهد از پخش زنده با کیفیت بالا لذت ببرند. به این ترتیب معلمان می‌توانند به طور کامل با شرکت کنندگان در طرف دیگر تعامل داشته باشند، با آن‌ها چت کنند و ابزارها و اطلاعات مفیدی را برای آموزش به اشتراک بگذارند. این شکل از تعامل نه تنها در زمان صرفه جویی می‌کند، بلکه باعث صرفه جویی در منابع مالی می‌شود که معلمان برای رفت و آمد بین مدارس استفاده می‌کردند.

  • برنامه های کاربردی برای ویدئو کنفرانس در آموزش و پرورش

برگزاری کنفرانس ویدیویی در کلاس درس می‌تواند چندین هدف زیر را دنبال کند:

  • سخنرانی‌ها

معلمان می‌توانند از راه دور برای کل کلاس، سخنرانی کنند در حالی که جزوات و منابع درسی را روی صفحه به اشتراک می‌گذارند.

  • یادگیری گروهی

یکی دیگر از کاربردهای رایج ویدئو کنفرانس در کلاس، برگزاری جلسات بحث گروهی کوچک است. کنفرانس ویدیویی می‌تواند راه بسیار خوبی برای دانش‌آموزانی باشد که روی تکالیف گروهی یا پروژه‌های کلاسی کار می‌کنند تا رو در رو و از راه دور با هم ارتباط برقرار کنند.

  • کنفرانس‌ها و جلسات

ابزار کنفرانس ویدیویی همچنین گزینه‌ای عالی برای برقراری ارتباط بین دانش‌آموزان و معلمان است. از ویدئو کنفرانس می‌توان برای برگزاری جلسات مشاوره یا به‌عنوان روشی برای برگزاری «کلاس‌های اضافی» برای پاسخ به سؤالات دانش‌آموزان از راه دور استفاده کرد.

برای بسیاری از موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها، حرکت به سمت یک مدل آموزش آنلاین به معنای تلاش برای یافتن یک روش آموزشی برای آموزش دانشجویان از راه دور و یافتن راه‌حل‌های قابل اجرا است. حتی پیش از اجرای دستورات قرنطینه، بسیاری از دانشگاه‌ها، آموزش حضوری و  آنلاین را همزمان ارائه می‌دادند. اما بعد از دوران قرنطینه، اساتید و دانشجویان و حتی مدارس توانستند با این روش‌های آموزشی به خوبی سازگار شوند.

معایب استفاده از ویدئو کنفرانس در آموزش

جنبه تعامل شخصی را حذف می کند

یکی از معایب اصلی ویدئو کنفرانس در آموزش، نداشتن جنبه تعامل شخصی است. همان‌قدر که پخش زنده درس‌ها یا جلسات ممکن است مؤثر باشد، شرکت‌کنندگان ممکن است حالت‌های مهم چهره و زبان بدن را از دست بدهند. این حالت، ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که یک ویدیو با تاخیر یا یک تصویر پیکسلی از ارائه زنده به دلیل تجهیزات نامناسب یا عدم اتصال درست به اینترنت را تجربه کنید. چنین مواردی می تواند یادگیری را محدود کرده و منجر به هدر رفتن منابعی مانند زمان و اشتراک گذاری داده های اینترنتی شود.

هزینه‌های بیشتری برای خرید و راه اندازی یک سیستم کنفرانس ویدیویی به مدارس تحمیل می‌کند

ممکن است مدارس فکر کنند که با خرید یک سیستم ویدئو کنفرانس در هزینه‌های رفت و آمد یا آموزش صرفه جویی می‌کنند، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که هزینه خرید تجهیزات و نرم افزار‌های مربوطه ممکن است بسیار زیاد باشد. نیاز به آموزش اضافی برای استفاده از برنامه‌های سیستم ویدئو کنفرانس نیز می‌تواند هزینه‌های بیشتری را به همراه داشته باشد. پرداخت هزینه برای اتصال داده و انجام تعمیر و نگهداری منظم نیز ممکن است به معنای هزینه‌های اجرایی بیشتر باشد.

جلسات آموزشی ممکن است به علت مشکلات فنی با وقفه برگزار شوند

انتقال روان یک درس یا جلسه زنده ممکن است گاهی تحت تأثیر مشکلات فنی سیستم کنفرانس ویدیویی قرار گیرد که می‌تواند ناشی از مشکلات سخت افزاری، نرم افزاری یا شبکه باشد. چنین شرایطی نیاز به کمک تیم پشتیبانی فنی برای مداخله دارد و در غیاب آن‌ها ممکن است ادامه ارائه زنده دشوار باشد. حتی زمانی که راهی برای رفع مشکل وجود دارد، بر خلاف زمانی که در کلاس یا جلسه واقعی شرکت می‌کنید، مدتی طول می کشد تا دوباره اتصال برقرار شود.

تعداد کاربرانی که همزمان در جلسه شرکت دارند را محدود می‌کند

سیستم‌های کنفرانس ویدیویی مختلف با محدودیت مشخصی نسبت به تعداد شرکت‌کنندگانی که می‌توانند در یک جلسه شرکت کنند، طراحی شده‌اند. در حالی که برخی به ۲۵ تا ۵۰ شرکت‌کننده اجازه می‌دهند همزمان در کنفرانس ویدیویی شرکت کنند، برخی دیگر می‌توانند حداکثر ۵۰۰ شرکت‌کننده و بیشتر را در خود جای دهند. با این حال، ممکن است برای اینکه بتوانید با گروه بزرگی از اعضای کلاس تعامل داشته باشید، ممکن است نیاز به بلندگوها و میکروفون‌های با کیفیت بالا داشته باشید. همچنین باید روی پخش ویدیویی با کیفیت سرمایه گذاری کنید زیرا از پهنای باند بیشتری نسبت به صدا استفاده می‌کند. این فرایند در مقایسه با زمانی که مجبور هستید در یک محیط فیزیکی یا کلاس واقعی با افراد ملاقات کنید یا به آن‌ها آموزش دهید، چالش‌های بیشتری را برای کنفرانس ویدیویی ایجاد می‌کند.

کلام آخر

کنفرانس ویدیویی روش های یادگیری را گسترش داده به طوریکه از طریق ارتباطات رو در رو، بازخورد فوری و تعامل بیشتر، روند تدریس و یادگیری بهتری ایجاد می‌کند. به علاوه، کنفرانس ویدئویی، روشی کاملا فراگیر است و دانش آموزان را بدون توجه به جایی که هستند، با هم مرتبط می‌کند.

ویدیو کنفرانس می‌تواند  امکان آموزش آنلاین را برای دانش آموزان فراهم کند تا آن‌ها را برای ورود به دنیای واقعی آماده سازد. تفاوتی ندارد که کنفرانس ویدئویی، بخشی از برنامه درسی آنلاین باشد یا تمام آن، به هر حال تمام شرکت کنندگان از جمله دانش‌آموزان، معلمان و سرپرستان از در دسترس بودن، مقرون به صرفه بودن و سهولت ارائه آن بهره می‌برند.

اگر می‌خواهید از ویژگی‌هایی مانند اشتراک‌گذاری صفحه، مشاهده فایل‌های صوتی و تصویر و کنفرانس ویدیویی برای افزایش پتانسیل یادگیری استفاده کنید، همین امروز برای خرید بهترین دستگاه ویدئوکنفرانس آموزشی با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: 02142981

شماره واتس اپ: 09103334800

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − چهار =