تازه ها

حضور شرکت مهندسی نوآوران در سومین سمپوزیم تله مدیسین

در نشستی که ظهر روز دوشنبه 8 آبان 91 در طبقه نهم ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، دکتر ماشاءاله ترابی، دبیر ستاد نوآوری و مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی سومین سمپوزیوم بیمارستان الکترونیکی و تله مدیسین ابتدا ضمن تبریک اعیاد سعید قربان و غدیر خم گفت: بحث عمده ای که امسال در این سمپوزیوم پیگیری می کنیم موضوع هوش بیمارستانی است.
وی افزود: با توجه به اینکه بحث سیستم هایی که می تواند هوشمندسازی را در ابعاد مختلف خدمات بهداشتی و درمانی فراهم کند از موضوعات جدی در جهان است ما در سمپوزیوم سال گذشته این موضوع را مورد توجه قراردادیم و یک نمونه ای از هوش بیمارستانی را در یکی از کارگاه ها ارائه کردیم. از سال گذشته تا به امسال پروژه های متعددی را داشته ایم که در سمپوزیوم امسال اولین مدل از هوش اورژانس، هوش نظارت و هوش ICU و CCU را در قالب مقالات ارائه خواهیم کرد. به همین منظور سالن اصلی در اختیار معرفی بهترین عملکردها قرار می گیرد و سالن های جانبی در رابطه با کارهای پژوهشی قرار خواهد گرفت.
دکتر ترابی با بیان تعریفی از هوش گفت: سیستم های هوش سیستم هایی هستند که در قالب نرم افزارهای پشتیبانی تصمیم گیری دیده می شوند و عملا داشبوردهای اطلاعاتی را فراهم می کنند که این داشبوردها در لحظه به صورت گرافیکی اطلاعات مهم بخش های مختلف را به مدیر یا پزشک نمایش می دهد.
وی همچنین با اشاره به اینکه همزمان با برگزاری سمپوزیوم همایش آزمایشگاه هوشمند هم برگزار می شود گفت: دلیل عمده ای که این همایش را امسال اضافه کردیم این بود که فناوری ها در همه ابعاد خدمات پزشکی تحول ایجاد می کنند و یک دسته از اطلاعاتی که باید در قالب این داشبوردها نمایش داده شود مربوط به اطلاعاتی است که در آزمایشگاه ها اتفاق می افتد. ضمن اینکه بعد از اعلام ما استقبال خوبی هم از آزمایشگاه هوشمند شده و متقاضیان زیادی ثبت نام کردند که در این همایش تلاش شده دستاورهای علمی در زمینه آزمایشگاه هوشمند عرضه شود.
مصطفی بهمن آبادی دبیر اجرایی سمپوزیوم نیز با بیان اینکه از سه سال پیش که اولین برنامه ریزی ها برای برگزاری سمپوزیوم بیمارستان الکنترونیک شکل گرفت سعی شده موارد یکه بحث آن در کشور جدید است و توسعه علمی آن در کشور کمتر اتفاق افتاده پیگیری شود افزود: از سه سال پیش که این کنفرانس راه افتاد دبیرخانه دائمی مرتب پیگیر مسائل کنفرانس بود و آن را رصد می کرد تا به امروز که اتفاقات مبارکی افتاده و تله مدیسین خیلی خوب توسعه پیدا کرده است.
وی افزود: بیمارستان الکترونیکی زیادی در کشور داریم و امروز تقریبا تمام بیمارستان ها حتی در لایه های پایینشان هم الکترونیکی شده اند.
مهندس بهمن آبادی با اشاره به اینکه توسعه بیمارستان الکترونیک، توسعه تله مدیسین و هوشمندسازی بیمارستان ها سه بحثی است که میزان توسعه اش در کشور قابل تجمیع با هم نیست گفت: در همه بیمارستان های الکترونیک، لایه هایی از فناوری اطلاعات به کمک آن بیمارستان آمده و فرآیندهای آن را تحت تاثیر قرارداده است. این فرآینده از اتوماسیون اداری مالی تا فرآیندهای خدمات درمانی را شامل می شود.
وی با تاکید بر اینکه دبیرخانه دائمی سمپوزیوم به طور دائم بیمارستان ها را رصد می کند افزود: دبیرخانه نشریه ای دارد که جدیدترین کارهای بیمارستان ها را اطلاع رسانی می کند و در زمینه توسعه علمی هم هر سال مسائلی را که در کنفرانس مطرح می شود به طور مرتب به صورت مقاله تولید و منتشر و به اطلاع مخاطبان اصلی می رساند.
وی با بیان اینکه ما در سال اول توسعه تله مدیسین را در کشور نداشتیم افزود: بعد از شروع سمپوزیوم جرقه آن در کشور زده شد و بعد از آن گفته شد چه باید کنیم که امسال برای سومین سال به جرات می گویم علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه شیراز، مجموعه صنعت نفت، مجموعه نیروی دریایی ارتش در کنار دانشگاه ما توسعه پیدا کرده اند و این خبر خیلی خوبی است.
مهندس بهمن آبادی افزود: با یک جستجو در اینترنت در زمنیه بیمارستان الکترونیک و تله مدیسین بالغ بر 20 هزار صفحه خبر و تحلیل می بینید که همه آن یک ارتباطی با کنفرانس های ما از ابتدا تاکنون دارد ضمن اینکه بالغ بر 95 درصد گزارش ها مثبت بوده است که نشان می دهد کنفرانس توانسته تاثیر خود را در جامعه بگذارد و ما در یک موضوع فوق تخصصی بیمارستانی این همه گزارش و خبر داریم.
توضیح اینکه سومین سمپوزیوم «بیمارستان الکترونیکی و تله مدیسین» به منظور ارائه آخرین یافته های پژوهشی، تبادل علمی و آشنایی با کاربرد و توسعه فناوری های نوین در عرصه پزشکی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه ها، بیمارستان ها و حضور اساتید برجسته و به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز همایش های طاپکو و انجمن های بین المللی تله مدیسین 23 الی 25 آبان ماه 1391در تهران برگزار می شود.
ایجاد و توسعه بیمارستان الکترونیکی، توسعه تله مدیسین در کشور، آشنائی با بیمارستان های الکترونیکی در کشورهای پیشرفته، آشنائی با فرایند تبدیل بیمارستان سنتی به الکترونیکی، فرهنگ سازی بیمارستان الکترونیکی از اهداف ان برشمرده شده و فناوری ها و تجهیزات نوین بیمارستانی و تله مدیسین، هوش تصویر برداری پزشکی (رادیولوژی، پاتولوژی، کاردیولوژی و …) و تفسیر از راه دور، هوش بیمارستانی و مدیریت الکترونیکی بیمارستان، بیمارستان ناب و خدمات از راه دور، هوش نظارت و پایش از راه دور، هوش پرستاری و پرستاری از راه دور، هوش دارو خانه و خدمات دارویی از راه دور، کارت امتیازدهی متوازن(BSC) و هوش بیمارستانی، یکپارچه سازی و مدیریت اطلاعات از راه دور، جمع آوری و مدیریت داده ها در بیمارستان الکترونیکی، نرم افزارهای هوش بیمارستان الکترونیکی، بیمارستان سیار (MOBILE HOSPITAL)(m-hospital) محورهای مقالات این سمپوزیوم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − پنج =