نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

اثر کیستون یا ذوزنقه‌ای شدن در ویدئو پروژکتور به چه معناست؟

تاریخ انتشار: 2021/07/18

اثر کیستون

کارشناسان بازاریابی و فروش که مدام در سفر هستند مجبورند در محیط‌های ناشناخته‌ای حاضر شوند. این که آیا آن‌ها می‌خواهند از نمایش یا ویدئو پروژکتور برای تعداد کم یا زیادی از مخاطبان استفاده کنند یا اتاقی با صفحه نمایش در اختیارشان گذاشته می‌شود یا مجبور به نمایش دادن بر روی دیوار هستند، به یکی از شایع ترین و ناامیدکننده ترین مشکلات یعنی اثر کیستون ویدئو پروژکتور دامن می زند.

اثر کیستون ویدئو پروژکتورچیست؟

 کیستون”Keystoning” هنگامی اتفاق می افتد که یک پروژکتور به صورت غیر عمود نسبت به اسکرین قرار گیرد، یا وقتی صفحه نمایش دارای سطحی زاویه دار است. تصویری که از یکی از این عدم انطباق‌ها حاصل می‌شود، به جای مربع، به شکل ذوزنقه ای به نظر می‌رسد. تصویر منحرف شده، حواس پرتی ایجاد می‌کند که بیشتر افراد می‌خواهند از ایجاد آن جلوگیری کنند. با این حال، در برخی موارد، جای دیگری برای قرار دادن پروژکتور وجود ندارد. بنابراین چه کاری می‌توان انجام داد؟

ویدیو پروژکتورهای ابتدایی، ویژگی های تصحیح کیستون را نداشتند. پروژکتورها معمولاً در یک جای ثابت نصب می‌شدند، بنابراین مبلمان و صفحه نمایش‌ها باید جابجا می‌شدند تا با آن‌ها منطبق شوند. هرچه پروژکتورها سبک تر و قابل حمل تر شدند، تقاضا برای یک راه حل ساده تر افزایش یافت.

 

اثر کیستون

اثر کیستون

تصحیح Keystone

امروزه، دو روش اصلاح کیستون وجود دارد، دستی و دیجیتال.

  • تصحیح دستی کیستون

تصحیح دستی کیستون اساساً یک تنظیم فیزیکی بر روی لنز ویدئو پروژکتور است به گونه ای که در زاویه ای بالاتر یا پایین‌تر از آنچه که اگر در سطح صاف قرار داشت، به نمایش می گذاشت، قرار بگیرد. تنظیم دستی در برخی شرایط خوب عمل می کند، اما نمی تواند اثر کیستون افقی را از بین ببرد. همچنین برای دستیابی به نتیجه مطلوب، پروژکتور نیز باید از صفحه نمایش بسیار دور باشد. به نظر شما هم به اندازه کافی خوب نیست؟ پس به خواندن ادامه دهید…

  • تصحیح دیجیتال کیستون

پروژکتورهای LCD و DLP هر دو دستگاه نمایشگر دیجیتال هستند. داده‌هایی مانند پرزنتیشن پاورپوینت که به پروژکتور ارسال می‌شود، به صورت دیجیتالی، تبدیل و مقیاس بندی می‌شوند. برخی از ویدئو پروژکتورهای جدید، با افزودن الگوریتمی خاص و مقیاس پذیر، قادر به تغییر تصویر قبل از رسیدن آن به لنزهای پروژکشن هستند. نتیجه یک تصویر مربع شکل است، حتی در یک زاویه. این اجازه می دهد هنگام تنظیم پروژکتور در محیط های متغیر، انعطاف بیشتری داشته باشند.

دیجیتال کیستون

دیجیتال کیستون

درجه تصحیح

قابلیت ویدئو پروژکتورها از نظر میزان تصحیح کیستون می‌تواند متفاوت باشد. برای تصحیح اثر کیستون عمودی (بالا و پایین)، در برخی از آنها به طور میانگین تا 12 درجه قابل اصلاح است در حالی که در برخی دیگر به 35 درجه اصلاح نیز می رسند. برخی از پروژکتورهای جدید، مانند آخرین خط تولید پروژکتورهای مکسل و هیتاچی، تصحیح کیستون افقی (یک طرف به آن) را نیز امکان پذیر کرده اند.

در حالی که اصلاح کیستون یک ویژگی مفید برای کاربران ویدئو پروژکتورهای قابل حمل است، اما کیفیت تصویر ایده آلی را ایجاد نمی کند. قابلیت مقیاس پذیری در داخل پروژکتور، به ویژه در لبه های صفحه، کمی انحراف در تصویر ایجاد می کند. در مواردی که پروژکتور به مدت طولانی در یک محل نصب می شود، لنز شیفت به اصلاح کیستون ترجیح داده می شود.

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 11 =