نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

با انواع ویدئو پروژکتور آشنا شوید

تاریخ انتشار: 2019/04/30

انواع ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور چیست؟

ویدئو پروژکتور دستگاهی برای نمایش تصاویر بر روی پرده نمایش یا یک دیوار سفید می باشد. از مهم ترین اجزای سازنده دیتا پروژکتور می توان به لنز و لامپ دستگاه اشاره کرد. در واقع ویدئو پروژکتور یک ابزار الکترونیکی است که سیگنال های صوتی و تصویری ورودی را می گیرد و ویدئوها را به عنوان خروجی روی صفحه نمایش مسطح پخش می کند، صفحات نمایش مورد استفاده برای پخش تصاویر ویدئو پروژکتور ها، معمولاً سفید یا نقره ای است. ویدیو پروژکتور ها برای ایجاد تصاویر بدون نیاز به نمایش الکترونیکی در مقیاس مشابه به کار می روند. این تجهیزات معمولاٌ در فضاهای نمایش بسیار بزرگ مثل تئاترها، سالن های کنفرانس و همایش مورد استفاده قرار می گیرند.
نحوه کار ویدئو پروژکتور به این صورت است که تصاویر ورودی از منابع مختلف از قبیل ویدئو پلیر، کامپیوتر، فلش و …بر روی پرده نمایش نشان می دهد. پس از پردازش داده های ورودی توسط پروژکتور تصاویر با بزرگنمایی متفاوتی نمایش داده می شوند که این بزرگنمایی به نوع لنز و فاصله ویدئو پروژکتور تا پرده نمایش بستگی دارد.


ویدئو پروژکتور

مراکز استفاده از ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور در زمان اختراع دستگاهی بود که مجموعه ای از تصاویر به هم چسبیده را با سرعت 24/1   ثانیه نمایش می داد که بعد ها پروژکتور نام گرفت. با توجه به پیشرفت علم و الزام استفاده از تکنولوژی امروزه مراکز آموزشی به ویژه مدارس و دانشگاه ها، موسسات خصوصی و سازمان های دولتی از ویدئو پروژکتور استفاده می کنند.

انواع ویدئو پروژکتور ها :

دیتا پروژکتور از یک منبع ویدئویی ورودی که روی یک نمایشگر کوچک داخلی دریافت می شود، استفاده می کند. نور ازطریق اسکرین تابیده شده سپس توسط یک یا چند لنز گرفته شده و متمرکز می شود تا روی سطحی در فاصله مشخص نمایش داده می شود. بیشتر پروژکتورهای امروزی، پروژکتورهای دیجیتالی هستند. تکنولوژیهایی که معمولا در پروژکتورهای ویدئویی مورد استفاده قرار می گیرند شامل پروژکشن نور دیجیتال (DLP)، نمایش اسکرین مایع (LCD)، و کریستال مایع روی سیلیکون (LCOS) می شود. پروژکتورهای ویدئویی با منابع نوری مختلف مثل سیستم های لامپ های جیوه ای فشار بالا، دیود انتشار نور (LED)، دیود لیزر و دیود لیزر/LED هیبرید به کار می رود.
مصرف کنندگان معمولا بسته به اینکه چطور از ویدئو پروژکتور استفاده می کنند به دنبال مشخصات مختلفی هستند. این موارد شامل شفافیت و کنتراست، رزولوشن، کیفیت رنگ و عمق کانونی می شود. اگر اتاق کوچک باشد ویدئوپروژکتوری با عمق کانونی کوتاه که به “تابش کوتاه” نیز معروف است، مورد نیاز است. اگر یک پروژکتور در یک محیط روشن مورد استفاده قرار می گیرد پس شفافیت و کنتراست جزو مشخصات ضروری است. زمانیکه کیفیت تصویر مهم باشد مثلاً برای ارائه پرزنتیشن یا نمایش های ویدئویی سرگرم کننده، رزولوشن بالا و کیفیت رنگ مناسب جزو ضروریات است. رزولوشن بالا نیز موجب می شود بیننده نتواند فضای بین پیکسل ها را تشخیص دهد که به نام اثر screen door معروف است.
یکی از مصارف دیگر دیتا پروژکتور ها که زیاد معمول نیست، استفاده در هدست های واقعیت مجازی و نمایشگرهای heads-up (HUD) است. در برخی HUD ها و هدست های واقعیت مجازی مثل گوگل گلس یا میکروسافت هلونز، تصویری که شخص می بیند به سبب استفاده از آینه ها و پروژکتورهای ویدئویی کوچک در فاصله دورتری از دید قرار می گیرد. بعلاوه از ویدئو پروژکتورها می توان در پروژکشن تصاویر سه بعدی که به تصاویر استریو مشهورند نیز استفاده کرد.

