نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

اهمیت روشنایی رنگ در ویدئو پروژکتور ها

تاریخ انتشار: 2021/09/29

روشنایی رنگ در ویدئو پروژکتور

در قسمتی از بدنه ویدئو پروژکتور شما، یک بلندگو از جنس ورقه قلعی وجود دارد که 34 وات توان تولید می‌کند. برخی دیگر از بلندگوها نیز می‌توانند 10 تا 20 وات توان را تولید نمایند، که این پروژکتور‌ها برای کلاس‌های 30 نفره یا بیشتر مناسب‌تر اند و دانش آموزان می‌توانند به راحتی به دروس در کلاس گوش دهند. اما، واقعا هیچ ویدئو پروژکتوری نیست که صدای فوق العاده ای را تولید نماید. تلویزیون‌های تخت می‌توانند تصاویر و ویدئوها را به صورت زیبا و با صدایی فوق العاده ارائه دهند. به عنوان یک مصرف کننده ممکن است به این نتیجه برسید که صدا بخش خیلی مهمی نیست و می‌تواند به صورت هدفمندی حذف شود اما حقیقت این است که ما برای به حداقل رساندن پروفایل نمایشگر‌ها (ویدئو پروژکتور های قابل حمل، تلویزیون تخت) مجبور شده ایم قسمت صوتی را قربانی این بروزرسانی نماییم. در ادامه به توضیح روشنایی رنگ در ویدئو پروژکتور و اهمیت آن می‌پردازیم.

منظور از خروجی رنگ چیست؟

خروجی نور یا روشنایی رنگ در ویدئو پروژکتور یک قابلیت جدید است که به خریداران ویدئو پروژکتور‌ها کمک می‌نماید. روشنایی از مهمترین مواردیست که مدت‌ها برای مقایسه از آن استفاده می‌شد. با این حال، شاخص های قدیمی به جای اندازه‌گیری خروجی نور سفید و نور رنگی باهم، فقط نور سفید را اندازه گیری می‌کردند. بسیاری از پروژکتور‌های امروزی می‌توانند رنگ‌های مختلفی را نمایش دهند، پس اندازه گیری خروجی نور سفید برای مقایسه آن‌ها کافی نیست. خروجی‌های رنگ یا روشنایی رنگ می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خریداران را در اختیارآن‌ها قرار دهند.

استاندارد روشنایی رنگ در ماه می سال 2012 منتشر شد. این مشخصه‌ی جدید توانست برای تمام نمایشگر‌ها از جمله ویدئو پروژکتورهای تجاری، آموزشی و خانگی اعمال شود و تفاوت عمده بین ویدیو پروژکتور‌ها را مشخص نماید. استاندارد روشنایی رنگ در ویدئو پروژکتور ها برای اولین بار داده‌های علمی را در اختیار کاربران نهایی قرار می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانند رنگ را مقایسه کنند. تولیدکنندگان برجسته، این استاندارد را در مشخصات محصول خود برای کمک به خریداران پروژکتور مشخص کرده اند. این استاندارد در حال حاضر شامل دو نوع اندازه گیری است – روشنایی سفید (خروجی نور سفید) و روشنایی رنگ (خروجی نور رنگ). خریداران ویدئو پروژکتور باید به دنبال هر دو عدد باشند .

 

روشنایی رنگ

روش اندازه گیری OLD در مقایسه با روش جدید اندازه گیری رنگ

نمودار کروماتوسیتی x,y که در سال ۱۹۳۱ توسط کمیسیون جهانی تعیین هویت رنگ و روشنایی (CIE) منتشر شد، دو مشخصه مهم یعنی روشنایی و اشباع را نمایش می‌دهد. این نمودار با بهترین ابزارهای موجود در آن زمان، توسعه یافت اما درک آن به صورت یکپارچه ممکن نست ( به عنوان مثال، این نمودار دارای ناحیه سبز گسترده ای است). به علاوه این نمودار بهترین استاندارد اندازه گیری پروژکتور ها نیست و به آن شیوه ای که انسان‌ها، رنگ‌ها را می‌بینند، ارائه نشده است.

در سال 1976، CIE  یک سیستم یکپارچه تر برای قالب سازی رنگ ارائه کرد که در آن اندازه گیری مقیاس های سه بعدی ( CIE 1976 L*A*B*) شدت (hue)، اشباع و روشنایی را مد نظر قرار داد. بعدها، مدل‌های ریاضی پیشرفته‌تر توانستند یک سیستم عددی جدیدی را منتشر نمایند تا با استفاده از ان ارتباط بیشتری با رنگ‌ها برقرار نمایند. امروزه می‌توان از این روش به عنوان دقیق‌ترین و تنها استاندارد اندازه گیری رنگ، به همان شیوه‌ای که انسان رنگ را درک می‌کند، نام برد.

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + هشت =