نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

آموزش و پرورش خلاقیت کودکان چگونه ممکن است ؟

تاریخ انتشار: 2014/03/01

خلاقیت کودکان چگونه ممکن است؟
خلاقیت خصوصیتی است مشترک بین انسانها که بر مبنای انگیزه ها ،خواسته ها و توانائی های هر فرد و بنابر شرایط محیطی یا شخصیتی او آشکار می شود.
خلاقیت توانایی ترکیب، تجمیع و تلفیق ایده ها و پدیده هایی از پیش شناخته شده در یک کلیت نو و به صورتی منحصر بفرد با ایجاد یک ارتباط غیر معمول بین آنهاست.
خلاقیت توانائی دیدن چیزها در نگاهی نو و غیر معمول و یا دیدن مشکلاتی است که دیگران آن را نمی بینند و سپس ارائه راه حل های جدید غیر معمول و اثر بخش برای آنهاست. به بیان دیگر خلاقیت یعنی ساختن همه چیز از هیچ. خلاقیت یعنی راه نرفتن بر روی جای پای دیگران، خلق ردپایی جدید و بطور کلی خلاقیت بمعنای متفاوت دیدن، متفاوت فکر کردن و متفاوت بودن است.

منبع : کتاب دایره المعارف مشاوره تحصیلی دکتر ذاکر

آیا خلاقیت در درون انسان زاده می شود یا مهارتی است که می توان به بار آورد؟ این روزها بسیاری فکر می کنند آموزش خلاقیت موفقیت آمیز بوده است. چگونه می توان با نوآوری در روش های تدریس، خلاقیت کودک را افزایش داد؟ خبرنامه این هفته شرکت مهندسی نوآوران تحقیق و گزارش یورو نیوز به نوآوری های آموزشی که در باور کردن خلاقیت نوجوانان موثرند، اختصاص دارد.

رویکرد خلاقانه بازی لگو Lego در مدرسه «بیلوند» در دانمارک
خیلی از کودکان با سرگرمی لگو Lego بزرگ می شوند اما آیا می توان سیستم آموزشی را کلا براساس قطعات لگو Lego به وجود آورد؟
مدرسه بین المللی بیلوند در دانمارک، به تازگی بر اساس سنتهای آموزشی این کشور و رویکرد خلاقانه گروه لگو Lego احداث شده است. در اینجا دانش آموزان می آموزند چگونه مهارتهایی برای کنجکاوی و ابتکار کسب نمایند.
«لَی گوت» به زبان دانمارکی یعنی «خوب بازی کن». شرکت بزرگ لگو Lego، از ۸۰ سال پیش براساس همین دیدگاه توسط کریک کریستینسن تاسیس شد. بخش خیریه شرکت، یعنی بنیاد لگو Lego ایده بازی خلاقانه را با اهدای این مدرسه واقعیت بخشیده است.
اما تمام درسها به مکعبهای لگو محدود نمی شود. برنامه درسی این مدرسه، سیستم دیپلم بین المللی مبتنی بر یادگیری از راه تحقیق و جستجو را در برمی گیرد. هدف این نظام این است که توجه به کودک در کانون آموزش قرار گیرد.
بنیانگذاران مدرسه بین المللی بیلوند معتقدند که باید از چارچوب های فکری معمول بیرون رفت. در بررسی هایی که با بودجه بنیاد لگو انجام شده است بر روی کار خلاق تاکید شده است و اینکه توانایی علمی به تنهایی کافی نیست و لازم است افراد خود را با وضعیت پیچیده ارتباطات در دنیای تجارت وفق دهند.
بسیاری از والدین کودکان در شکل گیری این مدرسه مشارکت داشتند و برخی از آنها از نتایج بدست آمده شگفت زده اند.

 

طرح «آموزش و فرهنگ خلاقیت» در پاکستان

در پاکستان فعالیت های فوق برنامه درسی نادر است و از تجهیزاتی مثل دیتا پروژکتور و برد هوشمند خبری نیست. خشونت با کودکان در کلاس درس امری معمول است. کراچی بزرگ ترین شهر، بندر اصلی و مرکز اقتصادی پاکستان است که شاهد خشونت های شهری زیادی نیز هست، وقایعی که بر زندگی کودکان و آموزش آنها تاثیرات مخربی دارد.
کودکان پاکستانی معمولا عادت ندارند چیزی خارج از برنامه درسی یاد بگیرند. در مدارس خلأ بزرگی در زمینه خلاقیت وجود دارد. پاول کولار، پیشگام آموزش خلاقیت، مدیر اجرایی پروژه «آموزش و فرهنگ خلاقیت» و برنده جایزه وایز در سال ۲۰۱۱، با هدف افزایش خلاقیت در کودکان به کراچی آمده است. برنامه او در وهله اول برای مدارس انگلیسی زبان طراحی شده است.
کولار برای بررسی روش کار خود پنج مدرسه متفاوت را انتخاب کرده است، از مدرسه های خصوصی و با شهریه بالا گرفته تا مدارسی در مناطق محروم. برنامه وی نشان می دهد که شیوه آموزش خلاقیت در مدارسی در بافت فرهنگی و اجتماعی پایین نیز کارا خواهد بود.
پاول کولار با ۲۵ سال سابقه کار هنری، طراح برنامه هایی است که در آنها خلاقیت و فرهنگ به صورت محرک های تغییر اجتماعی و اقتصادی عمل می کنند.
نمونه های معروف این نوع برنامه در شمال شرق بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به اجرا در آمده است.
برنامه اصلی با نام «مشارکت خلاقانه» با همکاری ۲۳۰۰ مدرسه در بریتانیا انجام می شود و در این برنامه، پروژه «استعداد خود را بیابید» فرصت های آموزشی- فرهنگی در سطح جهانی در اختیار جوانان برخی از محروم ترین مناطق این کشور می گذارد.

بررسی آثار هنری مبنای طرح «نمایشگاه سیار خلاقیت» در تایوان

بنیاد فرهنگ و آموزش کوانتا، با همکاری موزه های بزرگ در تایوان و در نقاط دیگر دنیا پروژه «نمایشگاه سیار خلاقیت» را ایجاد کرده است. ایده اصلی بسیار ساده است: با استفاده از نسخه های بدلی می توان در روستاهای دور افتاده و مدارس واقع در جزایر پیرامون، نمایشگاه برگزار کرد. این طرح در مدارس ابتدایی و متوسطه اجرا می شود.
سالن ورزش دبیرستان چونگ شان در حومه کائوسیونگ سیتی به موزه ای تبدیل گردیده و در آن نسخه های بدلی، کارهای دستی، بروشورهای مختلف و کارهای هنری دانش آموزان به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه به واسطه خلاقیت و نوآوری، آموزش را تبدیل به تجربه ای پویا در یادگیری می نماید. دانش آموزان تشویق می شوند جهان هنر را کاوش کنند و آن را بهتر درک کنند..
تاکنون بیش از هزار نمایشگاه در سراسر کشور برگزار گردیده و بیش از دومیلیون و سیصدهزار نفر از آنها دیدن نموده اند.
محتوای آموزشی متنوع این برنامه، بوسیله وسائل آموزشی مانند بردهای هوشمند افقِ فرهنگی، دانش آموزانِ مدارس، محله ها و شهرهای کوچک را غنی تر می کند. این طرح در سال ۲۰۱۳ میلادی یکی از برنامه هایی بود که به دور نهایی مسابقه جوایز آموزشی وایز رسید.

 

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 6 =