نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

آیا اصطلاح IP Public با IP Valid متفاوت است؟

تاریخ انتشار: 2020/07/04

ip

انواع IP Address

در شبکه های خصوصی و اینترنت 4 نوع IP وجود دارد که با اسامی زیر شناخته می شود:

  • آی پی آدرس دینامیک (Dynamic IP Address)

آی پی آدرس داینامیک در مباحث اختصاصی IP به آدرسی گفته می شود که هنگام برقراری ارتباط کاربر پس از خرید سرویس دسترسی به اینترنت مثل ADSL به آن کاربر اختصاص پیدا می کند. این آی پی آدرس پس از هر بار قطع ارتباط و اتصال مجدد به اینترنت تغییر پیدا می کند و توسط DHCP و از Address Pool سرور ریموت اکسس (BRAS) به مودمی که به کاربر اختصاص داده شده، تعلق می گیرد.

  • آی پی استاتیک (Static IP Address)

آی پی استاتیک که به ISP نیز مشهور شده است زمانیکه کاربر درخواست آی پی ثابتی را برای مدت زمان مشخصی بدهد به او تعلق می گیرد. به این ترتیب، کاربر می تواند به عنوان مثال با پرداخت مبلغ مشخصی یک آی پی استاتیک یک ماهه خریداری کند که به همان مودم اختصاص می یابد. متاسفانه در کشور ما اصطلاح IPValid به اشتباه رایج شده است که به جای اصطلاحات آی پی استاتیک مورد استفاده قرار می گیرد و در هیچکدام از کتاب ها یا منابع موثق اشاره ای به آن نشده است.

حتی بسیاری از متخصصین پشتیبانی ISP نیز از همین اصطلاح رایج ولی اشتباه استفاده می کنند. مثلا برای اختصاص دادن سرویس دسترسی اینترنت توسط تجهیزات ISP مربوطه از کاربر می پرسند شما آی پی ولید نیاز دارید؟ این اصطلاح نادرست فقط در داخل کشور ما به کار برده می شود و هنوز مشخص نیست چطور وارد زبان محاوره ای ما شده است. حتی متخصص ترین افراد حوزه IT در خارج از کشور با چنین اصطلاحی آشنایی ندارد و در کتاب های روتینگ و سوییچینگ خود شرکت سیسکو نیز چنین اصطلاحی وجود ندارد.

  • Public IP

IP Public نوعی آدرس اینترنتی قابل ردیابی است که در دسترس همگانی و عمومی قرار دارد.

  • Private IP

Private IP در شبکه های خصوصی استفاده می شود و در دسترس عموم از طریق اینترنت قرار دارد.

 

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 18 =