نصب ویدئو پروژکتور

مهمترین مساله در هنگام نصب ویدئو پروژکتور، فاصله و محل نصب آن می باشد. معمولا ویدئو پروژکتور ها به صورت استاندارد در فاصله نزدیک ( short throw ) یا با فاصله استاندارد از محل نمایش تصویر نصب می شوند. نصب پروژکتورهای برند های مختلف، پروژکتورهای آموزشی، آمفی تئاتری و چند منظوره، در زمان و هزینه نصب تاثیر چندانی ندارند. بنابراین انواع ویدئو پروژکتور در هزینه نصبشان چندان متفاوت نیستند و تنها در مشخصات فنی، ظاهر و ابعاد دستگاه ممکن است تفاوت هایی وجود داشته باشد که این موضوع هم با توجه به اینکه نصب اغلب دستگاه ها بر روی پایه یکسان انجام می شوند، بر روی هزینه کل تمام شده برای نصب دیتا پروژکتور تاثیر گذار نیست.

نصب دستگاه معمولا به نحوه استقرار بر روی دیوار یا سقف محل استفاده ویدئو پروژکتور اطلاق می گردد. به این معنی که استفاده از دستگاه به صورت قرار دادن آن بر روی میز یا مکان تعبیه شده عملا نیازی به نصب دستگاه ندارد و تنها خارج کردن از جعبه و قرار دادن دستگاه در محل مورد نظر کفایت می کند. نکته حائز اهمیت در نصب دستگاه در فاصله نزدیک، استفاده از پایه مخصوص دستگاه می باشد که معمولا در جعبه دستگاه موجود می باشد. ویدئو پروژکتور هایی که در فاصله نزدیک نصب می شوند، به طور کل از نوع خاصی به نام short throw می باشند که معمولا به همراه برد هوشمند، برای نوشتن و ارائه مطلب و به منظور جلوگیری از ایجاد سایه بر روی صفحه مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها معمولا از قیمت بالاتری نسبت به دستگاه‌های معمولی برخوردارند. با توجه به اینکه نصب ویدئو پروژکتورهای فاصله نزدیک، نسبت به پروژکتورهایی که در فاصله دورتر مورد استفاده قرار می گیرند، پیشرفته تر است معمولا کار سخت تری است و توصیه می شود توسط افراد با تخصص بالا انجام شود.

پیش نیازهای نصب ویدئو پروژکتور

موارد مورد نیاز قبل از نصب دیتا پروژکتور شامل پایه، کابل های خروجی تصویر HDMI یا VGA، کابل برق، داکت و ابزارهای مورد نیاز برای آماده سازی محل نصب دستگاه می باشد. در ادامه به موارد تاثیر گذار بر نصب و هزینه های آن خواهیم پرداخت.

پیش نیازهای نصب ویدئو پروژکتور

کابل تصویر

معمولا برای ارسال تصویر به ویدئو پروژکتور ها از کابل های HDMI یا VGA استفاده می گردد. کابل های HDMI معمولا به دلیل ارسال سیگنال های دیجیتال، تداخل امواج مغناطیسی کمتر و به طور کل استفاده از تکنولوژی به روزتر، خروجی تصویر با کیفیت تری نصب به کابل های VGA به کاربران می دهند. البته قیمت این کابل ها نسبت به کابل های VGA بیشتر می باشد. نکته حائز اهمیت در نصب و استفاده از ویدئو پروژکتورها که معمولا برای کاربران و مشتریان این دستگاه ها از اهمیت بالایی برخوردار است، کیفیت و وضوح تصویر خروجی می باشد، بنابراین، حتی اگر برای خروجی تصویر از کابل های HDMI استفاده می نمایید، از نوع با کیفیت آن – معمولا کابل های HDMI موجود در بازار تفاوت قیمتی و کیفیتی زیادی با هم دارند – استفاده نمایید تا مطلوب ترین نوع خروجی را از دستگاه مورد استفاده داشته باشید. کابل های HDMI به دو نوع کابل active و کابل معمولی تقسیم می شوند که نوع active – دارای تقویت کننده های سیگنال می باشد – برای فاصله های طولی بلند تر مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل پاور

برای تغذیه الکتریکی ویدئو پروژکتور معمولا از کابل برق یا اصطلاحا پاور استفاده به عمل می آید. کابل های پاور مورد استفاده برای اغلب پروژکتورها، همان کابل های پاور استانداردی هستند که برای راه اندازی رایانه و اغلب دستگاه های الکتریکی دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. البته در برخی مدل ها و برند ها، از نوع کابل متفاوت تری استفاده به عمل می آید. طول کابل مورد نیاز برای راه اندازی دستگاه از دیگر موارد تاثیر گذار در نصب ویدئو پروژکتور به شمار می رود.

