نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

پرده نمایش ویدئو پروژکتور و انواع آن؛ مقایسه پرده نمایش با دیوار

تاریخ انتشار: 2020/05/17

پرده نمایش ویدئو پروژکتور

پرده ویدئو پروژکتور چیست ؟

پرده نمایش ویدئو پروژکتور نوعی چیدمان است که شامل یک سطح و یک ساختار حمایتی می شود که برای نمایش تصویر پروژکتور به مخاطب استفاده می‌شود. پرده ویدئو پروژکتور ممکن است به طور دائمی نصب شود، مانند یک سالن تئاتر، روی دیوار نقاشی شده، یا با سه‌پایه یا مدل‌های جمع شونده قابل‌حمل باشند مثلا در یک اتاق کنفرانس یا دیگر فضاهای اختصاصی.

مطلوب‌ترین روشنایی صفحه نمایش به تعدادی از متغیرها مانند سطح نور محیط و قدرت نور منبع تصویر بستگی دارد. صفحه نمایش های مسطح یا منحنی می‌توانند بسته به نور بکاررفته برای نمایش تصویر و دقت هندسی مورد نظر برای تولید تصویر، مورد استفاده قرار گیرند. صفحه نمایش‌های تخت محبوب‌تر از نوع دیگر هستند.

انواع پرده ویدئو پروژکتور

  • پرده پروژکتور دستی

پرده نمایش دستی اغلب در فضاهایی استفاده می‌شوند که صفحه نمایش نصب شده به فضای زیادی نیاز دارد. در صورت عدم استفاده از صفحه نمایش جمع می شوند، به این ترتیب وقتی که صفحه نمایش مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، کمتر موجب مزاحمت میشود.

  • پرده پروژکتور برقی

پرده ویدئو پروژکتور برقی را می توان بر روی دیوار، روی سقف یا درون سقف قرار داد. این صفحه نمایش ها اغلب صفحه نمایش‌های بزرگ‌تری هستند.

پرده پروژکتور برقی شبیه پرده نمایش دستی هستند، اما به جای این که صفحه نمایش به صورت دستی پایین کشیده شود، با استفاده از یک موتور الکتریکی صفحه نمایش را پایین می‌آورد. با این حال برخی از پروژکتورها مجهز به یک رابط هستند که به صفحه نمایش متصل می‌شود و به طور خودکار صفحه نمایش را هنگامی که پروژکتور به آن وصل می‌شود، پایین می‌آورد و آن را بالا می‌برد.

  • پرده نمایش سیار

صفحه نمایش های سیار معمولا از یک صفحه نمایش دستی بر روی یک پایه ایستاده استفاده می‌کنند، یا با یک پایه سنگین بالا کشیده می شوند. این نوع می‌تواند زمانی مورد استفاده قرار گیرد که نمی‌توان صفحه نمایش را بر روی یک دیوار یا سقف نصب کرد.

پرده نمایش یا دیوار سفید – استفاده از یک پروژکتور بدون صفحه نمایش

بسیاری از مردم ممکن است تعجب کنند که آیا می‌توانند از یک ویدئو پروژکتور بدون پرده نمایش استفاده کنید؟ آیا برای یک ویدیو پروژکتور حتما صفحه نمایش لازم است؟ آیا  پرده ویدئو پروژکتور واقعا تفاوت ایجاد می‌کند؟

آیا می‌توانید یک پروژکتور را بدون صفحه نمایش مورد استفاده قرار دهید؟ پاسخ ساده این است: بله! اما استفاده از یک پروژکتور بدون پرده نمایش کیفیت تصویر را کاهش می‌دهد.

یک دیوار سفید ساده قطعا یک سطح خوب برای تصویر ایجاد خواهد کرد، اما قطعا برخی جنبه‌های منفی نیز وجود دارد. دیوار نور را نزدیک به یک پروژکتور نشان نمی‌دهد. سطح یک دیوار نیز به اندازه کافی که فکر می کنید صاف نیست. اما توصیه ما به شما این است که از ویدئو پروژکتور بدون پرده نمایش استفاده نکنید.

 

پرده ویدئو پروژکتور

برخی افراد با خودشان فکر می کنند آیا می توان از ویدئو پروژکتور بدون پرده نمایش استفاده کرد؟ آیا واقعاً داشتن پرده نمایش ویدئو پروژکتور ضروری است؟ آیا صفحه نمایش پروژکتور واقعاً تفاوت خاصی ایجاد می‌کند؟
پاسخ ساده این است که بله اما استفاده از ویدئو پروژکتور بدون پرده نمایش کیفیت تصویر مشاهده شده را پایین می آورد.

یک دیوار سفید ساده (استفاده از پروژکتور بدون صفحه نمایش) سطح مناسبی برای نمایش تصویر فراهم می آورد. البته معایبی هم هنگام استفاده از دیوار به جای صفحه نمایش وجود دارد. دیوار نمی تواند نور را مثل پرده نمایش ویدئو پروژکتور در فاصله نزدیکی بازتاب دهد. بافت دیوار نیز آنطور که شما فکر می کنید صاف و یکدست نیست. اگر واقعا از نزدیک به دیوار نگاه کنید متوجه خواهید شد.

در این مقاله با جزئیات بیشتری در مورد این که چرا نباید از ویدئو پروژکتور بدون پرده نمایش استفاده کنید، صحبت می کنیم. همچنین توضیح می دهیم برای اینکه از دیوار به عنوان صفحه نمایش پروژکتور استفاده کنید، چه کارهایی باید انجام بدید.

اگر نمی‌خواهید یک پرده نمایش ویدئو پروژکتور بخرید یا از آن استفاده کنید، مجبور نیستید. ما فقط می خواهیم شما را درباره برخی از مسائلی که ممکن است آن را تجربه کنید، آگاه کنیم. بیایید نگاهی به آن ها بیاندازیم:

پرده نمایش ویدئو پروژکتور در مقایسه با دیوار:

 چرا شما نباید از پروژکتور بدون پرده نمایش استفاده کنید؟

چند دلیل وجود دارد که استفاده از پروژکتور بدون پرده نمایش انتخاب ایده آلی نیست:

رنگ دیوار و اینکه چطور نور را منعکس می‌کند و همچنین یکنواخت نبودن بافت دیوار از جمله این دلایل است.

  • رنگ دیوار

رنگ دیوار و خاصیت بازتاب دهندگی نور آن برای نمایش تصاویر ویدئو پروژکتور مناسب نیست.
نمایش پروژکتور، پوشش خاصی دارد که خاصیت بازتاب دهندگی نور آن را تقویت می کند. در صورتی که یک دیوار معمولی چنین پوشش خاصی را ندارد. بنابراین تصویر نمایش داده شده روی دیوار به اندازه صفحه نمایش پروژکتور روشن نیست. معمولاً دیوار باید کاملاً سفید باشد. رنگ سفید به طور طبیعی بیش از سایر رنگ ها نور را بازتاب می دهد. همانطور که از لحاظ علمی ثابت شده که هرچه دیوار تیره تر باشد، نور پروژکتور را کمتر منعکس کرده و تصویر واضحی نمایش نمی دهد.
اگر نور بازتاب شده کم باشد شما قادر به دیدن جزئیات تصویر پروژکتور نخواهید بود. بنابراین اگر دیوار به رنگ سفید گچی نیست باید مجدداً آن را رنگ کنید تا بهترین تصویر را روی دیوار ببینید.

  • بافت دیوار

سطح ناصاف دیوار مشکلاتی را برای تصویر پروژکتور ایجاد می کند. شاید دیوار صاف و یکنواخت به نظر برسد اما اکثر دیوارها به آن اندازه‌ای که در نگاه اول به نظر می‌رسند، صاف و یکدست نیستند.
اگر دست خود را به آرامی روی دیوار بکشید نواقصی مانند برآمدگی و فرورفتگی را در دیوار حس می کنید. نواقص کوچک سایه‌های کوتاهی را روی تصویر دیتا پروژکتور ایجاد می کند و در نتیجه تصویر روشنایی کمتری خواهد داشت و به طور کلی محو به نظر می رسد.

درصورتیکه یک ویدئو پروژکتور ارزان با کیفیت تصویر پایین خریداری کرده اید این نواقص روی کیفیت تصویر تاثیر چندانی نخواهد داشت. اما اگر برای خرید یک پروژکتور با کیفیت بسیار بالا سرمایه‌گذاری کرده اید نواقص کوچک تاثیر قابل توجهی روی کیفیت تصویر می گذارد. صفحه نمایش ویدئو پروژکتور بازتاب فوق‌العاده و کاملاً صاف در اختیار شما قرار می دهد که یک دیواره معمولی نمی‌تواند با آن مقایسه شود.

 

چطور از دیوار به عنوان صفحه نمایش ویدئو پروژکتور استفاده کنیم؟

همانطور که اشاره شد استفاده از ویدئو پروژکتور بدون پرده نمایش ایده آل نیست. پس اگر قصد دارید به جای پرده نمایش پروژکتور از دیوار استفاده کنید، بهتر است چند نکته زیر را رعایت کنید تا کیفیت تصویر نمایش داده  شده روی دیوار افزایش یابد:

  1. تا جایی که می توانید دیوار را صاف کنید

شما باید تصویر را روی دیوار کاملا صاف و با کمترین برآمدگی و فرورفتگی نمایش دهید. همانطور که پیش از این گفتیم برجستگی های کوچک و برآمدگی های روی دیوار، سایه های کوتاهی روی تصویر ایجاد می کند.

شما باید تمام چراغ ها را خاموش کنید و از نور فلش یا در صورتی که پروژکتور را روشن کرده اید، از نور آن برای انداختن نور روی دیوار استفاده کنید. به این ترتیب اگر مشکلی وجود داشته باشد برای برطرف کردن آن، از یک مداد یا چیز دیگری استفاده نمایید تا سطوح ناصاف دیوار را که این برجستگی ها را دارند، با دقت مشخص کنید.

پس از اینکه این نواحی را روی دیوار مشخص کردید، از کاغذ سنباده یا پودر ساینده (Sander Powder) برای صاف کردن سطح دیوار استفاده کنید. شما باید چندین بار دیوار را سنباده کشیده و رنگ بزنید تا یک دیوار صاف و یکدست داشته باشید.

  1. دیوار را رنگ کنید.

بهترین راه حل برای استفاده از پروژکتور روی دیوار این است که با رنگ اسکرین پروژکتور، دیوار را رنگ کنید. البته این کار ۱۰۰ درصد لازم نیست اما باعث می شود دیوار شما با بازدهی بیشتری نور را بازتاب دهد. البته مشکل این نوع رنگ هزینه بالای آن است.

  1. یک قاب دور تصویر پروژکتور ایجاد کنید.

قاب یکی از ملزومات پرده نمایش است. داشتن مرز مشخص اطراف اسکرین به بیننده کمک می‌کند که روی تصویر با کیفیت بالا تمرکز کند. این مسئله از آنچه شما تصور می‌کنید، مهم تر است. باور کنید تقریباً تمام صفحه های نمایش یک قاب سیاه رنگ دورتادور ناحیه ای که تصویر نمایش داده شده ایجاد کرده‌اند، چون به بهبود کیفیت تصویر کمک می کند.

وجود قاب، شروع و پایان تصویر پروجکت شده را مشخص می کند. همان قاب به طور طبیعی به چشم کمک می‌کند که روی آن چیزی که نمایش داده می شود، تمرکز کند و به دنبال اینکه لبه های صفحه نمایش کجا قرار دارند  نگردد.

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید

جمع بندی

در مجموع شما مجبور نیستید این همه کارهای مختلف برای استفاده از ویدئو پروژکتور بدون پرده نمایش انجام بدهید. شما می توانید با هر پروژکتوری روی هر دیواری تصاویر را مشاهده کنید. هیچ کس نیست که جلوی شما را بگیرد. اما همین نکته های ناچیز می تواند با گذشت زمان آزار دهنده باشد.

همانطور که گفتم اگر همچنان قصد دارید از ویدئو پروژکتور بدون پرده نمایش استفاده کنید، پیشنهاد می دهم که سه توصیه بالا را حتما انجام دهید. دیوار را صاف کنید، آن را رنگ کنید و مجدداً برجستگی های آن را برطرف کنید و دوباره رنگ بزنید. سپس یک فریم سیاه زیبا دور ناحیه ای که تصویر پروژکتور روی آن می افتد قرار دهید. همین چیزهای کوچک تفاوت قابل توجهی را ایجاد خواهد کرد.

اما در حقیقت پرده نمایش ویدئو پروژکتور واقعا آنقدر گران نیستند. به جای خرید رنگ اسکرین و موادی برای تهیه قاب و هزینه و زمانی که برای آماده سازی آن ها صرف کرده‌اید، خرید یک پرده نمایش پروژکتور ارزشش را دارد. شما می توانید به جای زحمت دادن به خودتان و خلق کردن یک اسکرین پروژکتور، پرده نمایش آماده خریداری کنید و به نظر خرید پرده نمایش به صرفه تر است.

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =