نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

لامپ ویدئو پروژکتور چیست ؟

تاریخ انتشار: 2019/12/25

لامپ ویدئو پروژکتور چیست

توصیف فنی یک لامپ ویدئو پروژکتور مدرن این است که یک لامپ قوسی بخار جیوه ای با فشار بسیار بالا است. لامپ های پروژکتور به عنوان لامپ های هالید فلزی یا لامپ های بخار جیوه با فشار بسیار بالا طبقه بندی می شوند.

لامپ ویدئو پروژکتور چگونه کار میکند؟

در یک لامپ پروژکتور، شکاف ARC وجود دارد که با بخار جیوه تحت فشار بسیار زیاد پر شده است. لامپ با ارسال یک جریان الکتریکی در این شکاف تحت فشار کار می کند. جریان بخار جیوه را روشن می کند و باعث می شود لامپ نوری بسیار روشن ایجاد کند. این نور بسیار روشن بر روی صفحه LCD یا DLP تابیده شده است که تصاویر شگفت انگیزی را تولید می کند.
لامپ های پروژکتور یک فناوری بسیار پیچیده دارند و با توجه به مشخصات هر لامپ، هزینه تولید آن ها ممکن است بسیار بالا رود. بنابراین، قیمت لامپ ویدئو پروژکتور می تواند بسیار بالا باشد.

درباره شفافیت و طول عمر لامپ ویدئو پروژکتور بیشتر بدانیم

طول عمر لامپ ویدئو پروژکتور

اجازه بدهید با گفتن این مطلب که طول عمر لامپ ویدئو پروژکتور های نمایش خانگی یا نوع تجاری آن در توان کامل حدود 3000 تا 4000 ساعت و در حالت توان اقتصادی پایین حدود 4000 تا 6000 ساعت  است، شروع کنیم.
این مقاله در مورد لامپ های دیتا پروژکتور در اصل در سال 2009 نوشته شده و در اواخر سال 2013 به روز شده و مجددا در سال 2017 بازنویسی شده است. در برخی موارد استثنا طراحی ویدئو پروژکتورها به گونه ای است که از بیشترین توان خود بهره می برند و درنتیجه عمر لامپ آنها کوتاه تر است. اما در این دستگاه ها که در حال حاضر نیز در بازار موجودند، لامپ ها حداقل 2000 ساعت کار می کنند. همچنین سازندگانی وجود دارند که ادعا می کنند لامپ دستگاه آنها بیش از 6000 ساعت کار می کند. من به شخصه پروژکتورهایی دیده ام که لامپ آنها 7000 تا 8000 ساعت کار کرده و حتی یک گروه از پروژکتورها نیز وجود دارد که لامپ آنها بیش از 10000 ساعت کار کرده است اما توجه داشته باشید که این روزها هر سیبی گرد نیست. من این موضوع را در ادامه مطرح خواهم کرد.

انواع لامپ دیتا پروژکتور

ما در اینجا در مورد لامپ های جیوه ای قدیمی با فشار بالا که در اکثر پروژکتورها مورد استفاده قرار می گیرد، صحبت می کنیم. البته لامپ های زنون گران قیمت نیز در بازار وجود دارند که در برخی دیتا پروژکتور های رده بالا به کار می روند. این لامپ های گران قیمت بوده و طول عمر کوتاه تری نیز دارند که فقط در برخی شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرند. چون کاربردهای تجاری یا خانگی آن ها بسیار محدود است ما روی این نوع لامپ تمرکز نخواهیم کرد.
بیشتر سازندگان لامپ ویدئو پروژکتور ، لامپ های خود را تا نقطه ای که لامپ نیمی از روشنایی اولیه خود را داشته باشد رتبه بندی می کنند. با توجه به این موضوع به یاد داشته باشید که کارکرد پروژکتورهای شما به طور قابل توجهی کاهش می یابد اما زمانیکه به پایان عمر رتبه بندی شده خود می رسد دچار افت نور بسیار شدیدی نخواهد شد. ما در این مطالعه سعی کردیم با توجه به این نکته مفهوم “روشنایی کافی” را زمانی در نظر بگیریم که میزان روشنایی بیشتر از 50% باشد. تشخیص این موضوع در هر اتاقی امکان پذیر است . دو لامپ 100 واتی را که هرکدام کلید برق خود را دارد در نظر بگیرید. حال فرض کنید که هردوی آن ها روشن هستند و ما یکی از آنها را خاموش می کنیم. در این صورت 50% از روشنایی اتاق را از دست داده اید. مطمئنم که می توانید این موقعیت را تصور کنید. بنابراین آنچه می خواهم به شما بگویم این است که اگر نوری در محیط داشتید زمانیکه عمر لامپ شما به پایان رسید باید نور محیط را نصف کنید تا همان شفافیت قبل را در تصویر مشاهده کنید. بنابراین با خرید ویدئو پروژکتور جدید، شما بدون اینکه نگران شفافیت تصویر باشید می توانید از تماشای تصاویر در فضای اتاق لذت ببرید حتی اگر توان دیتا پروژکتور شما در کمترین حالت تنظیم شده باشد که در بیشترین ویدیو پروژکتورها در این حالت، شفافیت 25-35% کاهش پیدا می کند. اگر این کار را هنگامیکه لامپ ویدئو پروژکتور شما افت پیدا کرده انجام دهید، شفافیت به انداز کافی نخواهد بود و مجبور می شوید دیتا پروژکتور را در حالت توان کامل تنظیم کنید و زمانیکه بازهم شفافیت به 50% حالت اولیه خود کاهش پیدا کند به نقطه ای می رسد که برای دید شما کافی نیست.

 

لامپ پروژکتور من در کجا قرار دارد؟

یک لامپ ویدئو پروژکتور را می توانید از طریق پیدا کردن یک صفحه پلاستیکی مربع یا مستطیل در جایی در قسمت بیرونی پروژکتور پیدا کنید. این صفحه معمولاً در قسمت پایین پروژکتور قرار دارد، اما گاهی اوقات در قسمت بالا یا طرفین قابل یافت است.
این پوشش معمولاً توسط دو پیچ محکم می شود. این پیچ ها را باز کنید و صفحه را بردارید تا قسمت پایین محفظه پلاستیکی (ماژول) که لامپ پروژکتور را در خود جای داده است، آشکار شود.
این محفظه پلاستیکی معمولاً دارای یک دسته متصل به آن است. به آرامی این دسته را بکشید تا لامپ ویدئو پروژکتور را از پروژکتور خود جدا کنید.
لامپ ویدیو پروژکتور مهمترین قسمت پروژکتور شماست ، زیرا نوری را ایجاد می کند که از طریق سیستم DLP یا LCD می درخشد و تصاویر واضح پروژکتور شما را نمایش می دهد.

قیمت لامپ دیتا پروژکتورقیمت لامپ ویدئو پروژکتور

با توجه به تغییرات قیمت دیتا پروژکتور ها و افزایش کاربرد آن ها، یکی از مسائل مهمی که ذهن خریداران این دستگاه ها را به خود مشغول می کند قیمت لامپ دیتا پروژکتور ها و هزینه تعویض لامپ دیتا پروژکتور است.

قیمت لامپ دیتا پروژکتور به چه عواملی بستگی دارد؟

با توجه به این که برخی از دیتا پروژکتور ها با قیمت میانگین کمتر از چهار صد دلار قابل تهیه کردن می باشند، اما متاسفانه قیمت لامپ دیتا پروژکتور ها از این قانون پیروی نمی کنند. با اینکه قیمت اغلب لامپ ها کمتر از 200 دلار می باشند، برخی دیگر حدودا بین 350 الی 400 دلار به فروش می رسند و با توجه به ساختار دیتا پروژکتور ها،توان و میزان انسی لومنز و سایز این لامپ ها حتما پس از گذراندن عمر مفیدشان مستلزم تعویض خواهند بود. به همین منظور برخی از خریداران دیتا پروژکتور ها، پس از شنیدن قیمت لامپ دیتا پروژکتور و هزینه تمام شده جهت تعویض لامپ دیتا پروژکتور، کمی شوکه می شوند. مسلما افراد کمتری از پرداخت هزینه تعویض لامپ دیتا پروژکتور ها خوششان می آید، اما قطعا راه هایی برای افزایش طول عمر لامپ ها و همچنین پیش بینی بودجه مورد نیاز جهت تعویض لامپ وجود دارد.

چرا قیمت لامپ های ویدئو پروژکتور اینقدر بالا هستند؟

یکی از شوک هایی که مشتریان هنگام خرید لامپ پروژکتور جدید تجربه می کنند، هزینه آن است، دلیل خوبی برای این امر وجود دارد. در داخل لوله ARC لامپ دیتا پروژکتور، بخار جیوه با فشار بسیار بالا است که هنگام پرش یا قوس الکتریکی، در طول شکاف پر از این گاز مشتعل می شود. اشتعال گاز در هنگام پرش یا قوس الکتریکی، باعث ایجاد نور بسیار روشن لامپ پروژکتور می شود.
بنابراین، فناوری و مهندسی که در ساخت لامپ ویدیو پروژکتور استفاده می شود ارزان نیست. در حقیقت ماشین هایی که برای تولید یک لامپ پروژکتور واحد لازم هستند می توانند میلیون ها دلار برای تولید کننده هزینه داشته باشند.

ویدئو پروژکتور هیتاچی - ویدئو پروژکتور مکسل

علاوه بر هزینه های خرید ماشین آلات، تولید کنندگان همچنین باید دانشمندان و مهندسان متخصصی را استخدام کنند که می توانند اطمینان حاصل کنند که لامپ پروژکتور خریداری شده شما مطابق با استانداردهای مورد نیاز پروژکتور خواهد بود. بخار جیوه باید دقیقاً تحت فشار خاصی قرار گیرد و لوله ARC و بازتابنده کوارتز دقیقاً در زاویه صحیح قرار بگیرند. اگر هر یک از این عناصر دقیقاً مطابق آنچه لازم است، کالیبره نشوند، لامپ پروژکتور ممکن است میزان روشنایی مورد انتظار را تولید نکند، ممکن است پنل LCD را درون پروژکتور بسوزاند یا ممکن است گاز درون آن مشتعل نشود.
هر لامپ پروژکتور همچنین دارای ولتاژ اشتعال متفاوتی است. این تنظیمات میزان روشنایی متفاوتی را ایجاد می کنند ANSI lumens rates)). بنابراین، دستگاه های تولید کننده لامپ های پروژکتور پیچیده هستند و هزینه نگهداری آن ها بالاست. آن ها همچنین باید برای هر تنظیم خاص لامپ جدید مجدداً مورد سنجش قرار گیرند. اگر سازنده بخواهد لامپ پروژکتور با کیفیت بالا تولید کند، هیچ راه کوتاهی وجود ندارد.
لامپ های پروژکتور برای ساخت هزینه بالایی دارند و به همین دلیل است که فقط چهار یا پنج تولید کننده اصلی لامپ های پروژکتور با کیفیت بالا در جهان وجود دارند. این تولید کنندگان هزینه های زیادی را صرف تحقیق و توسعه لامپ های پروژکتور کرده اند. آن ها همچنین باید  از کارخانه های مونتاژ نگهداری کنند. هزینه های ساخت لامپ های پروژکتور رقابت در بازار را محدود می کند، و هر دو این عوامل باعث افزایش هزینه لامپ های پروژکتور می شوند.

لامپ ویدئو پروژکتور

کمترین و بیشترین قیمت لامپ ویدئو پروژکتور با طول عمر طولانی چقدر است؟

  • عمر لامپ ویدئو پروژکتور

اگر هزینه های عملیاتی برایتان مهم است و استفاده شما از ویدئو پروژکتور بسیار زیاد است – مثلا 1500 ساعت در سال یا بیشتر – پس عمر لامپ و جایگزینی آن یک موضوع بسیار مهم خواهد بود. برای توضیح بیشتر فردی را در نظر می گیریم که  دیتا پروژکتور خود را معمولاً حدود 2000 ساعت در سال روشن می کند که در حقیقت برای کاربردهای خانگی است و به این ترتیب در سال برای آن هزینه می کند تا لامپ ویدئو پروژکتور همواره در بهترین کیفیت خود باشد. اما ممکن است این هزینه حتی بیشتر هم باشد. برخی کاربران خانگی، لامپ ویدئو پروژکتور ها را پیش از اینکه به نیمه عمر خود برسند تعویض می کنند چون به تمام لومان نیاز دارند و نمی خواهند هیچگاه حالت افت 50% را تجربه کنند.

بنابراین نمی توان یک عدد ثابت را برای هزینه تعویض لامپ ویدئو پروژکتور در نظر گرفت.

  • هزینه لامپ ویدئو پروژکتور

قیمت لامپ ویدئو پروژکتور بستگی به نوع دستگاه، شدت روشنایی، توان لامپ و موارد دیگر متفاوت است. این تجارت از یک جهت نسبت به تجارت خود ویدئو پروژکتور سودمندتر است برخی از برندهای مشهور در نمایش خانگی هزینه خرید لامپ دیتا پروژکتور بالاتری دارند. اما آنطور که به نظر می رسد قیمت ها در مورد دیتا پروژکتور های پرتابل که برای کلاس درس مناسب باشند به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.
اما موضوع قابل توجهی که اهمیت دارد این است که  عمر و هزینه های لامپ دیتا پروژکتور نباید معیار اصلی انتخاب شما برای خرید یک ویدئو پروژکتور باشد اما باید بدانید که میزان سرمایه گذاری شما در بلند مدت چقدر خواهد بود چون تاثیر بسزایی روی خرید پروژکتور شما دارد.

لامپ ویدئو پروژکتور

چه تفاوتی در حالت نرمال و Eco لامپ ویدئو پروژکتور وجود دارد؟

این که چه کسی برای اولین بار اصطلاح حالت Eco (اقتصادی) برای لامپ ویدئو پروژکتور مطرح کرد نمی دانیم اما استفاده از آن کاملا رایج شد یا بهتر است بگویم این اصطلاح برای حالتی به کار رفت که سازندگان به تنظیمات توان پایین در ویدئو پروژکتور اشاره داشتند.
اصطلاحات دیگری مانند حد پایین، لامپ کم نور، توان پایین یا حالت اقتصادی همگی به همین حالت اشاره دارند.

اگر از کاربران ویدئو پروژکتور های خانگی هستید، بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

به طور معمول تغییر حالت رنگ بین روش های Eco (اقتصادی) و نرمال وجود دارد. تنظیمات کالیبراسیون یکسان، تصاویر یکسانی را به شما نخواهد داد. مثلاً ممکن است در تنظیمات رنگ، قرمزی بیشتری دیده شود. البته تغییرات بسیار شدیدی دیده نمی شود اما اگر نیاز به تشخیص رنگ های بسیار دقیق داشته باشید، تغییرات قابل توجه است. اگر به دنبال رنگ های زنده در نمایش خانگی خود هستید، بهتر است دو سطح روشنایی اقتصادی و نرمال را کالیبره کنید.
اما چه کسی گفته که در لامپ ویدئو پروژکتور فقط دو حالت تنظیم وجود دارد؟  در حال حاضر دیتا پروژکتور هایی وجود دارد که سه یا چهار حالت تنظیم دارند. چه تفاوتی دارد؟
در برخی موارد سه حالت روشنایی متفاوت وجود دارد اما در برخی موارد پروژکتور هایی با سه (یا چهار) حالت وجود دارد که یکی از آنها حداقل حالت هوشمند است. در ادامه توضیح بیشتری می دهیم:

برخی  دیتا پروژکتور ها در حالت Eco با مدیریت هوشمند طول عمر خارق العاده ای خواهند داشت.

با وجود روند 4000/6000 ساعت در حالت Eco ، پروژکتورها یی وجود دارند که حتی بیشتر از این عمر می کنند. پروژکتورها در حال اضافه کردن ساعت های عمر لامپ خود با هوشمند شدنشان هستند. خاموش شدن خودکار پروژکتور در شرایط مختلف پدیده جدیدی نیست اما چیزی که این روزها جدید است این است که برخی پروژکتورها در حالیکه هنوز روشن هستند به یک حالت نیمه خاموش (Standby) وارد می شوند که به لامپ ویدئو پروژکتور آسیبی نرسد. در این حالت عمر لامپ بیشتر از 6000 ساعت می شود و در حال حاضر من پروژکتورهایی دیده ام که بیش از 10000 ساعت کار کرده اند.
این ویدیو پروژکتور ها با پایش نوع مصرف و قرار دادن توان در پایین ترین حالت و رفتن به حالت Standby موجب طولانی تر شدن عمر باطری می شوند. این پروژکتورها حتی زمانیکه محتوایی در حال نمایش است اما برای مدت طولانی تغییری در آن ایجاد نمی شود روی حالت Standby قرار می گیرند.
مسئله این است که رسیدن به بیشترین طول عمر فقط زمانی که به طور کامل از ویدئوپروژکتور استفاده می کنید محاسبه نمی شود بلکه زمانی که ممکن است برای چندین ساعت فراموش کنید که ویدئو پروژکتور را خاموش کنید نیز محسوب می شود. بیشتر پروژکتورها دارای نوعی تایمر یا ابزار کاهش توان هستند که اگر هیچ منبع فعالیتی وجود نداشته باشد از آن استفاده می کنند. اما خاموش کردن، طول عمر بیشتری برای شما نمی خرد چون از لحاظ فنی پروژکتور خاموش است. اما نمایش تصویر برای حدود 6 ساعت حتی با کمترین نور ممکن هم از ساعتی که برای مصرف ویدئو پروژکتور تان در نظر گرفته شده ، کم می کند.

تفاوت ویدئو پروژکتور و تلویزیون

تفاوت ویدئو پروژکتور ها با تلویزیون ها در این است که این دستگاه ها نمی توانند بدون انجام برخی رسیدگی ها و سرویس های مربوطه، دهه های متعدد بدون هیچ مشکلی کار کنند. ویدئو پروژکتور ها نیازمند تعویض لامپ، پاکسازی و تمیز کردن فیلتر هوا در فاصله زمانی هر یک یا دو ماه می باشند. لامپ دیتا پروژکتور ها در اغلب موارد حدود 2000 ساعت عمر مفید دارند. برخی از جدیدترین ویدئو پروژکتورها از عمر لامپ تا 3000 ساعت و در موارد معدود این میزان در مدل های خاص تا حدود 5000 ساعت می باشد. توجه داشتن به این نکته هم حائز اهمیت است که برخی از دیتا پروژکتور ها ممکن است به دلایل متفاوت مثل شرایط محیطی و آب و هوایی گرم، حتی ممکن است در کمتر از میزان استاندارد طول عمر لامپ، نیازمند تعویض لامپ باشند.
ویدئو پروژکتور ها دستگاه های بسیار مفیدی جهت نمایش تصاویر در ابعاد بزرگ می باشند و فواید استفاده از آن ها بر هیچ کس پوشیده نیست. بنابر این با توجه به کارایی آنها در نظر گرفتن نکات مذکور جهت افزایش طول عمر لامپ دیتا پروژکتور و افزایش مدت زمان دوره جهت سرویس این دستگاه ها می تواند مفید واقع گردد.

 

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + شش =