آموزشی

ويدئو پروژکتور هاي آموزشي درحيطه آموزش به يک ابزار ضروري تبديل شده اند .نويز کمتر، استفاده آسان و عمر بيشتر دستگاه از ويژگي هاي اين سري ويدئو پروژکتور ها ست.

آمفی تئاتری

اين ويدیو پروژکتور هاي ايده آل براي سالن هايي در ابعاد متوسط تا بزرگ مي باشد. سخنراني ها، جلسات و ارائه مطالب از طريق ويدیو پروژکتور منحصر به فرد و هر کدام مستلزم امکانات خاصي هستند. محل ارائه مطالب از طريق دیتا پروژکتور مي تواند از سالن هاي بزرگ گرفته تا ايستگاه هاي مترو، پنجره هاي فروشگاه ها و سخنراني در دانشگاه ها متفاوت باشند.

چند منظوره

ويدئو پروژکتورهاي چند منظوره شامل بهترين امکانات براي کسب و کار و آموزش هستند.  تمامي مدل هاي اين سري تصويري با بالاترين حد کيفيت، امنيت و کاربري آسان ارائه مي دهند. اين ويدئو پروژکتور ها داراي قابليت صرفه جويي در مصرف انرژي و عمر بالا هستند.

لیزری

ویژگی های منحصر به فرد دیتا پرژکتور های لیزری، باعث استفاده آسان و راحت و تمام وقت این محصول شده است. این نوع دیتاپروژکتورها قابل استفاده در مکان های بزرگ مانند موزه ها، سالن های آمفی تئاتر و رستورانها می باشد.

LED

ویدئو پروژکتورهای LED با استفاده از آخرین تکنولوژی HLD (میزان روشنایی بالا) سطح جدیدی از روشنایی را ارائه میدهند که باعث ایجاد تصویری 3 برابر روشن تر و شفاف تر میگردد.

تکنولوژی ویدئو پروژکتور ها

ویدئو پروژکتورها از نظر تکنولوژی به دو دسته 3LCD و   DLP   تقسیم می شوند.

در دیتا پروژکتورهای 3LCD وضوح تصویر، رنگ و روشنایی بیشتر از پروژکتور های DLP می باشد. بهتر از DLP ها برای مصارفی که کیفیت رنگ ها در الویت قرار ندارند استفاد شود. معمولا DLPها برای مصارف آموزشی و تجاری و 3LCD ها برای مصارف خانگی، فیلم و بازی مناسب تر هستند.

برخی از مزایای ویدئو پروژکتور های DLP:

  • نمایش رنگ سفید با عمق بالاتر
  • عمر بالاتر دستگاه نسبت به تکنولوژی 3LCD
  • ارائه تصاویر صاف تر
  • و…

برخی از مزایای ویدئو پروژکتور 3LCD  :

  • نور بالاتر نسبت به DLP ها
  • غلظت رنگ بالاتر

انواع ویدئو پروژکتور

انواع پروژکتور بر اساس تکنولوژی و کاربردهای آن

انواع پروژکتور ها را بر اساس ویژگی نمایش آن می توان در سه دسته طبقه بندی کرد:

  • لامپ پرتو کاتدی (CRT)
  • صفحه نمایش کریستال مایع (LCD)
  • پردازش نور دیجیتال (DLP)

ویدئو پروژکتور

لامپ پرتو کاتدی  (CRT)

یک ویدئو پروژکتور CRT در واقع یک دستگاه پروژکتور ویدیویی است. از یک لوله اشعه کاتدی ریز که دارای روشنایی بالایی برای تولید تصویر است، استفاده می کند. یک لنز جلوی نمای CRT قرار داده شده تا تصویر را متمرکز کرده و آن را روی یک صفحه نمایش بزرگ نشان بدهد.

یک ویدئو پروژکتور CRT توسط لنزهای خود بر روی تصویر یا ویدیو متمرکز می شود تا آن را بر روی صفحه نمایش نشان دهد. این تصاویر با کمک سه لوله رنگی CRT جداگانه (قرمز ، سبز و آبی) پردازش می شوند.

ویدیو پروژکتورهای CRT قابل حمل نیستند زیرا از نظر اندازه و وزن بسیار سنگین هستند. مصرف برق آن ها نیز به دلیل سه تفنگ نوری زیاد است. در مرحله اولیه، ممکن است تنظیم یک پروژکتور CRT دشوار و مشکل باشد، اما کاربران می گویند که یک پروژکتور CRT کیفیت تصویر درخشان و برجسته ای دارد. کاربران معتقدند این پروژکتورها از فن آوری های جدیدتری استفاده می کنند و سازگار با پیشرفت های روز دنیا هستند.

پروژکتور CRT

صفحه نمایش کریستال مایع  (LCD)

معنی صفحه نمایش کریستال مایع تقریباً از نام آن مشخص است. کلمه LCD شبیه به دو حالت ماده است: مایع و جامد.  نمایشگر کریستال مایع همانطور که از نام آن مشخص است از کریستال مایع برای تصویربرداری از تصویر یا شی استفاده می کند.
این نوع پنل نمایش ها معمولاً در رایانه، لپ تاپ، تلویزیون، بازی های ویدئویی قابل حمل و تلفن های همراه استفاده می شود. پنل نمایش در فن آوری LCD نسبت به فناوری CRT بسیار نازک تر است.

پردازش نور دیجیتال (DLP)

پردازش نور دیجیتال(DLP) ، یک نوآوری ویدیویی است که توسط Texas Instrument ساخته شده است و برای دستگاه های پروژکتور جلو و عقب استفاده می شود. DLP  در هر دو حالت پروژکشن از پشت و جلو استفاده می شود. البته این نوع پروژکشن بیشتر برای نشان دادن تصویر از پشت در تلویزیون ها کاربرد دارد. از این نوع پروژکشن همچنین در پروژکتورهای نمایش از جلو برای فضاهای در نظر گرفته شده در سازمان ها و کلاس های درس استفاده می شود.

DLP در دو ساختار قابل توجه یعنی 1 تراشه DLP و 3 تراشه DLP ارائه می شود.. پردازش نور دیجیتال باعث می شود تا از آینه های میکرو به نام دستگاه دیجیتال میکرو آینه استفاده شود تا نور و سایه روشن روی صفحه نمایش منعکس شود.  این آینه های میکرو در یک تراشه نیمه هادی قرار دارند و کوچک هستند. بیشتر تراشه های DLP توسط Texas Instrument ساخته می شوند.

در این بخش سعی کردیم تا شما را با انواع پروژکتور ها آشنا کنیم، همراه ما باشید تا در بخش های بعد به کاربرد ها و معایب پروزکتور ها بپردازیم.

کاربرد پروژکتور

کاربردهای ویدئو پروژکتور شامل موارد زیر است:

  • کلاس های درس

پروژکتورها برای توصیف موضوع در فضای درسی استفاده می شوند. با کمک یک ویدئو پروژکتور، مشاهده فیلم ها یا تصاویر لذت بخش تر می شوند و کودکان می توانند به راحتی با سرگرمی، درس را یاد بگیرند. علاوه بر این، می توانیم به راحتی تصویر را زوم یا بزرگنمایی کنیم تا دید را بهتر کرده و نقاط جزئی را بررسی کنیم.

  • ساز مان ها و شرکت ها

پروژکتورها در شرکت ها و موسسات برای تشکیل جلسه، ارائه پرزنتیشن و کنفرانس استفاده می شوند.

  • خانه

از دیتا پروژکتور ها حتی به عنوان سینمای خانگی استفاده می شود که به شما امکان می دهد فیلم یا هر سریالی را روی یک صفحه نمایش گسترده با صدا و تصویر درجه یک خوب ببینید و احساس کنید که در حال مشاهده تصاویر به صورت زنده هستید.

معایب پروژکتور

معایب پروژکتورها عبارتند از:

  • برای استفاده از پروژکتور، اغلب اتاق باید تاریک باشد.
  • نیاز به تعمیر و نگهداری در فواصل منظم دارد.
  • هزینه نصب در بعضی موارد می تواند بیشتر باشد که بستگی به نحوه نصب آن دارد.
پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =