نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

رزولوشن و فاصله دید ویدئو پروژکتورها در برابر نمایشگرهای ثابت

تاریخ انتشار: 2021/08/30

رزولوشن (Resolution)

هر زمان که به دنبال یک نمایشگر مناسب می‌گردید، واژه رزولوشن را می‌شنوید. اما این یعنی چه؟ به طور خلاصه، وضوح عبارت است از تعداد پیکسل‌ها، از یک طرف صفحه تا طرف دیگر و از بالای صفحه تا پایین، که تصویر شما را تشکیل می‌دهند یا به عبارت دیگر Resolution یا قدرت تفکیک تصاویر شاخصی برای سنجش میزان کیفیت تصویر می‌باشد . همانطور که گفته شد رزولوشن به معنای وضوح است که به جزئیات (پیکسل‌های تصویر) تصویر اشاره دارد  به این معنا که اگر تصویری وضوح پایین‌تری (تعداد پیکسل کمتر) داشته باشد جزئیات تصویر کمتر و هرچه جزئیات تصویر بیشتر (تعداد پیکسل ها بیشتر) وضوح یا رزولوشن بالا‌تر است.

به عنوان مثال، یک پروژکتور SVGA دارای 800 پیکسل از یک طرف تا طرف دیگر و 600 پیکسل از بالا تا پایین و در مجموع 480،000 پیکسل است. پیکسل‌های بیشتر به معنی “تراکم پیکسلی” بالاتر و تصویری واضحتر است. در ادامه در نمودار در مورد رایج ترین رزولوشن‌های نمایشگرها آمده است.

مقاله کدام خصوصیات ویدئو پروژکتور‌ها مهم است؟ را بخوانید.

انواع رزولوشن

رزولوشن

برای مثال تصویر با کیفیت Full HD دارای رزولوشن 1080×1920 پیکسل و 1080P است، به این معنا که دارای 1920 پیکسل در راستای افق و 1080 پیکسل در راستای عمود می‌باشد.

 

فاصله دید

در روزهای قبل از کنترل از راه دور، در حدود سال 1980، کودکان با فاصله‌ای به اندازه بازوی خود جلوی تلویزیون نشسته بودند تا بتوانند به سرعت به دستور پدر و مادر یا خواهر و برادر بزرگترشان، کانال تلویزیون را به صورت دستی تغییر دهند. در این مدت، یک نسل از آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که فاصله 6 اینچی از تلویزیون فاصله دید مناسبی است. با این وجود، پس از همه گیر شدن کنترل از راه دور، والدین شروع به نصیحت فرزندان خود کردند که خیلی نزدیک به تلویزیون نشسته اند – و بنابراین – مفهوم فاصله دید ابداع شد.

خوب، شاید این دقیقاً درست نباشد. اما بیایید به زمانیکه یک تلویزیون با “صفحه نمایش بزرگ” اندازه 16 اینچی با 525 لاین رزولوشن، بنابراین، شما باید تا جایی که می‌شد به تلویزیون نزدیک می‌شدید تا بازهم یک تصویر کاملاً مبهم را ببینید. در واقع، نزدیک شدن بیش از حد موجب می شد بیننده، نقایص بیشتری را نیز ببیند.

با این حال، امروزه طیف گسترده ای از نمایشگرهای ثابت و ویدئو پروژکتورهای بزرگ با قیمت مناسب با رزولوشن HD (1080p) و UHD (4K) وجود دارد. یک انتقاد از این نمایشگرهای جدید UHD  – اگر خیلی خوب بودن، یک انتقاد باشد – این است که با افزایش رزولوشن از 1080p به 4K، (با 8K که در آینده نزدیک متداول می شود) بهبود تصویر به سختی قابل مشاهده است.

به عنوان مثال، اگر یک صفحه نمایش 55  اینچی با قدرت تفکیک تصاویر 1080p و 4k را برای فضای خود انتخاب کرده‌اید، جزئیات اضافه شده به رزولوشن 4k را متوجه نخواهید شد، مگر اینکه در فاصله پنج فوتی از تصویر باشید. نمودار زیر را بررسی کنید تا ببینید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم.

فاصله دید

 آنچه نمودار نشان می دهد این است که، برای یک صفحه 84 اینچی، وضوح 4k کاملاً مشخص نیست مگر اینکه حداقل 5.5 فوت یا نزدیکتر به صفحه باشید. برای یک صفحه نمایش “کوچک” 55 اینچی نیز باید 3.5 فوت یا نزدیکتر باشید. تحقیقات انجام شده توسط Bernard Lechner معاون سابق آزمایشگاه های(RCA) نشان داد که متوسط فاصله تماشای تلویزیون برای بینندگان آمریکایی، 9 فوت است. این مسافت بسیار دورتر از مسافت 5.5 فوت است که برای مشاهده کامل صفحه های 4k با اندازه طبیعی لازم است. “

اکثر افراد ترجیح می‌دهند در فاصله 5 متری تلویزیون خود ننشینند، همانطور که معمولاً انتخاب نمی‌کنند که در ردیف اول تئاتر بنشینند. بدترین اتفاقی که ممکن است رخ دهد اگر خیلی نزدیک تلویزیون بنشینید چیست؟ خوب، بسته به آنچه مشاهده می‌کنید ممکن است دچار کمی محدودیت حرکتی، سردرد، گرفتگی گردن یا سایر ناراحتی‌های عمومی شوید.

فاصله دید در ویدئو پروژکتور

فاصله دید یک ویدئو پروژکتور، فاصله آن تا صفحه نمایش می‌باشد. موقعیت پروژکتور و اندازه تصویر به فضا و ابعاد شما بستگی دارد، بنابراین شما باید فاصله دید و ویژگی‌های ویدئو پروژکتور را برای نصب در یک فاصله استاندارد در نظر بگیرید.

انواع فاصله دید در ویدئو پروژکتور

  • Long Throw: این پروژکتورها معمولا در مرکز سقف یک اتاق بزرگ نصب می‌شوند و یک تصویر بزرگ را ارائه می‌دهند.
  • Short Throw: این ویدئو پروژکتور‌ها با فاصله نزدیک به صفحه نمایش بر روی سقف یا دیوار نصب می‌شوند و تصویر بزرگی را با کاهش سایه‌ها و خیره کننده چشم نمایش می‌دهند.
  • Ultra-Short Throw: این ویدئو پروژکتور‌ها با فاصله بسیار نزدیک به پرده نمایش بر روی سقف یا دیوار نصب می‌شوند و با از بین بردن کامل سایه‌ها و خیره‌کننده‌های چشم تصویر را نمایش می‌دهند.

 

پس، می توانید یکی از دو روش زیر را انتخاب کنید:

پس انداز کنید – صفحه نمایش یا ویدئو پروژکتور با وضوح بالاتر از آنچه نسبت به فضای خود نیاز دارید، خریداری نکنید.

تلویزیون بزرگتری انتخاب کنید – اندازه تصویر لازم برای لذت بردن از وضوح UHD را دریافت کنید – خود را در تصاویر عالی غرق کنید.

همانطور که رزولوشن تصاویر مرتباً در حال افزایش است، بهترین راه برای لذت بردن از آن‌ها داشتن تصویری به اندازه کافی بزرگ است که بتواند آن‌ها را به نمایش بگذارد.

به عنوان مثال مقادیر زیر، توصیه هایی در خصوص فاصله دید از دو منبع مختلف است:

  • اندازه صفحه نمایش (محدوده توصیه شده)

35 اینچ : ′3.5  – ′5.0  (1.0 – 1.5 متر)

40 اینچ :  ′4.0  – ′6.0  (1.2 – 1.8 متر)

50 اینج :  ′5  – ′7.5  (1.5 – 2.2 متر)

60 اینچ :  ′6.0  – ′9.0  (1.8 – 2.7 متر)

 

  • اندازه صفحه نمایش (محدوده توصیه شده)

40 اینچ :  ′4.0 – ′6.3 (1.22 – 1.92 متر)

42 اینچ :  ′4.2 – ′6.7 (1.28 – 2.04 متر)

50 اینچ :  ′5.0 – ′7.9 (1.52 – 2.41)

60 اینچ :  ′6.5  – ′10.3  (1.98 – 3.14 متر)

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =