نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

رازهای افزایش طول عمر پروژکتور

تاریخ انتشار: 2022/08/02

طول عمر پروژکتور

ویدئو پروژکتورها دستگاه‌هایی با قطعات الکترونیکی گران قیمت و حساس به ضربه می‌باشند، که شما می‌توانید با انجام مراقبت‌های مناسب در بازه‌های زمانی منظم و دوره‌ای طول عمر مفید آن‌ها را افزایش دهید و مانع از افت کیفیت تصویر ویدئو پروژکتور در گذر زمان شوید. تهویه مناسب، یکی از مهمترین عواملی محیطی تاثیر گذار در طول عمر پروژکتور می‌باشد، در ادامه به نکاتی که هنگام نصب ویدئو پروژکتور باید به آن توجه داشته باشید اشاره خواهیم کرد.

نکات کاربردی هنگام نصب و استفاده ویدئو پروژکتور

بهتر است هنگام نصب فضای خالی (حداقل 60 سانتی متر) در اطراف ویدئو پروژکتور در نظر بگیرید، زیرا در صورت عدم وجود فضای خالی کافی گرما داخل ویدئو پروژکتور  باقی می‌ماند و این امر باعث آسیب دیدن قطعات داخل ویدئو پروژکتور  و کاهش عمر مفید آن‌ها می‌شود.

 بهتر است علاوه بر در نظر داشتن فضای خالی، اتاقی که برای نصب ویدئو پروژکتور  در نظر می‌گیرید دارای تهویه مناسب و دمای مطلوب باشد، زیرا کار کردن ویدئو پروژکتور در اتاق با دمای بالاتر از 30 و پایین تر از 4 درجه سانتیگراد تاثیر نامطلوبی بر عمر مفید دستگاه می‌گذارد.

  • بسیاری از قطعات استفاده شده در مدل‌های مختلف ویدئو پروژکتور مشترک هستند، بنابراین دانستن اصول کلی حفظ و نگهداری از این قطعات خالی از لطف نیست.
  • رعایت این اصول می‌تواند در بازه‌های زمانی معین یا حتی روزانه هنگام استفاده از ویدئو پروژکتور در افزایش طول عمر این دستگاه موثر باشد.
  • ویدئو پروژکتور هرگز نباید در مکان‌هایی که در معرض نور مستقیم خورشید، هیترها، مسیر تهویه‌های مطبوع، مجاورت دستگاه‌های مرطوب کننده محیط، محیط‌های بسیار مرطوب و دود آلود نصب و یا استفاده گردد.
  • در صورت عدم استفاده طولانی مدت از دستگاه(بطور مثال هفتگی)، بهتر است آن‌ را از برق بکشید.
  • جلوی شکاف‌های هواکش پروژکتور را به هیچ وجه مسدود نکنید.
  • در هنگام خاموش کردن ویدئو پروژکتور  بعد فشردن دکمه پاور، اجازه دهید فن‌های دستگاه کاملا متوقف شده و چراغ نشانگر مربوطه از چشمک زن به رنگ نارنجی بطور ثابت تبدیل شود. حال می‌توانید دستگاه را از برق جدا کرده و در صورت نیاز دستگاه را جابجا نمایید.
  • دستگاه را در جایی که تشعشعات رادیویی وجود دارد قرار ندهید.

سه عامل محیطی مضر در کاهش عمر مفید ویدئو پروژکتور

  • دود: وجود دود در اتاقی که ویدئو پروژکتور  در آن نصب شده، می‌تواند باعث آسیب دیدن اپتیک‌های پروژکتور می‌شود.
  • گرد و خاک: اگر محیطی که ویدئو پروژکتور  در آن نصب شده، عاری از گرد و خاک نباشد، وجود این گرد و غبار باعث ایجاد مشکلاتی برای فیلترهای پروژکتور می‌شود.
  • رطوبت:اگر از ویدئو پروژکتور در محیط هایی که رطوبت بالایی دارند استفاده می‌کنید، این امر احتمال آسیب دیدن تصویر صفحه نمایش را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

راهنمای حفظ و نگهداری از لنز ویدئو پروژکتور

برای تمیز کردن لنز ویدئو پروژکتور بهتر است از پارچه نرم و فاقد پرز و الکل استفاده شود. این نکته را در نظر داشته باشید که برای تمیز کردن لنز، از پاک کننده‌ها و حلال‌های قوی استفاده نکنید. در صورت استفاده از پاک کننده‌های معمولی در نظر داشته باشید که از پاک کننده به صورت مستقیم روی لنز استفاده نکنید.

راهکار‌های نگهداری و محافظت از لامپ در ویدئو پروژکتور

لامپ یکی از گرانترین قطعات ویدئو پروژکتور می‌باشد و شاید تنها بخشی باشد که نیاز است به دفعات تعویض شود، لذا نگهداری و حفظ آن هم عمر مفید ویدئو پروژکتور را افزایش می‌دهد هم باعث کاهش هزینه شما می‌شود.بهترین راه برای نگهداری از لامپ این است که بعد از استفاده از دستگاه بلافاصه آن را از برق نکشید زیرا داخل ویدئو پروژکتور فن‌هایی برای خنک کردن آن تعبیه شده که اگر بلافاصله بعد از اتمام کار ویدئو پروژکتور از برق نکشید این فن‌ها با خنک کردن سیستم و لامپ باعث افزایش طول عمر لامپ می‌شود. یا می‌توانید از ویدئو پروژکتور در حالت اکو یا کم مصرف استفاده کنید که باعث کمتر داغ شدن لامپ و افزایش طول عمر آن می‌شود.

  نکات ایمنی که هنگام استفاده از ویدئو پروژکتور باید رعایت کنید

  • سعی کنید ویدئو پروژکتور  را به صورت مکرر روشن و خاموش نکنید.
  • سعی کنید زمانی که ویدئو پروژکتور داغ است آن را جا به جا نکنید.
  • توجه به چراغ‌های ال ای دی و هشدار که می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد.( رنگ قرمز در حال هشدار و چشمک زدن باشد، در واقع به معنی وجود اشکالاتی در قسمت فن خنک کننده و یا سنسور دما یا رنگ قرمز به صورت ثابت مانده است. این مسئله به معنی داغی بیش از اندازه ویدئو پروژکتور و احتمال خاموشی)

نحوه تمیز کردن فیلتر هوا جهت افزایش کارایی و طول عمر پروژکتور

باید در نظر داشته باشید که شستن فیلتر با شوینده‌ها می‌تواند آسیب جبران ناپذیری به فیلتر وارد کند بهترین راه تمیز کردن فیلتر استفاده از دستگاه فشار هوا  می‌باشد.

با توجه به گردش هوای در تمامی دستگاه‌های ویدئو پروژکتور ، توصیه می‌گردد فیلتر هوا که وظیفه آن جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل دستگاه است حدود هر 200 ساعت کارکرد، با رعایت موارد زیر تمیز گردد:

  • دستگاه را خاموش نموده و دوشاخه را از برق خارج نمایید.

ابتدا سعی نمایید با وسایل مکنده گرد و غبار، مانند جاروی برقی رو و اطراف دستگاه را تمیز نمایید.

 

فیلتر ویدئو پروژکتور

  • با کشیدن و بلند نمودن دو زائده قاب همانند تصویر، قاب فیلتر آزاد و قابل دسترسی می‌باشد.

فیلتر ویدئو پروژکتور

  • برای تمیز نمودن فیلتر کافی است حدود 30 ثانیه آنرا فقط زیر آب سرد (بدون افزودن مواد شوینده) گرفته و پس از اینکه بطور کامل خشک شد، مجددا در محل اولیه و بطور صحیح نصب گردد.( توجه داشته باشید در برخی مدل‌ها دو نوع فیلتر بر روی هم قرار دارد که ترتیب قرار گیری آن‌ها بسیار مهم است).

فیلتر ویدئو پروژکتور

 توجه: دقت نماید هیچگونه رطوبتی قبل از نصب مجدد بر روی فیلتر هوا باقی نمانده باشد و فیلتر در محل خود در جهت صحیح و بدرستی مجددا نصب گردد.

 توجه: هرگز پروژکتور را بدون فیلتر هوا یا پوشش فیلتر استفاده نکنید چون موجب آتش سوزی یا عملکرد نادرست دستگاه می‌شود.

 توجه: از هر گونه سرویس، تغییر و یا دستکاری در قسمت‌های دیگر دستگاه اکیدا پرهیز نمایید زیرا علاوه بر خطرات جانبی  احتمالی نظیر برق گرفتگی، گارانتی دستگاه باطل می‌گردد و در صورت مشاهده هر گونه موارد احتمالی فقط با شماره‌های واحد خدمات پس از فروش تماس حاصل نمایید.

نتیجه

در نهایت این نکته در انتخاب ویدئو پروژکتور بسیار اهمیت دارد که ابتدا باید دستگاهی انتخاب نماییم که به شرایط محیطی و محل استفاده از آن همخوانی داشته باشد. در بسیاری از موارد دیده شده که خریداران فریب قیمت‌های پایین ویدئو پروژکتورهای موجود در بازار را می‌خورند فارغ از اینکه بدانند خرید غیر کارشناسی و بدون درنظر گرفتن نیاز صرفا هدر دادن پول و نارضایتی از خرید است.

پس قبل از خرید حتما با یک کارشناس با دانش و تجربه مشورت نموده و از او بخواهید شما را در این زمینه راهنمایی نماید و همچنین در زمان‌هایی که دستگاه با مشکلاتی مواجه می‌شود حتما برای تعمیر ویدئو پروژکتور از یک تعمیر کار حرفه‌ای مشاوره بگیرید.

مقاله ضرورت سرویس و تعمیر ویدئو پروژکتور به صورت اصولی را بخوانید.

برای سرویس و تعمیر ویدئو پروژکتور خود با ما تماس بگیرید

شماره تماس: 02142981

شماره واتس اپ: 09103334800

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 5 =