نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

اساس کار ویدئو پروژکتور 3LCD چیست؟

تاریخ انتشار: 2019/05/14

ویدئو پروزکتور 3LCD

LCD  چیست؟

LCD مخفف “نمایشگر کریستال مایع” است. تکنولوژی LCD چندین دهه است که همراه ماست و از آن در نمایشگرهای ویدئویی متعددی مثل نمایشگرهای پنل در ابزار الکترونیک و وسایل الکترونیکی مصرفی و همچنین دیجیتال ساینیج استفاده می شود. شاید آشناترین نوع استفاده از آن برای مصرف کنندگان همان تلویزیون های LCD  باشد.

در تلویزیون ها، چیپ های LCD روی صفحه نمایش چیده شده اند و از نور در پشت آن ها (معمولا در نوع LED) استفاده می شود، تلویزیون های LCD می توانند تصاویر را نمایش دهند. بسته به رزولوشن نمایشگر تلویزیون، تعداد چیپ های LCD مورد استفاده می تواند چند میلیون باشد. (هر چیپ LCD نشان دهنده یک پیکسل است.)

LCD مورد استفاده در ویدئو پروژکتور ها

علاوه بر تلویزیون ها، تکنولوژی LCD در بسیاری از ویدئو پروژکتور ها مورد استفاده قرار می گیرد.
اما، به جای استفاده از تعداد بسیار زیادی چیپ های LCD که روی صفحه نمایش قرار گرفته باشد، در ویدئو پروژکتور، 3 چیپ LCD با طراحی خاص برای ایجاد و پروژکت کردن تصاویر روی یک صفحه نمایش خارجی به کار می رود.
این سه چیپ هرکدام دارای پیکسل های یکسانی هستند که رزولوشن نمایش مشابهی برای دیتا پروژکتور ایجاد می کنند. البته به جز تکنیک های انتقال پیکسل که در برخی ویدئو پروژکتور ها برای نمایش رزولوشن های بالاتر مثل تصاویر 4K بدون دارا بودن تعداد پیکسل های مورد نیاز استفاده می شود.

 

3LCD

3LCD چیست؟

نوعی از LCD مورد استفاده در تکنولوژی ویدئو پروژکتور به نام 3LCD خوانده می شود. (نباید با 3d آن را اشتباه گرفت.)
در بیشتر ویدئو پروژکتور 3LCD ، یک منبع نوری با منشا لامپ، نور سفید را به یک مجموعه از آینه 3 رنگ می تاباند که نور سفید را به شعاع های نور قرمز، آبی و سبز تفکیک می کند که در برگشت از میان یک چیپ LCD عبور می کند که متشکل از سه چیپ است (هرکدام برای یک شعاع رنگ درنظر گرفته شده است.) این سه رنگ با استفاده از یک منشور با هم ترکیب شده و از میان یک مجموعه لنز عبور کرده و سپس روی صفحه نمایش یا دیوار تابانده می شوند.

اگرچه در بیشتر پروژکتورها منشا نور همان لامپ است اما در برخی پروژکتورهای 3LCD از لیزر یا لیزر/LED به عنوان منشا نور به جای لامپ استفاده می شود. البته نتیجه نهایی یکسان است و تصویر روی یک صفحه نمایش یا دیوار تابانده می شود.

در مقالات بعدی همراه ما باشید تا با انواع تکنولوژی با انواع تکنولوژی های LCD در ساخت ویدئو پروژکتور ها آشنا شوید.

 

 

ویدئو پروژکتور 3LCD

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 3 =