نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

ویژگی های لابراتوار زبان چیست ؟

تاریخ انتشار: 2020/01/04

ویژگی های لابراتوار زبان

مهارت های ارتباطی خوب برای موفقیت هر حرفه ای ضروری است. اگر کسی بخواهد با مردم ارتباط برقرار کند، مجبور است به زبان آن ها صحبت کند. به طور خاص، زبان انگلیسی در زندگی جوانانی که مایل به پیشرفت در مشاغل خود در هر جای دنیا هستند، ضروری شده است. بنابراین، یادگیری زبان انگلیسی امروزه برای هر دانش آموز اجباری و ضروری است.
یادگیری زبان همانند یادگیری هر موضوع دیگری نیست. صرف امتحان دادن و گرفتن مدرک یا جایزه نمی شود. چهار مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن باید تمرین شود. ارتباطات شامل توانایی گوش دادن دقیق شخص به منظور درک معنی و پاسخ دادن به نوبه خود با کلمات مناسب و تلفظ خوب است.
در این مقاله قصد داریم به اهمیت و ویژگی های لابراتوار زبان بپردازیم.

لابراتواز زبان کلسمیت - لابراتوار زبان چیرو

نقش لابراتوار زبان در یادگیری

لابراتوار زبان نقش مهمی در فرایند یادگیری زبان ایفا می کند. لابراتوار زبان دارای چندین امکانات پیشرفته است که می تواند به زبان آموزان کمک کند تا یک زبان به همراه مهارت برای برقراری ارتباط بیاموزد. این در شرایط امروز اجتناب ناپذیر شده است، اما در عین حال، چالش های خاصی را نیز به همراه دارد. در این مقاله سعی شده تا اهمیت لابراتوار زبان و چالش های تحمیل شده آن برای زبان آموز و استاد مورد بررسی قرار گیرد.

نیاز به لابراتوار زبان

از هر زبان آموز انتظار می رود که برای اهداف ارتباطی تسلط کافی به زبان داشته باشد، برای داشتن ارتباطات مؤثر و کارآمد، وضوح و دقت لازم است. آنچه به فرد برای دستیابی به چنین مهارتی کمک می کند، فرایند و روش یادگیری آن زبان است.

برای مثال برنامه درسی سیستم آموزشی کنونی در هند سیستم لابراتوار برای موضوعات هنری ندارد. فقط کسانی که موضوعات علمی را مطالعه می کنند کار عملی دارند، که در آزمایشگاه انجام می شود. از این رو، لابراتوار یادگیری زبان برای دانشجویان هندی چیز جدیدی است، در حالی که در کشورهای غربی آموزش کودکان در لابراتوار برای غنی سازی تجربیات یادگیری زبان بسیار رایج است.

لابراتوار زبان

پیشرفت های علمی تعدادی محصول نوآورانه برای کمک به فرایند یادگیری تولید کرده است. محصولات خلاقانه مانند کنترل چندرسانه ای دیجیتال، هدفون و میکروفن بی سیم، صفحه نمایش واکنش تعاملی و غیره برای زبان آموزانی که زبان را برای برقراری ارتباط یاد می گیرند بسیار مفید هستند. این ابزارهای تعاملی به منظور تقویت نه تنها آموزش زبان بلکه سطح بندی کلاس و یادگیری از راه دور طراحی شده اند.

لابراتوار زبان برای ارزیابی گفتار زبان آموزان بسیار مفید است. لابراتوار زبان ابزاری را در اختیار زبان آموزان قرار می دهد تا بتوانند بهترین نمونه های تلفظ کلمات آن زبان را بشنوند. وسایل الکترونیکی مورد استفاده در لابراتوار، چشم و گوش زبان آموز را تحریک می کند تا سریع و آسان زبان را یاد بگیرد. مجموعه لابراتوار برای کمک به زبان آموزان در کسب و حفظ درک شنیداری، مهارت شفاهی و کتبی و آگاهی فرهنگی طراحی شده است. لابراتوار زبان برنامه های تلویزیونی و مطالب تحت وب در زبان موردنظر ارائه می دهد. از این رو، لابراتوار زبان در هر فرایند یادگیری زبان برای برقراری ارتباط، به نیاز زبان آموزان امروز تبدیل شده است.

انواع لابراتوار های زبان

لابراتوار زبان به مربیان در ارائه آموزش زبان های خارجی کمک می کند و طی سال های متمادی مراحل رشد بسیاری را پشت سر گذاشته است.

  • لابراتوار متعارف

این شکل اولیه لابراتوار زبان است. لابراتوار مرسوم دارای ضبط صوت و چند صوتی صوتی از زبان مقصد برای آموزش زبان آموزان است. معلم نوار را پخش می کند و زبان آموزان به آن گوش می دهند و تلفظ را یاد می گیرند. از آنجا که در یک مجموعه معمولی از کلاس استفاده می شود، مستعد حواس پرتی است و این نوع آزمایشگاه دیگر رایج نیست.

  • Lingua Phone لابراتوار

این دوباره یک نوع آزمایشگاه معمولی است، با اندکی نوسازی. به زبان آموزان هدست داده می شود تا به فایل های صوتی که در حال پخش هستند گوش دهند. در اینجا حواس پرتی به حداقل می رسد.

همچنین امروز یک آزمایشگاه phone Lingua در دسترس است که از یک دستگاه الکترونیکی استفاده می کند که دارای دو عملکرد است. به عنوان یک نوار کاست با تمام ویژگی های دستگاه پخش کننده کاست معمولی در سمت چپ و به عنوان تکرارکننده در سمت راست که به شما کمک می کند تا صدای شخص را ضبط کرده و آن را برای مقایسه پخش کنید، کار می کند.

  • لابراتوار زبان کامپیوتر(CALL)

CALL از کامپیوتر برای آموزش زبان استفاده می کند. مطالب مورد نیاز دوره زبان در حال حاضر در کامپیوتر ریخته می شوند و با توجه به ویژگی های موجود در سیستم نمایش داده می شوند. امروزه نیز لابراتوارهایی با رایانه با اتصال به اینترنت وجود دارد. به این لابراتوار زبان کمکی وب WALL) ) گفته می شود. توسعه CALL تدریجی بوده است و این پیشرفت به سه مرحله مجزا طبقه بندی شده است: CALL رفتاری ، CALL ارتباطی و CALL  یکپارچه. اگرچه توسعه CALL تدریجی بوده است، اما پذیرش آن به آهستگی اتفاق افتاده است.

  • لابراتوار زبان چند رسانه ای

نرم افزارهای زیادی در بازار موجود است که می تواند در لابراتوار زبان چند رسانه ای مورد استفاده قرار گیرد.

 

لابراتوار زبان

 

ویژگی های لابراتوار زبان

لابراتوار زبان باعث ایجاد محیط یادگیری بسیار مؤثرتر از کلاس های سنتی می شود که توانایی زبان آموزان را ارتقا داده و درجه بالایی از یادگیری و توجه به تنوع را فراهم می آورد.

یک لابراتوار زبان مشارکت و یکپارچه سازی زبان آموزان را در تمرینات مختلف بهبود می بخشد و این مساله، به عنوان مثال، در مدتی که زبان آموزان برای صحبت با یک زبان دیگر در طول کلاس به آن ها نیاز دارند، منعکس می شود. در یک کلاس سنتی 45 دقیقه ای، درصد زمانی که زبان آموزان برای صحبت کردن به زبانی که می آموزند صرف می کنند 2/2٪ است در حالی که در کلاس لابراتوار زبان، درصد زمان صرف شده نزدیک به 24٪ می باشد. همچنین لازم به ذکر است که بسته به تمریناتی که در کلاس انجام می شود ممکن است این ارقام بیشتر باشد.

با توجه به این ارقام، بدیهی است که لابراتوارهای زبان مزایای متعددی را نسبت به سیستم های سنتی تدریس ارائه می دهند ، برای مثال به چندین زبان آموز اجازه می دهد تا به صورت همزمان صحبت و تعامل کنند ، شما می توانید تمامی این مداخلات را ضبط کنید، تمرین های مختلفی را به گروه های مختلف دانش آموزان بفرستید، با رسانه های صوتی و تصویری کار کنید، و غیره.

علاوه بر این، استفاده از لابراتوار زبان به دانشجویان این امکان را می دهد تا سریع و  آسان به اطلاعات در توسعه انواع بسیاری از تمرینات کلاس، شخصی سازی فرایند یادگیری، تشویق خلاقیت، نوآوری و آموزش دسترسی داشته باشند. لابراتوارهای زبان همچنین از درجه بالایی از پیشرفت مهارت، کار گروهی و مشارکتی، حذف موانع اجتماعی و زمانی برخوردار هستند، زیرا این اطلاعات در مکانی خاص و مشخص یافت نمی شوند و در عین حال  ادبیات دیجیتالی را که پاسخگوی نیازهای جدید آموزشی و اجتماعی است؛ حفظ می کنند.

اهمیت لابراتوار زبان

لابراتوار زبان در حوزه ارتباطات بسیار اهمیت دارد. ما در دنیای چند زبانه و چند فرهنگی زندگی می کنیم که با پیشرفت علم و فناوری به اندازه یک روستا کوچک می شود. لابراتوار زبان به فرد جهت استفاده مؤثر از فناوری برای برقراری ارتباط کمک می کند. این صرفاً برای یادگیری یک زبان واحد نیست بلکه می تواند برای آموزش کارآمد تعدادی از زبان ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای به دست آوردن حساسیت برای اصوات و ریتم یک زبان، باید بهترین نمونه های یک زبان گفتاری را بشنوید. این دقیقاً عملکرد لابراتوار زبان است. برخی از ویژگی های لابراتوار زبان در زیر آورده شده است:

  1. ابزاری است که برای آموزش هر زبانی طراحی شده است.
  2. به يادگيري تلفظ، لهجه، استرس و ساير جنبه هاي آوايي يك زبان كمك مي كند.
  3. برنامه های آموزش موثر ارتباطی برای بخش های عمومی، خصوصی و شرکتی، افسران سطح متوسط ​​و ارشد از طریق لابراتوار قابل ارائه است.
  4. ایجاد محتوای وب، راه اندازی مجلات خبری داخلی، تبلیغات و هویت شرکت ها و مطالب آموزشی از طریق آزمایشگاه زبان تولید می شود.
  5. مستندات عمومی، اسناد نرم افزاری و کلیه اشکال اسناد فنی قابل انجام است
  6. کارشناسان می توانند از لابراتوار برای ایجاد و ویرایش مطالب علمی و فنی برای آموزش زبان استفاده کنند.
  7. لابراتوار زبان قادر به برگزاری دوره هایی برای گروه های مختلف از افراد مانند دانشجویان، دانشکده ها، بازرگانان و غیره است.
  8. کلاس های مربیگری کوتاه مدت و بلند مدت برای امتحانات بین المللی مانند آیلتس، تافل و سایر امتحانات رقابتی می تواند برگزار شود.
  9. دوره های آنلاین و امتحانات آنلاین را می توان از طریق لابراتوار زبان برگزار کرد.

از آنجایی که توانایی برقراری ارتباط موثر، پیش نیاز هر کسی است که به یک حرفه جدید مشغول می شود، نیاز به توسعه چنین مهارتی امروزه به پدیده ای بسیار حساس تبدیل شده است. هر دو نهاد دولتی و خصوصی توجه خود را روی زبان آموزانی با مهارت های ارتباطی بالا متمرکز می کنند.

این یک واقعیت است که بیشتر زبان آموزانی که پس از اتمام تحصیلات فنی خود کاری پیدا نمی کنند بسیار وابسته به توانایی خود در بیان خود و دانش خود به صورت کارآمد هستند. دکتر تیروواساگام، معاون آموزشی دانشگاه بهاراتیار، کویمباتور، ضمن تأکید بر اهمیت آموزش اشتغال زا، توضیح داد که “رشد شخصیت و مهارت های ارتباطی علاوه بر سوابق تحصیلی خود، برای دانشجویان در یافتن مشاغل قابل احترام اهمیت یکسانی دارد.” وی همچنین از همه اصول دانشکده های وابسته خواست تا در دانشگاه یک لابراتوار زبان داشته باشند و انگیزه مدیریت را برای تعیین یک مربی آموزش دیده بطور ویژه برای لابراتوار ها ایجاد کنند.

دانشگاه آنا در چنای یادداشتی را به کلیه دانشکده های وابسته خود منتشر کرده است تا لابراتوارهای زبان را در محل خود ایجاد کنند تا دانشجویان بتوانند مهارت های ارتباطی خود را توسعه دهند. معاون صدراعظم دانشگاه بهاراتیار از هیئت مطالعات زبان انگلیسی خواسته است تا تدریس معمول نثر و شعر انگلیسی را کاهش دهد، و 50 درصد از زمان تدریس را برای زبان انگلیسی ارتباطی اختصاص دهد. تقریباً تمام دانشکده های فنی در منطقه کویمباتور مجهز به لابراتوارهای زبان هستند. گرچه هزینه نصب لابراتوار زبان بسیار زیاد است، اما موسسات با توجه به ویژگی های لابراتوار زبان و به سود دانشجویان خود در آن ها سرمایه گذاری کرده اند.

نتیجه گیری

لابراتوار زبان ابزاری بسیار مفید برای تمرین و ارزیابی گفتار فرد به هر زبانی است. این امکاناتی فراهم می کند که دانش آموز بتواند به تلفظ صحیح گوش دهد، همان را تکرار و ضبط کند، به عملکرد آن ها گوش دهد و با مدل مقایسه کند و خود را ارزیابی کند. از آنجایی که لابراتوار زبان به هر زبان آموز از هر زبان آزادی توانایی یادگیری را می دهد، انعطاف پذیر است و لزوماً همیشه به یک معلم احتیاج ندارد. در عین حال، برای معلمان امکان دارد کمک های فردی و جمعی ارائه دهند. لابراتوار زبان به هر شرکت کننده اجازه می دهد که در حریم خصوی خود به صحبت کردن و گوش دادن بپردازد.

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =