نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

با انواع تکنولوژی های LCD در ساخت ویدئو پروژکتور ها آشنا شوید

تاریخ انتشار: 2019/06/09

ویدئو پروژکتور

اگر مقالات ما را دنبال می کنید حتما به یاد دارید  که در یکی از مقاله ها با عنوان اساس کار ویدئو پروژکتور 3LCD چیست؟ در مورد تکنولوژی 3LCD   مورد استفاده در ویدئو پروژکتور ها صحبت کردیم، در این مقاله می خواهیم  در تکمیل آن شما را با انواع تکنولوزی های LCD دیگر در ساخت پروژکتور ها آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

اگرچه تکنولوژی 3LCD  یکی از معمول ترین تکنولوژی های مورد استفاه در ویدئو پروژکتور هاست (همراه با DLP)، اما انواع متفاوتی از پروژکتور های بر پایه LCD وجود دارد.

انواع تکنولوژی LCD در ویدئو پروژکتور ها  :

  • LCOS (کریستال مایع روی سیلیکون)
  •  D-ILA (تقویت کننده نور تصویرساز دیجیتالی – استفاده شده توسط JVC)
  •  SXRD (نمایشگر بازتابنده کریستال سیلیکون- استفاده شده توسط سونی)

هر کدام از این سه نوع، برخی از مشخصات تکنولوژی 3LCD و DLP را با هم ترکیب کرده اند.

تشابه این سه نوع LCD این است که به جای گذراندن نور از میان چیپ های LCD برای ایجاد تصاویر همانند تکنولوژی 3LCD ؛ نور دقیقا ازسطح چیپ های LCD برای ایجاد تصویر منتشر می شود. درنتیجه، LCOS/SXRD/D-ILA به عنوان تکنولوژی های “بازتابی” شناخته می شوند؛ درحالیکه 3LCD به نام تکنولوژی انتقال دهنده خوانده می شود.منشا نور در این سه نوع به صورت لامپ یا لیزر همان منشا مورد استفاده در 3LCD است.

 

ویدئو پروژکتور

 

مزایای LCD /LCOS

یکی از مزایای ویدئو پروژکتور های  خانواده LCD/LCOS  این است که توانمندی ایجاد خروجی نور رنگی  و نور سفید را به طور همزمان دارد.
این ویژگی با تکنولوژی DLP که توانایی ایجاد سطوح سیاه و رنگی فوق العاده ای دارد و نمی تواند نور سفید و رنگی را در یک سطح برای پروژکتور هایی که از یک چرخه رنگ استفاده می کنند، بتاباند، در تضاد است.
از طرف دیگر، پروژکتور های DLP که از تکنولوژی چرخه بدون رنگ (مانند مدل هایی با 3 چیپ یا با منشا نور هیبریدی LED یا لیزر/LED) استفاده می کنند، می توانند خروجی رنگی و سفید را همزمان داشته باشند.

معایب LCD /LCOS

اثر Screen door معمولا در پروژکتورهای LCD دیده می شوند.
چون صفحه نمایش از پیکسل های مجزا تشکیل شده، این پیکسل ها می تواند روی نمایشگرهای بزرگ قابل رویت باشد و درنتیجه به نظر می رسد که تصویر از طریق Screen door دیده می شود.
دلیل بوجود آمدن این اثر این است که پیکسل ها توسط مرزهای سیاه (بدون نور) تفکیک می شوند. وقتی اندازه تصویر افزایش می یابد (یا رزولوشن روی صفحه نمایش با اندازه یکسان کاهش می یابد.)، مرزهای مجزای هر پیکسل بیشتر در معرض دید قرار می گیرد و در نتیجه این تصور به وجود می آید که تصویر از طریق یک screen door دیده می شود. برای حذف این پدیده، سازندگان از تکنولوژی های مختلفی برای کاهش دیده شدن مرزهای هر پیکسل بهره می برند.
از طرف دیگر، در ویدئو پروژکتورهای برمبنای LCD که توانایی نمایش رزولوشن بالا (1080p یا بالاتر) را دارند، این اثر قابل رویت نیست چون پیکسل ها بسیار کوچک تر و مرزها بسیار نازک تر هستند مگر اینکه به صفحه نمایش کاملا نزدیک باشید و صفحه نمایش نیز بسیار بزرگ باشد.

موضوع دیگری که معمولا به ندرت رخ می دهد، خاموش شدن پیکسل است. چون چیپ LCD از یک پنل با پیکسل های مجزا تشکیل شده اگر یک پیکسل خاموش شود، به صورت یک نقطه سیاه یا سفید روی تصویر نمایش داده می شود. پیکسل های مجزا را نمی توان تعمیر کرد، اگر یک یا چند پیکسل خاموش شود، کل چیپ باید تعویض گردد.

آخرین و مهمترین نکته

ویدئوپروژکتورهایی که از تکنولوژی LCD استفاده می کنند برای مصارف بسیار زیادی از کاربردهای تجاری گرفته تا آموزشی و حتی نمایش خانگی و بازی و سرگرمی های معمول در خانه دردسترس، توانمند و کاربردی هستند.

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 14 =