کابل تصویر ویدئو پروژکتور
هزینه نصب ویدئو پروژکتور

هزینه نصب ویدئو پروژکتور

هزینه های نصب ویدئو پروژکتور معمولا شامل دستمزد فرد یا افراد متخصص در این زمینه و اقلام مورد استفاده در هنگام نصب دستگاه می باشد. اقلام مورد استفاده هنگام نصب شامل پایه ویدئو پروژکتور، کابل های خروجی تصویر HDMI یا VGA، کابل پاور و داکت و غیره می باشد. در مورد موارد مذکور، طول کابل های مورد استفاده از پارامتر های تعیین کننده در هزینه های نصب ویدئو پروژکتور به شمار می رود.

پرده نمایش

معمولا در کنار ویدئو پروژکتور از پرده نمایش هم استفاده به عمل می آید. استفاده از پرده نمایش در کنار پروژکتور معمولا با هدف بهینه سازی خروجی تصویر مورد استفاده قرار می گیرد. جنس و نوع پارچه مورد استفاده در پرده نمایش به گونه ای است که بازتاب نور تابیده شده را به بهینه ترین شکل ممکن برگرداند.

پرده نمایش ها معمولا به دو نوع دستی و برقی تقسیم می شوند. از معایب نوع دستی آن می توان به احتمال خراب شدن فطعات مکانیکی آن در دراز مدت مانند فنر پرده نمایش در طی زمان اشاره نمود. مزایای این نوع از پرده های نمایش نسبت به پرده نمایش های برقی، قیمت ارزان تر و مستقل از نیاز به برق بودن آن برای باز و بسته کردن پرده اشاره نمود. در عوض، پرده نمایش برقی علیرغم هزینه بیشتر، سهولت استفاده و دارا بودن ریموت جهت باز و بسته شدن پرده را به همراه دارد.

پرده نمایش ویدئو پروژکتور
برد هوشمند نوآوران تحقیق

برد هوشمند

برد هوشمند از دیگر تجهیزاتی است که در کنار ویدئو پروژکتور مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه قابلیت نوشتن محتوا به صورت لمسی ( Touch ) را برای کاربران فراهم می سازد. در واقع مورد استفاده برد هوشمند علاوه بر امکانات ارائه شده از طریق پرده نمایش، امکان نوشتن داده بر روی آن در ابعاد حدود 82 یا 88 اینچ می باشد و بیشتر در مراکز آموزشی و تجاری که نیاز به ارائه و به اشتراک گذاری محتوا وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. در مواردی که کاربران استفاده نوشتاری نیاز نداشته باشند، عملا استفاده از برد هوشمند هزینه اضافی به شمار می رود و پرده نمایش به تنهایی می تواند نیاز آن ها را رفع کند.

سوالات متداولی که قبل از نصب دستگاه جهت تسریع و سهولت نصب باید از مشتریان پرسیده شود شامل موارد زیر می باشد :

  • ابعاد تصویر خروجی مورد نظر مشتری چقدر است؟
  • نوع ویدئو پروژکتور از نظر فاصله نزدیک یا دور بودن دستگاه
  • نصب باید بر روی پایه انجام شود یا ویدئو پروژکتور به صورت رومیزی مورد استفاده قرار می گیرد
  • آیا نیاز به نصب پرده نمایش یا برد هوشمند و خروجی تصویر بر روی آن وجود دارد؟

نکات مهم درباره محل نصب ویدئو پروژکتور

  • ویدئو پروژکتور ها را به هیچ وجه در مسیر باد کولر یا سیستم‌های گرمایش نصب نکنید چرا که جریان هوا باعث ورود گرد و غبار بیشتر به دستگاه و در نتیجه اختلال در عملکرد بهینه دستگاه خواهد شد.
  • نصب ویدئو پروژکتور در مکان هایی که میزان رطوبت بیشتری دارند توصیه نمی شود.
  • ترجیها ویدئو پروژکتور ها باید با فاصله از پنجره ها نصب شوند تا در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرند یا این میزان به حداقل برسد.