نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

تفاوت نرم افزار اسکایپ و اسکایپ فور بیزینس

تاریخ انتشار: 2020/11/28

نرم افزار اسکایپ

نرم افزار اسکایپ نرم افزاری است که اغلب به صورت عمومی توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا در سناریوهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم افزار برای تعداد کمی از کاربران که قصد دارند با هم ارتباط صوتی و تصویری داشته باشند بسیار مناسب می باشد و تنها با ساخت یک اکانت یا حساب کاربری برای هر فرد، امکان برقراری ویدئو کنفرانس را برای کاربران فراهم می سازد. از طرفی با توجه به این که سرور های این نرم افزار در شرکت مایکروسافت قرار دارد، تامین امنیت کاربران بر عهده این شرکت می باشند و در مقایسه با سرور های اختصاصی از امنیت پاینتری برخوردار می باشد چرا که امکان حمله هکرها به این سرور ها بیشتر است.

skype for business چیست ؟

اما تفاوت عمده اسکایپ فور بیزینس، که در گذشته با  نام Microsoft Lync شناخته می شد، با اسکایپ در این است که این نرم افزار برای سناریو ها و راهکارهایی با تعداد افراد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع نرم افزار اسکایپ پیشنهاد همزمانی بیش از 20 تماس را نمی دهد و برای این موارد اسکایپ فور بیزینس که برای هر شاخه یا branch تا 250 نقطه همزمانی را پشتیبانی می کند.  تفاوت اصلی دیگری که وجود دارد این است که تنظیمات امنیتی در skype for business کاملا قابل سفارشی سازی است و امکان انجام تنظیمات پیشرفته در آن وجود دارد. همچنین برای اکانت مورد استفاده در این نرم افزار بر خلاف اسکایپ، شما می توانید از هر نوع ایمیلی برای ایجاد حساب کاربری، مثل ایمیل های سازمانی، استفاده نمایید. اما بزرگ ترین مزیت اسکایپ فور بیزینس این است که سرور ها در داخل سازمان و یا شرکت مشتریان قرار دارد و این موضوع موجب افزایش و بهبود امنیت ارتباطات می شود.

از دیگر مزایای نرم افزار وب کنفرانس نسخه بیزینسی اسکایپ می توان به  امکان یکپارچه سازی آن با نرم افزارهای دیگر مثل Microsoft exchange، Microsoft office و … و sync شدن با سیستم های تلفنی تحت شبکه مثل voip اشاره نمود.

تفاوت های روش های استفاده از اسکایپ و اسکایپ فور بیزینس

در نرم افزار اسکایپ کاربران تنها با ساخت یک اکانت و لاگین کردن در حساب کاربری خود قادر به استفاده از این نرم افزار خواهند بود. اما در نرم افزار اسکایپ فور بیزینس کاربران از طریق کنترل پنل نرم افزار اسکایپ می بایست فعال شوند و کاربران از این طریق قابل کنترل شدن هستند. همچنین دسترسی های کاربران هم در نرم افزار اسکایپ فور بیزینس قابل کنترل هستند. این دسترسی ها شامل دسترسی ارسال و دریافت voice، ویدئو، ایجاد گروه، دسترسی از داخل یا خارج سازمان و مواردی از این دست می باشند.

دانلود skype for business برای گوشی و تبلت های اندرویدی از play store و برای گوشی ها و تبلت های اپل از طریق App store ممکن می باشد. برای نصب این نرم افزار بر روی لپ تاپ و رایانه های شخصی هم می توانید از مراکز دانلود نرم افزاری قابل اطمینان، این نرم افزارها را دانلود نمایید. البته در نسخه های جدیدتر نرم افزار آفیس، این نرم افزار در کنار نرم افزارهایی مثل word، power-point، excel و … وجود دارد که در نسخه های قدیمی تر مثل آفیس 2013  با نام Microsoft lync ارائه می گردید.

از مزایای دیگر و ارزشمندی که در سرور نرم افزار اسکایپ فور بیزنس می توان به آن اشاره کرد ارتباط بین سازمان ها با دامین کنترلر های مختلف می باشد به طور واضح تر اینچنین می توان گفت سازمان هایی که دارای اسکایپ فور بیزنس هستند می توانند از طریق سرور edge  خود و با پروتکلی به نام  federation این ارتباط را برقرار کنند .

تفاوت skype for business 2015  و skype for business 2019

تفاوت عمده و اصلی که در این دو محصول به چشم می خورد حذف voice mail  و persistent chat  از نسخه 2019 این محصول می باشد که بر روی office 365  و به صورت cloud  ارایه می گردد . و از طرفی قابلیت offline  بر روی نسخه 2019 می باشد .

 

نرم افزار Skype For Business  دارای دونسخه enterprise  و standard  می باشد که همانطور که از اسم آن ها مشخص می باشد نسخه استاندارد بیشتر به صورت درون سازمانی و در سناریوهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرد و نسخه اینترپرایز آن که  دارای pool  می باشد جهت سناریوهای بزرگ تر و تعداد یوزهای بیشتر در branch  های مختلف استفاده می شود .

قابل ذکر است در صورتی که نسخه استاندارد نصب گردد امکان بروزرسانی و تبدیل آن به نسخه enterprise  وجوددارد .

پیش نیازهای نصب و  راه اندازی skype for business

در رابطه بانصب و راه اندازی سرور skype for business  چند نکته وجود دارد که به اختصار در زیر به آن پرداخته ایم :

  • سازمان یا شرکت مربوطه باید دارای دامین کنرلر باشد تا بتوان از طریق آن یوزها ثبت و تنظیم دسترسی گردند .
  • دارابودن حداقل سرتیفیکیت داخلی جهت احراز هویت یوزرهایی که هم از داخل و هم از بیرون مجموعه می خواهند به سرور وصل شوند .
  • آی پی public جهت دسترسی از خارج شبکه .
  • دامین مربوطه می بایست بر روی بستر اینترنت پابلیش شده باشد (جهت شناخته شدن در دی ان اس های برون شبکه ای همچنین قابلیت Mobility)
  • حداقل دوسرور مجازی جهت نصب و راه اندازی سرویس های skype for business  و Edge server .

نیازهای سخت افزاری جهت نصب و راه اندازی

در رابطه با نیازهای سخت افزاری بهترین منبع خود شرکت ماکروسافت می باشد که پیشنهاد ارائه شده توسط آن شرکت در بهترین و ایده آلترین حالت می باشد که در لینک زیر به آن اشاره شده است .

https://docs.microsoft.com/en-us/skypeforbusiness/plan/system-requirements

https://docs.microsoft.com/en-us/skypeforbusiness/plan-your-deployment/requirements-for-your-environment/server-requirements

آموزش ویدئو کنفرانس با اسکایپ (skype)

ویدئو کنفرانس اسکایپ یک برنامه با دانلود رایگان است که امکان برقراری تماس صوتی و تصویری را بین کاربرانی که از این برنامه استفاد می‌کنند فراهم می‌کند. از ویژگی‌های نرم افزار ویدئو کنفرانس اسکایپ می‌توان به پیام رسانی فوری، تماس‌های صوتی و تصویری، جلسات آنلاین، در دسترس بودن اطلاعات (حضور) و قابلیت‌های اشتراک گذاری اشاره کرد.

راه اندازی ویدئو کنفرانس اسکایپ

برای شروع راه اندازی ویدئو کنفرانس با اسکایپ (skype) ابتدا از لینک زیر نرم افزار اسکایپ را دانلود و نوع دستگاهی (کامپیوتر، موبایل، تبلت و…) که می‌خواهید این برنامه را بر روی آن نصب شود و انتخاب کنید:

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=49440

اگر بر روی کامپیوتر شخصی خود نصب می‌کنید به این نکته توجه کنید؛ وقتی روی دکمه دانلود در صفحه کلیک می‌کنید، از شما خواسته می‌شود دانلودی را انتخاب کنید که با نسخه دیگر برنامه‌های Office  شما مطابقت داشته باشد. (نسخه 32 بیتی یا نسخه 64 بیتی). اگر نمی دانید، 32 بیتی را انتخاب کنید. نصب کننده نسخه را برای شما بررسی می‌کند.

  1. برای شروع دانلود،  Run را انتخاب کنید.
  2. برای تایید روی Yes کلیک کنید.

پس از نصب نرم افزار ویدئو کنفرانس skype، برنامه را اجرا و یک اکانت بسازید.

آموزش ویدئو کنفرانس skype

  • نرم افزار skype را از دسکتاپ یا منوی Start اجرا کنید.

 

ویدئو کنفرانس با اسکایپ

  • آدرس ایمیل FAU (به عنوان مثال،username@fau.edu ) و رمز عبور خود را وارد کنید و سپس روی Sign In کلیک کنید. از این پس می‌توانید با کاربرانی که حساب اسکایپ دارند تماس صوتی و تصویری برقرار نمایید.

ویدئو کنفرانس با skype

 

چرا اسکایپ (skype) نمی تواند جایگزین ویدئو کنفرانس شود؟

ویدئو کنفرانس در مقابل اسکایپ

در دنیای ویدئو کنفرانس همیشه این چالش وجود دارد که شرکت ها و سازمان ها مایل به استفاده کردن از سرویس های مجانی مانند Skype  به عنوان پلت فرم اصلی ویدئو کنفرانس خود هستند و همیشه این سوال وجود دارد، زمانی که سرویسی مانند Skype  تمامی نیازهای من را برطرف می کند چرا باید هزینه ای برای ویدئو کنفرانس پرداخت شود !!!
اغلب سازمان ها با این پاسخ در مقابل این سوال که راه حل های ویدئو کنفرانس چه برتری نسبت به سرویس هایی مانند Skype  دارند مواجه می شوند : ویدئو کنفرانس می تواند ارتباطات و همکاری ها در یک سازمان را بهبود بخشد.
بنابراین چرا در کسب و کار خود باید از ویدیو کنفرانس به جای سرویس هایی مانند Skype   استفاده کنیم؟
در ابتدا باید این نکته را در نظر بگیریم که کسانی که از ویدئوکنفرانس استفاده می کنند از سرویس هایی مانند Skype متنفر نیستند و به این قضیه اعتقاد دارند که این نوع سرویس ها مناسب برای مشتریان جهت ایجاد ارتباطات شخصی مانند ارتباط با دوستان و آشنایان می باشد و نه یک راهکار برای ارتباطات درون سازمانی.

به هرحال به این نکته توجه داشته باشید که Skype  فقط می تواند باSkype  ارتباط برقرار نماید.

ویدئو کنفرانس

محدودیت های سرویس اسکایپ

در واقع زبان ارتباطی در سرویس اسکایپ یک زبان واحد است و شما با اسکایپ قادر به ارتباط با سایر زبان های ویدئو کنفرانس نمی باشید. در حالی که در ویدئو کنفرانس با استفاده از زبان های مختلف و با استفاده از یک پروتکل ارتباطی به نام H.323  قادر به برقراری ارتباط با سایر ویدئوکنفرانس ها می باشید.
به طور خلاصه Skype  قادر به برقراری ارتباط با کسانی می باشد که اکانت Skype  دارند که این ارتباط دارای وضوح ضعیف با استفاده از مقادیر زیاد پهنای باند و هم چنین بدون پشتیبانی و مدیریت می باشد .
در زیر برخی از ویژگی های ویدئو کنفرانس در مقابل سرویس Skype  بیان شده است :

  • قابلیت همکاری و برقراری ارتباط

ویدئو کنفرانس :  درواقع با استفاده از تکنولوژی ویدئوکنفرانس شما قادر خواهید بود با تمامی پلتفرم های ویدئو کنفرانس و راه حل های مبتنی بر آن، با سایر نقات مورد نظر ارتباط برقرار نمایید.

اسکایپ : اسکایپ قادر به برقراری تماس با سایر کاربران اسکایپ می باشد و نه با سایر کاربرانی که دارای ویدیوکنفرانس هستند.

  • امنیت

ویدئو کنفرانس :  در واقع ارتباطی که با استفاده از زیرساخت های ویدئو کنفرانس انجام می شود همواره یک ارتباط امن وجود خواهد داشت. به دلیل اینکه ارتباطات ویدیو کنفرانس بدون هیچ واسطی و به صورت مستقیم از طریق ارتباط IP  با IP  انجام می شود همیشه به لحاظ امنیتی قابل اطمینان می باشد.

اسکایپ : در واقع از یک پروتکل تحت وب برای ارتباط استفاده می کند که برای ارتباطات در سازمان های دولتی و شرکت های بزرگ نامناسب است . در ارتباطات اسکایپ واسطی به نام سرورهای اسکایپ وجود دارد که امنیت را تضمین نمی نماید.

  • دوربین

ویدئو کنفرانس :  در راه حل های مبتنی بر ویدئوکنفرانس دوربین دارای کیفیت و زوم بالا و همچنین قابلیت کنترل از راه دور و تنظیم زاویه دارد. در اصطلاح به این نوع از دوربین ها PTZ  گفته می شود .

اسکایپ : به دلیل استفاده از دوربین های ثابت (Webcam) در اسکایپ قابلیت زوم و چرخش وجود ندارد. از اینرو در این نوع ارتباط صرفا می توان یک ارتباط نفر به نفر ایجاد نمود.

ویدئو کنفرانس

  • میکروفن

ویدئو کنفرانس : در واقع با استفاده از میکروفن های ویدئوکنفرانس صدای تمامی افراد حاضر در جلسه برای افراد نقطه مقابل به صورت کاملا واضح ارسال می شود . در سالن های بزرگ امکان سری کردن میکروفن ها برای پوشش دهی کامل سالن وجود دارد . با استفاده از این تجهیزات حرفه ای و مختص این کار، ارتباط ویدئویی و صوتی با بالاترین کیفیت برقرار می گردد. افراد حاضر در جلسه به هیچ عنوان برگشت صدای خودشان و نویز ناشی از صدای محیط را نخواهند شنید.

اسکایپ : در واقع میکروفن با دوربین یکپارچه شده است و با نداشتن امکاناتی از جمله گرفتن نویز محیط و کنسل کردن برگشت صدا  که از امکانات خاص ویدئوکنفرانس است، صدا با کیفیت پایینی ارسال و دریافت می شود.

  • از دست رفتن بسته ها یا Packet Loss

ویدئو کنفرانس : کاهش مجموع پکت های از دست رفته باعث تجربه بهتری از ارتباط ویدیو کنفرانس می شود و تصاویر با کیفیت بهتری قابل مشاهده می باشند . در واقع ویدئوکنفرانس به معنی تجریه ارتباط با کیفیت بالاست.

اسکایپ : از دست دادن بسته ها به صورت منظم و تاخیر زمانی های نامنظم، این به معنای تجربه یک ارتباط بی کیفیت است.

  • رزولوشن 

ویدئو کنفرانس :  قابلیت برقراری ارتباط با کیفیت 720(HD)  و 1080(Full HD)

اسکایپ : حداکثر رزولوشن 320*240  که به برای استفاده در صفحات کوچک مناسب ولی برای سالن جلسات اصلا کاربردی نیست.

  • پهنای باند  

ویدئو کنفرانس : قابلیت برقراری ارتباطات چند نقطه ای با استفاده از پهنای باند 128Kbps

اسکایپ :  به منظور برقراری ارتباط 5 نقطه ای حداقل به 4Mbps  پهنای باند مورد نیاز است.

  •   شرکت کنندگان 

ویدئو کنفرانس :  تعداد شرکت کنندگان در ارتباطات ویدیو کنفرانس نامحدود می باشد ولی برای یک  نمایش با کیفیت در صفحه نمایش تا 12 نقطه پیشنهاد شده است .

اسکایپ : تعداد شرکت کنندگان در ارتباطات حداکثر 10 شرکت کننده می باشد و برای یک ارتباط با کیفیت در صفحه نمایش تا 4 نقطه پیشنهاد شده است البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که برقراری ارتباطات چند نقطه ای در اسکایپ شامل هزینه می باشد .

  • مقیاس پذیری 

ویدئو کنفرانس :  در ویدئو کنفرانس به منظور افزایش مقیاس پروژه می توانید از MCU یا Multipoint Control Unit  برای افزایش تعداد شرکت کنندگان در ارتباط استفاده کرد .شما می توانید پهنای باند را برای تجربه یک ارتباط با کیفیت کنترل کنید.

اسکایپ : در اسکایپ مقیاس ارتباطات محدود است و تعداد شرکت کنندگان در ارتباط تا تعدادی تعریف شده، محدود شده است، همچنین به هنگام افزایش تعداد شرکت کنندگان پهنای باند به شدت افزایش می یابد.

  • زمان استفاده 

ویدئو کنفرانس :  قابلیت برقراری ارتباطات ویدئو کنفرانس چند نقطه ای به صورت نامحدود و در هر زمانی به دلخواه شما می باشد.

اسکایپ :  محدودیت زمانی در برقراری ارتباطات چند نقطه ای و وابسته به سرور خارجی می باشد.

  • مدیریت و کنترل

ویدئو کنفرانس :  در ویدیو کنفرانس شما قابلیت کنترل پهنای باند، زمان بندی، آپدیت های نرم افزاری و پشتیبانی را دارید.

اسکایپ : هیچ کنترلی بر روی زیرساخت شبکه وجود ندارد و هیچ پشتیبانی پاسخگوی شما نمی باشد .

  • خصوصیات پیشرفته 

ویدئو کنفرانس :  قابلیت Streaming و هم چنین Recording از قابلیت های ویژه و پیشرفته ویدئو کنفرانس می باشد.

اسکایپ :  دارای قابلیت ویژه ای نیست.

در صورت راهنمایی و مشاوره در این رابطه می توانید با همکاران ما در واحد ویدئو کنفرانس  تماس حاصل فرمایید.

02142981

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =