نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

با انواع وب کم کنفرانس و دوربین کنفرانس آشنا شوید

تاریخ انتشار: 2020/04/20

وب کم

دوربین ویدئو کنفرانس  یا وب کم کنفرانس ابزارهای خاصی هستند که برای استفاده در جلسات ویدئو کنفرانس طراحی شده اند. وب کم سالن کنفرانس به دوربین‌های متصل به کامپیوتر یا سیستم کنفرانس برای ارتباطات آنلاین در جلسات و کنفرانس‌های ویدئویی اشاره دارد. این وبکم‌ها به شما این امکان را می‌دهد که تصویری از خود یا محیط اطراف خود را به دیگران ارسال کنید و در جلسات آنلاین، حضور مجازی داشته باشید. وب کم را در حال حاضر به عنوان یکی از کاربردی‌ترین و بنیادی‌ترین اجزای اتاق کنفرانس می‌دانند. در حال حاضر با توجه به همه‌گیری COVID-19 استفاده و خرید وبکم کنفرانس روز به روز بیشتر می‌شود. اما ما به عنوان خریدار می‌بایست در خرید وب کم به چه نکاتی توجه کنیم؟ کدام ویژگی‌ها را می‌بایست در اولویت خرید و بررسی قرار دهیم؟ بهترین وب کم کدام است؟ ما به این سوالات و بسیار سوالات دیگر که شما را به عنوان خریدار درگیر خود نموده است در ادامه‌ی این گزارش پاسخ خواهیم داد.

همان طور که گفتیم استفاده از وب کم در حال حاضر رو به افزایش است. از وبکم سالن کنفرانس برای ارتباطات تصویری در کنفرانس‌ها، جلسات کاری و کلاس‌های آنلاین استفاده می‌شود.

کار در خانه و به صورت دورکاری و همچنین ایجاد ارتباطات موثرتر در فضای کاری برای کاهش میزان رفت و آمد به علت وجود ویروس کویید، هر کدام به نوعی افراد را تشویق می‌کند که به سمت خرید و استفاده از وب کم روی آورند. کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی، وبینارها، جلسات حرفه‌ای مذاکره با مشتریان و شرکا و… از دیگر مزایایی است که با استفاده از وب کم می‌تواند میسر شود.

با این حال، پیش از آن که به خرید وب کم بپردازیم، بهتر است نیازهای خود را در نظر بگیریم. در نظر داشتن این که کدام نیاز در اولویت بیشتری برای کسب و کار ما قرار دارد و ما را به سمت بهره‌وری و افزایش کارآمدی پیش ببرد می‌تواند اولویت‌های ما در خرید را تغییر دهد.

وبکم

دو دسته بندی اصلی برای دوربین های ویدئویی وجود دارد: دوربین های مصرفی و دوربین‌های حرفه‌ای. اولین دسته بندی برای ضبط تصاویر غیر حرفه ای طراحی شده و دوربین‌های وب نیز در همین دسته بندی قرار می‌گیرند. اما دسته بندی دوم در ویدئو کنفرانس و فرایند ساخت فیلم یا در تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دوربین وب کنفرانس چیست؟

دوربین وب کنفرانس یک دوربین دیجیتال است که برای برقراری تماس ویدئویی و صوتی در جلسات کنفرانس و ویدئو کنفرانس استفاده می شود. این دوربین به صورت مستقل یا به همراه یک میکروفون، بلندگو و سیستم ویدئو کنفرانس متصل می شود.

دوربین وب کنفرانس قابلیت چرخش و نورپردازی دارد و می توان آن را به صورت اتوماتیک یا دستی کنترل کرد. همچنین، بسیاری از دوربین های وب کنفرانس قابلیت فوکوس اتوماتیک دارند و تصاویر با کیفیت بالا و واضحی را ارائه می دهند.

از دوربین وب کنفرانس در جلسات کنفرانس، آموزش آنلاین، جلسات اجتماعی، مصاحبه های تلفنی و سایر موارد استفاده می شود.

دوربین وب کنفرانس با وبکم کنفرانس و دوربین‌های ویدئو کنفرانس چه تفاوتی دارد؟

دوربین وب کنفرانس، وبکم کنفرانس و دوربین های ویدئو کنفرانس، هر سه نوع دوربین هستند که برای استفاده در جلسات کنفرانس و ویدئو کنفرانس به کار می روند. با این حال، تفاوت هایی بین این سه نوع دوربین وجود دارد:

 

1.وبکم کنفرانس: وبکم کنفرانس در واقع نوعی دوربین وب است که به صورت مستقیم به کامپیوتر یا لپ تاپ شما متصل می شود و برای برقراری تماس های ویدئویی در برنامه های مانند Skype، Zoom، Microsoft Teams و غیره استفاده می شود. وبکم کنفرانس بیشتر برای استفاده شخصی و کوچک به کار می رود و قیمت آن نسبتاً کمتر است.

  1. دوربین ویدئو کنفرانس: دوربین ویدئو کنفرانس یک دوربین بیشتر حرفه ای است که برای استفاده در جلسات کنفرانس بزرگتر و با تعداد کاربران بیشتر به کار می رود. این دوربین ها اغلب دارای کیفیت تصویر بالاتر و قابلیت های پیشرفته تری مانند زوم، چرخش، کنترل از راه دور و غیره هستند.
  2. دوربین وب کنفرانس: دوربین وب کنفرانس بین وبکم کنفرانس و دوربین ویدئو کنفرانس قرار دارد و به صورت میانبر بین دو دسته قرار می گیرد. دوربین وب کنفرانس به عنوان یک دوربین وب قابل حمل و سبک با کیفیت تصویر خوب و محدودیت هایی مانند عدم قابلیت چرخش و زوم می باشد. اما با قیمت بسیار پایین تر از دوربین ویدئو کنفرانس قابل دسترسی می باشد.

به طور کلی، تفاوت بین این سه نوع دوربین در چیست؟

طبق توضیحاتی که در پاسخ قبلی ارائه شد، تفاوت بین این سه نوع دوربین در موارد زیر قابل مشاهده است:

  1. کاربرد: وبکم کنفرانس بیشتر برای استفاده شخصی و کوچک، دوربین ویدئو کنفرانس برای استفاده در جلسات بزرگتر و با تعداد کاربران بیشتر، و دوربین وب کنفرانس به عنوان یک گزینه میانبر برای کاربرانی که نیاز به دوربین با کیفیت تصویر خوب و قابل حمل دارند، اما قیمت بالای دوربین ویدئو کنفرانس را نمی توانند تحمل کنند.
  2. کیفیت تصویر: دوربین ویدئو کنفرانس بیشترین کیفیت تصویر را ارائه می دهد و اغلب دارای ویژگی های پیشرفته تری مانند زوم، چرخش، کنترل از راه دور و غیره هستند. در مقابل، وبکم کنفرانس و دوربین وب کنفرانس معمولاً دارای کیفیت تصویر پایین تری هستند.
  3. قابلیت های پیشرفته: دوربین ویدئو کنفرانس اغلب دارای ویژگی های پیشرفته تری نظیر پشتیبانی از صدای استریو، صدای بلندگوی قوی تر، و پشتیبانی از چندین دوربین به صورت همزمان است. در مقابل، وبکم کنفرانس و دوربین وب کنفرانس این قابلیت های پیشرفته را ندارند.
  4. هزینه: هزینه دوربین ویدئو کنفرانس بیشتر از دوربین وب کنفرانس و وبکم کنفرانس است. دوربین ویدئو کنفرانس معمولاً برای استفاده در جلسات کنفرانس بزرگتر و با تعداد کاربران بیشتر به کار می رود.

انواع رزولوشن و کیفیت:

 ۴ رزولوشن اصلی در سیستم‌های سخت افزاری ویدئو کنفرانس وجود دارد که عبارتند از:

  • (CIF (352×288
  • (4SIF (704×576
  • (HD (HighDefinition – 1280×720
  • (FullHD (1920×1080

سیستم‌های نرم‌افزاری ویدئو کنفرانس از رزولوشن های QVGA (320×240) و VGA (640×480) استفاده می کنند. QVGA ، CIF, VGA و  4CIF را می‌توان به عنوان رزولوشن‌های نسبتاً مشابه در نظر گرفت. اولین حالت از رزولوشن ماتریس دیجیتالی همانطور که در وب کم‎‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ برگرفته شده و تاریخچه آخرین مورد نیز بر مبنای استاندارد‌های سیگنال ویدئویی تلویزیونی (PAL و  NTSC) مطرح شده است.

در سال‌های اخیر، تجهیزات ویدئو کنفرانس که رزولوشن بسیار بالایی داشتند و تصاویر واقعی تری را منتقل می‌کردند؛ به صورت HD و سپس فول HD به تدریج وارد بازار شدند. البته ارسال تصاویر ویدئویی با کیفیت HD باید بسیار سریع‌تر انجام شود و فقط دستگاه‌هایی که اسکرین رزولوشن آن ها کمتر از 1280×720  پیکسل نباشد می‌توانند تصاویر ویدئویی باکیفیت HD  را پخش کنند.

وبکم

دوربین‌های ویدئو کنفرانس HD

چند نوع دوربین ویدئو کنفرانس مختلف وجود دارد که شامل دوربین های PTZ حرفه ای با سه درجه آزادی، دوربین‌های وب و دوربین‌های IP می‌شود. تمام انواع دوربین ها می توانند به صورت دستگاه‌های مستقل و یا همراه با تجهیزات میزبان دیگری مانند تلفن همراه، لپ‌تاپ، تلفن های هوشمند، ویدئو فون یا ویدئو کنفرانس و غیره کار کنند.

دوربین‌های (PTZ  (Pan-Tilt-Zoom

منطقی ترین انتخاب برای ویدئو کنفرانس در اتاق‌های جلسات به نظر می‌رسند و در زمانی که کیفیت تصویر بالا در هر شرایطی مورد نیاز باشد بهترین کاربرد را دارند. این دوربین‌ها تصاویر را فشرده نمی‌کنند و آن را به یک ترمینال ویدئو کنفرانس یا کارت گیرنده بدون هیچ گونه تأخیری منتقل خواهند کرد. این دوربین‌ها همچنین خاصیت گردش دارند که آن‌ها را قادر می‌سازد دوربین را در جهت فردی که در حال سخنرانی است در طول ویدئوکنفرانس بچرخانند. تنها عیب دوربین‌های PTZ، قیمت بالای آن هاست است که البته به علت تنوع بسیار زیادی که دارند قابل کنترل است. دوربین‌های  PTZ را می‌توان توسط کنترل‌های از راه دور یا با یک پنل کنترلی خاص توسط یک جوی استیک به صورت مجازی کنترل کرد. دوربین‌های PTZ می‌توانند موقعیت‌های از پیش تعیین شده مختلف را ذخیره کرده و در کسری از ثانیه روی آن‌ها تمرکز کنند و یا به طور خودکار روی فرد سخنگو از طریق میکروفون‌های تعیین جهت زوم کنند.

 

وب کم کنفرانس چیست؟

وب کم‌ها دستگاه‌هایی هستند که وظیفه اصلی آن‌ها ضبط تصاویر در زمان واقعی و انتقال آن از طریق اینترنت است. چنین دوربین‌هایی می‌توانند از طریق پورت usb به یک کامپیوتر متصل شده و یا داخل کیس کامپیوتر تعبیه شده باشند. این نوع دوربین‌ها برای کنفرانس‌های ویدئویی شخصی بسیار مناسب هستند. مهمترین مزیت دوربین های وب، قیمت ارزان وبکم، اندازه کوچک و سیگنال‌های بیشتر دیجیتالیزه شده آن‌ها در خروجی می‌باشد. اما برخلاف دوربین‌های PTZ این دوربین‌های شبکه، دیجیتالیزه شده و تصویر را فشرده می‌‎کنند به همین علت تاخیر ناچیزی در ضبط و انتقال سیگنال ویدئویی آن‌ها وجود دارد. کدگذاری ویدئویی دستی نیز می‌تواند در این دستگاه ها وجود داشته باشد.

اگر قطعات وب‌ کم ها را از هم جدا کنید، با قطعات و تجهیزات تقریباً یکسانی روبرو می‌شوید: یک تراشه حسگر تصویر نصب شده بر روی برد مدار پشت لنز. این بدان معنا نیست که همه وب کم ها دقیقاً یکسان هستند یا یکی به اندازه دیگری خوب است. در واقع، دو معیار کلیدی وجود دارد که به شما می گوید عملکرد یک وب کم کنفرانس چقدر خوب است: وضوح تصویر و نرخ فریم.

وضوح تصویر وبکم

در حالی که یک دوربین دیجیتال خوب برای ضبط تصاویر با وضوح بالا (جزئیات دقیق) طراحی شده است، یک وبکم عمداً تصاویر با وضوح بسیار پایین‌تر (مات‌تر ، درهم تر و پیکسلی) را ضبط می‌کند. یک وب کم ساخته شده طبق استاندارد، تصاویری با اندازه تقریباً یک دهم یک دوربین دیجیتال معمولی ایجاد می‌کند که معمولا    320 × 240 یا 640 × 480 پیکسل است، به این ترتیب، حجم هر فریم ثابت فشرده، به جای چندین مگابایت چند صد کیلوبایت خواهد بود. این بدان معناست که عکس‌های فوری وب کم می‌توانند بسیار سریعتر از عکس‌های دیجیتالی بزرگ از طریق اینترنت ارسال شوند، زیرا تعداد بایت بسیار کمتری برای دانلود و آپلود وجود دارد. وب کم‌هایی مانند این می‌توانند حتی با اینترنت سرعت پایین و دایال آپ نیز کاملا موثر کار کنند. باوجود اینکه، وب کم‌های مدرن HD (وب کم‌های با وضوح بالا) تصاویر را با وضوح بالاتری نسبت به وب کم‌های قدیمی‌تر (معمولاً 1280×720 و 1600×1200 ) ایجاد می‌کنند، هنوز هم از فایل‌های بسیار کم حجم‌تری نسبت به یک دوربین دیجیتال بسیار خوب، استفاده می‌کنند. از آنجا که آن‌ها تصاویر بسیار بزرگتری ارسال می‌کنند، به ارتباطات با پهنای باند مناسب نیاز دارند. اگر با وب کم در حال پخش هستید، به سرعت آپلود مناسب (معمولاً سرعت آپلود 1 مگابیت بر ثانیه یا بهتر) نیاز دارید، در حالی که سرچ کردن معمولی در اینترنت عمدتا به سرعت دانلود سریع متکی است.

نرخ فریم وب کم کنفرانس

نرخ فریم (نرخ تازه سازی نیز نامیده می‌شود) تعداد فریم در ثانیه (FPS) است که یک وبکم می‌تواند از عهده آن برآید. وب کم‌های با کیفیت پایین تر در حدود 24 فریم در ثانیه را مدیریت می‌کنند، در حالی که دوربین‌های بهتر ممکن است به 50-60 نیز برسند.

به چه نوع فریم ریتی نیاز دارید؟

هرچه‌قدر این نرخ بالاتر باشد، دوربین، بیشتر حرکت شما را ضبط می‌کند. در عمل، حتی نرخ فریم پایین برای چت ویدئویی به اندازه کافی مناسب است (زیرا شما بیشتر در حالت سکون به دوربین خیره شده‌اید) و اگر تنها کاری که انجام می‌دهید آپلود تصاویر ثابت (به مدت یک دقیقه یا بیشتر) با وب کم در یک صفحه وب است، نرخ فریم تقریباً اهمیتی ندارد.

ایجاد تعادل بین وضوح تصویر و نرخ فریم

اگر اتصال اینترنت شما بسیار کند است، نمی‌توانید بیش از یک نرخ فریم بسیار متوسط ​​(شاید فقط 5 تا 10 فریم در ثانیه یا حتی کمتر از آن) را مدیریت کنید: که در این صورت، ممکن است تصویر “با تاخیر” را مشاهده کنید که با صدایی که می‌شنوید یا تصویری “متحرک” با تغییرات ناگهانی در حرکت، هماهنگ نیست. اگر نرخ فریم بالا مهم است، انتخاب وضوح پایین (یا شاید استفاده از حالت سیاه و سفید به جای رنگ) ممکن است مشکل را برطرف کند. همچنین می‌توانید از نورپردازی بیشتر (با چراغ رومیزی زاویه دار) استفاده کنید و تصویری را که منتقل می‌کنید، ساده تر کنید (مثلا یک صفحه سفید را به عنوان پس زمینه ساده پشت سر خود قرار دهید یا جلوی یک دیوار سفید فیلم بگیرید و لباس‌های ساده بپوشید، بدون طرح های رنگی و شلوغ) اگر بتوانید میزان انتقال اطلاعات در هر فریم را کاهش دهید، از لحاظ تئوری باید بتوانید با پهنای باند محدود خود، فریم‌های بیشتری در ثانیه ارسال کنید.

بنابراین، در عمل، باید با توجه به سرعت محدود اتصال خود، بین وضوح تصویر و نرخ فریم، تعادل ایجاد کنید. با اتصال به یک پهنای باند پرسرعت، باید بتوانید هم نرخ فریم بالا و هم وضوح بالا را مدیریت کنید.

خرید وبکم کنفرانس

برای خرید وبکم کنفرانس به چه نکاتی باید توجه کنید؟

بررسی پیش از خرید وب کم کنفرانس شاید کمی انتخاب را برای شما سخت کند اما می‌بایست در نظر داشته باشید که رعایت نکات مهم و اساسی می‌تواند شما را به خرید به صرفه و با کیفیت سوق دهد. در ادامه‌ی این گزارش، پنج نکته‌ی مهم را که می‌بایست در خرید دوربین کنفرانس در نظر داشته باشید را به شما ارائه می‌دهیم. پنج نکته‌ی مذکور در این گزارش مطابق با آخرین استاندارد‌های موجود در دنیا است و شما با رعایت و در نظر داشتن آن‌ها می‌توانید اطمینان داشته باشید که خرید وب کم کنفرانس خود را در حد استاندارد‌های دنیا انجام داده‌اید.

کیفیت مهمترین نکته‌ای است که باید در وب کم جستجو کنید. اگر یک وب کم قدیمی با رزولوشن ۴۸۰p داشته باشید و تصویر در آن دچار لرزش شود، کیفیت خروجی شما به هیچ وجه مناسب نخواهد بود. این موضوع در عین حال که می‌تواند یک نقطه‌ی ضعف برای سازمان شما باشد از سوی دیگر می تواند یک فرصت تلقی شود تا به سمت خرید وبکم کنفرانس دیجیتال بروید. البته این را می‌دانیم که مقدار زیادی از کیفیت دریافتی توسط بیننده به دستگاه‌های گیرنده‌ی او بستگی دارند اما این موضوع دلیل خوبی نیست که خروجی تصویری و صوتی شما مناسب نباشد و عملکرد خوبی را نداشته باشد.

قبل از خرید وب کم کنفرانس، بهتر است مشخص کنید که چه نوع وب کمی برای کنفرانس نیاز دارید. با بررسی این عوامل و مقایسه وب کم‌های مختلف، می‌توانید یک وب کم کنفرانس مناسب برای خود پیدا کنید. برخی از عواملی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  1. کیفیت ضبط و کیفیت پخش

بین فایلی که شما از جلسات و یا دوره‌ی آموزشی خود ضبط می‌کنید تا تصویری که به صورت آنلاین در حال نمایش برای افراد دیگر است فاصله‌ی زیادی وجود دارد. ممکن است یک وب کم توانایی ضبط و ثبت تصاویر با کیفیت 1080p را داشته باشد اما آن چه را که به صورت آنلاین در اختیار باقی شرکت کنندگان قرار می‌دهد چنین نباشد. بدان معنا که کیفیت دریافتی تصاویر و نحوه‌ی دریافت آن توسط گیرنده نمی‌بایست بر نحوه‌ی ارسال و کیفیت تصاویر خروجی شما موثر باشد. و شما نباید به این فکر کنید که به دلیل این که گیرنده توانایی دریافت کیفیت بالا را ندارد از وب کم بی‌کیفیت برای ارسال تصاویر استفاده کنید. این یکی ویژگی مهم است که می‌بایست آن را در خرید وب کم کنفرانس خود مدنظر داشته باشید. دوربین ویدئو کنفرانس AVer EVC150Pro این ویژگی را دارا می باشد.

  1. کیفیت میکروفون

این بخش یک خصوصیت مهم در فرآیند نهایی سنجش کیفیت وب کم برای هر کاربر است برای افرادی که قصد خرید وبکم کنفرانس برای سازمان و کسب و کار خود را دارند این مهم ضروری است. زیرا میکروفون و کیفیت صدا می‌بایست به گونه‌ای باشید که حداقل صدای محیط را منتقل کند. در خرید میکروفون وب کم به این نکته توجه داشته باشید که میکروفون به صورت نقطه‌ای عمل کند و امکان حذف نویز و اکو از محیط را داشته باشد.

  1. کیفیت بزرگنمایی در تصویر

در تعداد زیادی از جلسات که به صورت آنلاین برگزار می‌گردد داده‌های آماری و اسلایدها و … بین طرفین گفت و گو تبادل می‌گردد از این رو تصاویر دریافتی و انتقالی می‌بایست آن‌قدر از کیفیت خوبی برخوردار باشند که در صورت بزرگنمایی در مقصد و مبدا دچار افت کیفیت نشوند. در وب کم داشتن دوربینی با فوکوس خودکار باعث می‌شود که چنین مشکلی به حداقل برسد.

قیمت انواع وب کم کنفرانس در بازار به چه مواردی بستگی دارد؟

قیمت وبکم عموماً بر اساس انواع آن تعیین می‌شود. وبکم‌ها به دو دسته بندی وب کم لنز ثابت و وب کم لنز متحرک (PTZ) تقسیم می‌شوند که در ادامه در خصوص هر کدام از این وبکم‌ها توضیح خواهیم داد.
وب کم کنفرانس لنز ثابت و انفرادی از وب کم ارزان قیمت در بازار ایران می‌باشند. یک وب کم با کیفیت تصویر برداری SD  و لنز پلاستیکی معمولاً از چند دلار شروع می‌شود.

گرانترین وب کم‌های لنز ثابت با کیفیت4k  بوده و زاویه دید بالایی دارند. این وب کم‌ها غالباً دارای میکروفون‌های قوی با اسپیکرهای مناسب می‌باشند. کاربرد وبکم‌های لنز ثابت برای اتاق‌های جلسات کوچک زیر 8  شرکت کننده می‌باشد. در میان وب کم‌های موجود در بازار وب کم ایرانی  Tenveo Tevo VA4K  داراری دوربین با کیفیت 4k وقابلیت Auto framing است و می‌تواند تا4X  بزرگنمایی دیجیتال در تصویر ایجاد نماید. این وب کم با زاویه دید 134 درجه ای می‌تواند یک اتاق جلسه زیر ده نفر با صوت و تصویر مناسب پوشش دهد. میکروفون و اسپیکر مناسب این محصول باعث شده صدای مناسبی را بتوان در جلسه شاهد بود. معمولاً به وب کم‌هایی که دارای اسپیکر و میکروفون باشند bar  یا all in one webcam گفته می‌شود.

قیمت وب کم‌های ایرانی معمولا نسبت به سایر وب کم‌ها‌ مناسب‌تر است. وب کم‌های PTZ بعلت داشتن لنز متحرک و زوم بالا طراحی پیچیده ای دارند و در دسته بندی وب کم‌های گران قیمت قرار می‌گیرند. کاربری اصلی این وب کم‌ها در سالن جلسات می‌باشد. وب کم‌های برند لاجیتک رالی و Aver vc540 از جمله حرفه‌ای ترین وب کم‌های متحرک 4k در بازار می‌باشند که در دسته بندی وب کم‌های سالن‌های بزرگ کنفرانس(Conference Came)  قرار می‌گیرند و می‌توانند یک سالن 15 تا 30 نفری با چند میکروفون 360 درجه (omni directional ) با صوت و تصویر مناسب پوشش‌دهی کنند.

وب کم کنفرانس Tenveo tevo-VA4k

 

با وب کم چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

اکثر ما تلفن‌های هوشمند با دوربین‌های جلو و برنامه‌های چت تصویری با کاربری آسان مانند FaceTime و Google Hangouts (یا WhatsApp و Snapchat در صورت تمایل) را داریم، پس چرا نیاز به یک وب کم جداگانه داشته باشیم؟ برخی هنوز ترجیح می‌دهند کارها را به روش قدیمی انجام دهند. با یک تلفن هوشمند، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که صحبت کنید و چت کنید. با یک وب کم، روی رایانه رومیزی، می‌توانید تایپ کنید، فایل‌ها را تبادل کنید، میز کار خود را به اشتراک بگذارید و سایر مواردی که ممکن است در تلفن همراه مشکل باشد را انجام دهید. بنابراین، هنوز جایی برای وب کم‌های قدیمی در عصر گوشی‌های هوشمند اندرویدی و آیفون وجود دارد.

اگر می‌خواهید تصویری ثابت را که مرتباً به روز می‌شود، از یک مکان خاص برای دیگران در اینترنت بفرستید، وبکم‌ها مفید هستند. به عنوان مثال، یک باغ وحش ممکن است بخواهد تصاویر زنده از زندگی گورخر یا زرافه خود را منتشر کند.

دلیل سوم امنیت است. شاید شما بخواهید هنگام تعطیلات بر خانه خود نظارت داشته باشید و یا مراقب بستگان بیمار یا سالمند باشید. وب کم به شما این امکان را می‌دهد که همه این کارها را انجام دهید.

چت تصویری

برای چت آنلاین با دیگران، هم به دستگاهی با وب کم (یا تلفن هوشمند با دوربین جلو) احتیاج دارید و هم باید از یک برنامه چت تصویری در رایانه یا تلفن همراه خود استفاده کنید. اسکایپ، معروف ترین برنامه چت تصویری است که تقریباً بر روی هر نوع رایانه یا دستگاه تلفن همراه اجرا می‌شود (اگرچه دیگر در دستگاه‌های قدیمی با سیستم عامل‌هایی مانند ویندوز XP یا نسخه‌های قدیمی لینوکس اجرا نمی‌شود. FaceTime فقط در دستگاه های Apple (iOS) کار می‌کند و Google Hangouts بر روی دستگاه‌های رومیزی، دستگاه های Apple (iOS) و تلفن‌های همراه Android اجرا می شود.

برنامه‌های چت تصویری درست مانند دوربین‌های وب کار می‌کنند – آن‌ها دائماً عکس‌ها را آپلود می‌کنند. فرض کنید من در حال چت ویدیویی با شما هستم. دوربین من عکسی از من می‌گیرد، آن را به فرمت دیجیتالی تبدیل می‌کند و برای کامپیوتر من ارسال می‌کند. برنامه چت در دستگاه من اطلاعات تصویر را از طریق اینترنت به رایانه شما “ارسال” می‌کند. برنامه چت در دستگاه شما اطلاعات تصویر را دریافت می‌کند و دوباره به تصویر تبدیل می‌کند که روی صفحه نمایش داده می‌شود. در همین حال، دوربین شما دقیقاً همین کار را با عکس شما انجام می‌دهد و آن را در جهت مخالف ارسال می‌کند. این فرایند دو طرفه به طور مداوم اتفاق می‌افتد، بنابراین، هر یک از ما به طور مداوم تصویری از دیگری دریافت می‌کنیم. برای سرعت بخشیدن به چت تصویری، برنامه‌های چت تصویری مانند Skype با دور زدن سرورهای متمرکز، بین دستگاه شما و دستگاه من ارتباط مستقیم برقرار می‌کنند. این روش بسیار کارآمد برای استفاده از شبکه (VOIP) Voice Over Internet Protocol، نام دارد و نمونه ای از تکنولوژی تحت  شبکه است که با نام  P2P (همتا به همتا) نیز شناخته می شود.

تصاویر وب کم

فرض کنید می‌خواهید تصاویری از باغ خود را در یک وب سایت پخش کنید و آن‌ها را در فواصل منظم به روز کنید. می‌توانید این کار را با وب کم انجام دهید. شما به سادگی وبکم را رو به باغ خود می‌گیرید آن را به کامپیوتر خود وصل کرده و یک نرم افزار مناسب نصب می‌کنید. این نرم افزار هر پنج دقیقه (یا در فاصله زمانی از پیش تعیین شده) تصویری را از دوربین ضبط می‌کند و با استفاده از یک فرایند ساده به نام FTP (پروتکل انتقال فایل) آن را در وب سایت شما کپی می‌کند. هر بار که یک تصویر جدید بارگذاری می‌شود، جایگزین تصویر قبلی در وب سایت شما می‌شود. وقتی مردم به سایت شما نگاه می‌کنند، جدیدترین تصویری را که دوربین شما بارگذاری کرده است، می‌بینند. اکثر مردم صفحات وبکمی خود را طوری طراحی می‌کنند که هر چند دقیقه یکبار به روشی که “تازه سازی متا” (بارگذاری مجدد خودکار) نامیده می‌شود، به روز می‌شود. این روش به آن‌ها اطمینان می‌دهد که همیشه آخرین تصویر در صفحات شان نشان داده شود.

دوربینIP  (پروتکل اینترنتی)

یک وسیله تحت وب است که داده های ویدئو را با فرمت دیجیتالی از طریق شبکه کامپیوتر منتقل می کند. دوربین IPیک ‏ip address bar در شبکه ایجاد می کند و برای اینکه تصاویر منطبق با چنین دوربینی را روی کامپیوتر خود ببینید و فقط کافیست که آدرس مصرف کننده اصلی را در web brwoser خود کپی کنید. دوربین های IP به ندرت در ویدئو کنفرانس استفاده می شوند چون تاخیر بسیار زیادی دارند که به علت دیجیتالیزه کردن و فشرده کردن تصاویر مشاهده می شود. تأخیر این دوربین ها با مدول شبکه که دوربین را مجبور می کند تصویر را برای انتقال پایدار از طریق شبکه های بر پایه اترنت بافر کند بهبود می یابد. این مدول حجم بار روی تجهیزات شبکه را افزایش می دهد و به همین علت انتقال ویدئو از طریق شبکه کند می شود.

تجهیزات ویدئو کنفرانس

با وب کم حرفه ای دیگر نگران هزینه تجهیزات ویدیو کنفرانس نباشید

امروزه اغلب ویدئو کنفرانس های شما معمولا در اتاق های اختصاصی برگزار می شوند. و شما برای برقراری این ارتباطات به تجهیزات پیشرفته و پیچیده ای نیاز دارید. و اگر این تجهیزات به درستی کار نکنند، شما مجبور به برقراری ارتباط با پشتیبانی iT برای برطرف کردن مشکل خواهید بود. و همه ی این موارد هزینه بر هستند.به علاوه، ارتباطات ویدئویی به طور کاملا خود جوش در حال گسترش هستند و نیاز به برقراری جلسات با همه ی کارکنان در هر زمانی وجود داره.

خوب، فکر نمی کنید که زمان اون رسیده باشه که برقراری کنفرانس های ویدئویی هم فراتر از محدوده اتاق های اختصاصی بره؟

 

همه‌ی محیط های برگزاری جلساتتون رو به تجهیزات ویدیو کنفرانس مجهز کنید.

دیگه نیازی به تجهیزات گران قیمت که مستلزم پشتیبانی iT هستند، وجود نداره. هزینه بالای تجهیزات ویدیو کنفرانس به گونه ای است که شاید تامین این هزینه ها برای برخی از کسب و کارها مقدور نباشد، با بکار گیری وب کم های حرفه ای و  بهره گیری از کیفیت صدا و تصویر فوق العاده، شما می تونید جلسات خودتون رو به راحتی برگزار کنید،بدون توجه به این که اتاق ها چقدر کوچک یا بزرگ هستند وبا کمترین هزینه ممکن!

پس موانع را کنار بزنید و همه ی افراد و  اتاق ها رو برای برقراری ارتباط ویدئویی آماده کنید.

معرفی بهترین وب کم‌های موجود در بازار و بررسی موردی آن‌ها

انچه تاکنون گفته شد بررسی ویژگی‌هایی بود که در انتخاب وب کم با توجه به میزان بودجه، نیازمندی و کاربری مورد نیاز شما و یا سازمانتان می‌توانست به خرید دوربین کنفرانس بهتر و مناسب‌تری منجر شود. در ادامه‌ی موارد گفته شده در بالا،  اطلاعات بسیار جزئی‌تری را از محصولات موجود در بازار با شما به اشتراک می‌گذاریم.  این محصولات و دانستن ویژگی‌های آن‌ها به شما در خرید کمک قابل توجهی خواهد نمود.

وب کم Aver VC520Pro

انتخاب وب کم VC520Pro که توسط یکی از پیشروترین شرکت‌های ساخت تجهیزات اتاق کنفرانس و وب کم Aver ساخته شده است برای شما می‌تواند بسیار مقرون به صرفه و حرفه‌ای باشد. این وب کم مجهز به زوم اپتیکال ۱۲x با کیفیت Full HD است. قابلیت اتصال به چند اسپیکر (بلندگو)، ویژگی‌های مدیریت جلسه بر پایه‌ی IP از خصوصیات منحصر به فرد این وب کم است.

اسپیکر‌های ۳۶۰ درجه، امکان چرخش دوربین به صورت ۳۶۰ درجه، وضوح صدای ۱۰w، امکان تشخیص چهره،  زیبایی و طراحی مدرن و بروز این وب کم Aver VC520Pro سالن کنفرانس شما را در قیاس با رقبا یگانه و بی همتا خواهد کرد.

پیشنهاد ما 

شرکت مهندسی نوآوران تحقیق با بیش از ۲۰ سال سابقه‌ی ارائه محصولات و خدمات تجهیزات صوتی و تصویری به مراکز مهم تجاری، اقتصادی، سیاسی در جغرافیایی به وسعت ایران و داشتن نمایندگی رسمی از شرکت‌های معتبر دنیا، در حال حاضر از پیشگامان تولید و عرضه این محصولات در ایران است.

بنابراین اگر به این موضوع فکر می‌کنید که سازمان شما از نظر سیستم کنفرانس، خرید وبکم کنفرانس، ویدئو کنفرانس و… دارایی کیفیت چندان مناسب و شایسته‌ای نیست. اگر به این فکر می‌کنید که باز طراحی در اتاق کنفرانس خود انجام دهید. اگر می‌خواهید با فناوری‌های نوین اتاق کنفرانس خود را بروز نمایید.

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =