نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس چیست؟

تاریخ انتشار: 2021/06/07

وبینار و ویدئو کنفرانس

محبوبیت رویدادهای مجازی مانند جلسات آنلاین، وبینارها و کنفرانس های ویدئویی سالهاست که در حال افزایش است. برگزاری رویدادهایی از این دست به صورت آنلاین، تیم های پراکنده در سطح جهان را قادر ساخته است تا بدون سفرهای گران قیمت، نزدیكتر با هم كار كنند و به شركت‌ها این اجازه را می دهد تا هر كجا كه باشند به مشتریان و سهامداران خود دست پیدا کنند. با ظهور بیماری همه گیر COVID-19 علاقه به این روش‌های ملاقات آنلاین نیز افزایش یافته است. و گرچه واکسیناسیون به معنای آن است که جهان در مسیر عادی جدید و بهتری قرار دارد، اما مزایای فراوان وبینار و ویدئو کنفرانس به معنای تداوم محبوبیت آن‌ها است.اما تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس چیست؟ کدام یک برای کدام اهداف مناسب است؟ و برای میزبانی این نوع رویدادها به چه مواردی نیاز دارید؟

وبینار در مقایسه با ویدئو کنفرانس

وبینار و ویدئو کنفرانس برای ارتباط دیجیتالی افراد – بدون توجه به مکان آن‌ها – طراحی شده اند. اما وبینارها و کنفرانس های ویدئویی، قالب های مختلفی دارند و این قالب ها نیز اهداف این نوع رویدادهای مجازی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

وبینار چیست؟

وبینار مثل نامی که روی آن گذاشته شده، نمونه ای از وب و سمینار است. وبینارها، رویدادهای زنده ای هستند که به صورت آنلاین برگزار می‌شوند و به منظور ارائه اطلاعات به شرکت کنندگان طراحی شده اند. این قالب، اغلب متمرکز بر سخنرانی ها و پرزنتیشن‌های ارائه شده در یک قالب یک به چند است. یک وبینار همچنین ممکن است شامل به اشتراک گذاری اسکرین و ارائه نمایش باشد و ممکن است بیش از یک مجری اصلی داشته باشد. در طول بخش ارائه وبینار، ویژگی‌های اصلاح سازی غالباً برای تمرکز شرکت‌کنندگان بر محتوای اصلی وجود دارد. بعداً در این رویداد، می‌توان از این اصلاح سازی برای ایجاد بحث و گفتگوها و جلسات پرسش و پاسخ سازمان یافته با شرکت‌کنندگان استفاده کرد که به صورت زنده اتفاق می‌افتد.

با وجود این ویژگی‌های تعاملی، اعضای مخاطبان در یک وبینار، عموماً این امکان را دارند که منفعل باشند و معمولاً نیازی به داشتن میکروفون یا دوربین برای حضور و دریافت اطلاعات لازم ندارند.

علاوه بر این، در حالی که وبینارها اغلب به عنوان رویدادهای زنده تبلیغ می‌شوند، فراتر از ارائه اولیه خود ارزش دارند. به راحتی می‌توان آن‌ها را حین ارائه ضبط کرد و توسط video-on-demand (VoD)  مجددا پخش کرد که می‌تواند به شرکت‌کنندگان این فرصت را بدهد تا به مطالب ارائه شده مراجعه کنند. کسانی که نمی‌توانند در وبینار زنده شرکت کنند نیز می‌توانند از مطالب ارائه شده بهره‌مند شوند. برای برخی از سازمان‌ها، یک وبینار ضبط شده که از طریق VoD  در دسترس قرار گرفته است نیز می‌تواند مسیری برای درآمد مضاعف باشد.

 کنفرانس ویدیویی چیست؟

کنفرانس های ویدئویی، شباهت های زیادی با وبینارها دارند، به این دلیل که به صورت زنده، از طریق اینترنت برگزار می‌شوند و محتوای زیادی را شامل می‌شوند. با این حال، کنفرانس‌های ویدئویی آنطورکه وبینارها معمولا برگزار می‌شوند، تجربه‌های اطلاعاتی یک به چند نیستند. کنفرانس های ویدئویی بر روی به اشتراک گذاشتن اطلاعات جمعی متمرکز است و کمتر در آن‌ها بین مجری و مخاطب تمایز وجود دارد. در نهایت، کنفرانس‌های ویدئویی عموماً شامل یک سری سخنرانی‌ها هستند و شرایط مشترکی را ایجاد می‌کنند که اکثر یا همه اعضای مخاطب نیز در برخی موارد، مجری برنامه هستند.

به همین دلیل، کنفرانس‌های ویدئویی به طور کلی همه شرکت‌کنندگان را ملزم می‌کنند تا از رایانه‌ای که می‌تواند نرم افزار کنفرانس ویدیویی را اجرا کند و به میکروفون و دوربین کنفرانس دسترسی داشته باشد، در جلسه زنده شرکت کنند. اگرچه این مسئله ممکن است پیچیده یا گران به نظر برسد، اما اینطور نیست. امروزه بیشتر رایانه‌های رومیزی و دستگاه‌های تلفن همراه، بیشتر ابزارهای مورد نیاز برای شرکت در ویدئو کنفرانس را دارند. با استفاده از نرم افزاری با کاربرد آسان که از این رویداد پشتیبانی می‌کند، شرکت کنندگان معمولاً به سرمایه گذاری‌های جدید قابل توجهی در فناوری یا زمان نیاز ندارند.

وبینار و ویدئو کنفرانس چه نقاط مشترکی دارند؟

در حالی که رویدادهای کنفرانس ویدئویی عموماً تعاملی‎‎‌تر هستند، می‌توان آن‌ها را به عنوان محتوای ضبط شده VoD پس از رویداد زنده نیز در دسترس قرار داد. همانند وبینارها، این ممکن است برای شرکت‌کنندگان مفید باشد که بتوانند بعدا به آن رجوع کنند یا حتی به یک جریان بالقوه درآمدزا برای سازمان شما تبدیل شود.

از دیگر نقاط مشترک بین وبینارها و کنفرانس ویدیویی می‌توان به موارد مرتبط با دسترسی اشاره کرد. وبینارها و کنفرانس‌های ویدئویی می‌توانند رویدادهای عمومی باشند که هر کسی می‌تواند در آن شرکت کند یا به رویدادهای خصوصی سازمان شما با لیست مهمانان دعوت شده و یا کسانی که از قبل ثبت نام می‌کنند، محدود باشد.

 تفاوت‌های بین وبینارها و کنفرانس های ویدئویی چیست؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، قالب‌ها، بیشترین نقطه تمایز آن‌ها است. و یکی از ساده ترین راه ها برای درک تفاوت بین وبینار و کنفرانس ویدیویی، کاربرد آن‌هاست.

برخی از برنامه های رایج وبینارها شامل آموزش شرکتی، ارائه فروش، پذیرش در دانشگاه و جلسات اطلاع رسانی و پیام‌های مدیریتی سازمان می‌شود.

برخی از برنامه‌های متداول برای کنفرانس‌های ویدئویی شامل جلسات دپارتمان، آموزش نقطه به نقطه، فعالیت های مرتبط با برندسازی و سایر فعالیت های شرکتی است که نیاز به یک رویکرد مشترک و آموزش متقابل سازمانی دارند.

وبینارها در مقایسه با کنفرانس های ویدئویی: کدام یک بهتر است؟

پاسخ کوتاه: هیچکدام بهتر از دیگری نیست! مهم این است که کدام یک در هر زمان برای سازمان شما و نیازهای خاص آن بهتر است. در محیط رویداد مجازی امروز، ابزاری که سازمان شما برای گردهم آوردن ذینفعان تان انتخاب می‌کند – حتی اگر از هم دور باشند! – می‌تواند و باید بتواند هم از وبینارها و هم از کنفرانس های ویدیویی پشتیبانی کند.

به همین دلیل، حتماً باید به دنبال ابزاری بگردید که دارای ویژگی‌های زیر باشند:

  1. اصلاح سازی قوی:  ابزارهای قدرتمند و انعطاف پذیر اصلاح سازی، یک بخش اصلی در سازماندهی هم وبینارها و هم کنفرانس های مجازی است. آن‌ها همچنین می‌توانند به نزدیک کردن فضای یک رویداد به شکل وبینار یا ویدئو کنفرانس کمک کنند.
  2. امکان ضبط و توزیع رویدادها: برای گرفتن بهترین نتیجه از همایش های وبینار و کنفرانس های ویدئویی باید توانایی استفاده مجدد از رویداد پس از اتمام ارائه زنده آن وجود داشته‌باشد.
  3. استفاده آسان از ابزارها هم برای ارائه دهندگان و هم برای شرکت کنندگان: فقط به این دلیل که وبینارها و ویدئو کنفرانس ها فناوری‌های مهیجی هستند، به این معنی نیست که استفاده از آن‌ها سخت است. اطمینان حاصل کنید که به دنبال سیستم‌هایی هستید که نیاز به تلاش فراوانی از سوی مخاطبان شما نداشته باشد و بتواند به ارائه‌دهندگان در ارائه محتوای جذاب با ترکیبی از محتوای قابل ارائه مثل ویدیو و محتوای تعاملی کمک کند.
  4. تحلیل‌ها: برای درک عملکرد وبینارها و کنفرانس های ویدئویی خود، انتخاب یک پلت فرم که می‌تواند به شما اطلاعات دقیقی درباره توجه و مشارکت کاربر را ارائه دهد، ضروری است. تجزیه و تحلیل خوب می‌تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید که شرکت‌کنندگان به چه اطلاعات بیشتری نیاز دارند و به شما در ایجاد ارائه‌ها و ساختارهای بهتر رویدادها در آینده کمک می کند.
  5. ویژگی های تعاملی: مشارکت دادن شرکت‌کنندگان در حین برگزاری یک وبینار یا در زمان ارائه یک شرکت کننده دیگر، از اهمیت اساسی برخوردار است. ویژگی های تعاملی مانند آزمون‌ها و نظرسنجی‌ها، راهی عالی برای جلب توجه کاربران بدون ایجاد اختلال حین اجرای ارائه دهنده است.
  6. ویژگی های مشارکتی: اگرچه اتاق‌های انتظار، وقفه‌های کوتاه و ابزارهای مشابه برای هر وبینار مناسب نیستند، اما می‌توانند برای کنفرانس‌های ویدیویی ضروری باشند. اطمینان حاصل کنید که هنگام ارائه رویدادهای کنفرانس ویدیویی، ابزارهای بحث و ایده‌پردازی، از جمله اتاق گفتگو و وایت بردهای مجازی در دسترس همه باشند.
پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =