نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

جدیدترین تجهیزات جانبی سیستم کنفرانس صوتی و تصویری

تاریخ انتشار: 2018/07/30

سیستم کنفرانس صوتی

سیستم کنفرانس صوتی اتاق کنفرانس یکی از تجهیزات ضروری اتاق جلسات هستند به طوریکه هرچه کیفیت و کارایی آن بالاتر باشد، تصمیم گیری در خصوص موضوعات مهم و حیاتی یک شرکت یا سازمان نیز سریعتر و آسان تر انجام می گیرد.
در گذشته سیستم صوتی اتاق کنفرانس تنها از چند دستگاه ساده شامل منبع تغذیه، میکروفون و کابل ها تشکیل می شد اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی تجهیزات جانبی بسیار زیادی جهت سهولت برگزاری جلسات به آن اضافه شده است.
آشنایی با این تجهیزات جانبی به شما در انتخاب بهتر سیستم صوتی کنفرانس کمک شایانی می‌کند. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

تجهیزات جانبی سیستم کنفرانس جهت بهبود کیفیت صدا:

  •  باندها و بلندگوهای سقفی

باندها و بلندگوهای سقفی به منظور تقویت و بهبود صوت در تجهیز سالن کنفرانس مورد استفاده قرار می گیرند. انتخاب نوع باند و بلندگوی سقفی بسته به چیدمان و طراحی سیستم صوتی اتاق  کنفرانس تغییر می کند.

  • باند های ایستاده

باندهای ایستاده به دو نوع اکتیو و پسیو تقسیم می شوند. داخل باندهای اکتیو، آمپلی فایر جهت پخش و کنترل صدا تعبیه شده اما برای پخش صوت از طریق باندهای پسیو باید از یک یا چند آمپلی فایر خارجی استفاده کرد. چیدمان این باندها در زوایای مختلف اتاق با توجه به اندازه آن برای شنیدن صدای واضح و رسا بسیار مهم است. نصب بلندگوی سقفی در اتاق کنفرانس موجب می شود که صداها به صورت یکنواخت در تمام سالن پخش شود و معمولا به صرفه تر است.

  • تاچ پنل

استفاده از تاچ پنل در سیستم کنفرانس می‌تواند تجربه کاربری را بهبود بخشد و کنترل سیستم را برای شرکت کنندگان راحت‌تر کند. در سیستم کنفرانس، تاچ پنل می‌تواند به عنوان رابط کاربری اصلی استفاده شود تا شرکت کنندگان بتوانند به طور سریع و آسان به تنظیمات و عملکردهای مختلف سیستم دسترسی داشته باشند.

بعضی از کاربردهای تاچ پنل در سیستم کنفرانس عبارتند از:

  • کنترل تصویر و صدا:

با استفاده از تاچ پنل، می‌توانید تنظیمات مربوط به تصویر و صدا را کنترل کنید. این شامل تنظیمات روشنایی، کنتراست، بلندی صدا، قابلیت‌ هدایت و کنترل و دوربین و سایر تنظیمات مربوط به تصویر و صدا است.

  • کنترل جلسه و شرکت کنندگان:

با تاچ پنل می‌توانید جلسه را مدیریت کنید، شامل شروع و پایان جلسه، کنترل دسترسی شرکت کنندگان، مدیریت لیست حضور و غیاب و تنظیمات دیگر مربوط به شرکت کنندگان.

  • ارسال و دریافت فایل‌ها:

تاچ پنل می‌تواند به عنوان یک واسط برای ارسال و دریافت فایل‌ها در جلسه کنفرانس استفاده شود. می‌توانید فایل‌های مربوط به ارائه‌ها، اسلایدها، اطلاعات تکمیلی و سایر منابع را بر روی تاچ پنل بارگذاری کنید و به سادگی با شرکت کنندگان به اشتراک بگذارید.

  • کنترل دوربین‌ها و تجهیزات دیگر:

در سیستم‌های کنفرانس پیشرفته، تاچ پنل می‌تواند استفاده شود تا دوربین‌ها، میکروفون‌ها، بلندگوها و سایر تجهیزات را کنترل کند. این شامل تغییر زاویه دید دوربین، کنترل حجم صدا، انتخاب میکروفون‌های فعال و غیره است.

تاچ پنل‌های مورد استفاده در سیستم کنفرانس ممکن است به صورت سخت افزاری (مانند صفحه نمایش لمسی) یا نرم افزاری (بر روی تبلت یا دستگاه مشابه) به عنوان رابط کاربری مورد استفاده قرار گیرند.

  • پاور میکسر

پاور میکسر از دیگر تجهیزات جانبی سیستم صوت اتاق کنفرانس هستند که ورودی‌های بسیاری روی آن تعبیه شده تا تجهیزات جانبی مختلفی مانند منابع صوتی، میکروفون‌ها و پلیرها به آن متصل و از این طریق کنترل شوند.

کیفیت صدایی که از بلندگو های داخلی میکروفن کنفرانس سالن کنفرانس پخش می‌شود کیفیت مناسبی ندارد. زمانی که  حجم صدای خروجی از سیستم کنفرانس برایتان اهمیت دارد و یا نیاز به پخش صدا از یک فایل، صوتی، تصویری، ویدئو کنفرانس و.. دارید  به همین منظور در سالن کنفرانس باید  از یک سیستم صوتی ایده آل که صدای رسا و واضحی داشته باشد استفاده کنید. به همین منظور از تجهیزات جانبی از قبیل آمپلی فایر، پاور میکسر و اسپیکر کنفرانس استفاده می‌شود.

پاور میکسر

پاور میکسر چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت میکسر و پاور میکسر

میکسر به معنای ترکیب کننده صدا می‌باشد. نقش میکسرها در یک سیستم صوتی ترکیب کردن صداهای مختلف با هم می‌باشد. 2 دسته میکسر وجود دارد:

میکسر‌های بدون پاور یا معمولی که امکان اتصال به آمپلی فایر در آن‌ها وجود ندارد.

میکسرهای پاور دار که به آن پاور میکسر گفته می‌شود و دارای آمپلی فایر می‌باشد. دستگاه پاور میکسر امکان میکس، ترکیب و تفکیک صدا را فراهم می‌کند.

پاور میکسرها علاوه بر  میکس و ترکیب صدا، اقدام به افزایش، کاهش تن و بیس صدا بصورت همزمان می‌کنند.

پاور میکسر به این صورت کار می‌کند که صداهای موجود در سالن مانند صدای میکروفن، ویدئو کنفرانس، لپ تاپ و… وارد چرخه آمپلی فایر  و میکسر می‌شود و صدا به بلندگوهای دیواری منتقل می‌شود که صدا بصورت یکنواخت با توجه به جانمایی مناسب بلندگوها در سالن توزیع و صدا در تمام نقاط سالن به یک اندازه شنیده می‌شود.

کاربرد پاور میکسر

  • برای اجراهای زنده بهتر است از پاور میکسر استفاده کنید.
  • در صورت زیاد بودن تعداد کانال‌های پاور میکسر می‌توان تجهیزات صوتی بیشتری به آن متصل کرد.
  • اگر از پاور میکسر برای ضبط صدا استفاده می‌کنید حتما کیفیت میکروفون و قابلیت اتصال پردازنده های خارجی را چک کنید.

اسپیکر کنفرانس

اسپیکر سالن کنفرانس چیست و چه کاربردی دارد؟

اسپیکرهایی که بر روی خود سیستم‌های کنفرانس نصب هستند ضعیف می‌باشند، در حدود 1 وات و 2 وات.

در سالن‌هایی که در حال تجهیز هستند جهت برقراری ارتباط با یکسری تجهیزات از قبیل ویدئو کنفرانس، پخش تصاویر مالتی مدیا، نمایش یک فایل پرزنتیشن دارای صدا و …نیاز به یک سیستم مناسب جهت پخش صدا  می‌باشد.

  • آمپلی فایر

آمپلی فایر یک دستگاه تقویت کننده صدا است، به این صورت که وقتی می‌خواهید از طریق بلندگو صدایی را پخش کنید باید بلند گوها را به دستگاهی متصل شود تا صدا از طریق آن تقویت شود و صدایی با کیفیت بالا، بدون نویز و بدون قطع و وصل شدن از طریق بلندگوها پخش شود به این دستگاه آمپلی فایر می گویند. از ویژگی‌های آمپلی فایر‌ها می‌توان به خطی بودن، قدرت خروجی، افزایش سیگنال و کارایی آن‌ها اشاره کرد.

 

آمپلی فایر سیستم کنفرانس

آمپلی فایر سیستم کنفرانس

انواع آمپلی فایر‌ها

  • ولتی

این نوع از آمپلیفایرها مناسب سیستم پیجینگ هستند که در مکان‌هایی که تعداد بلندگوها زیاد و محیط با ابعاد بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • اهمی

آمپلی فایرهای اهمی در سالن های آمفی تئاتر و کنفرانسی که به کیفیت صدای مطلوب تری (به اصطلاح صدای گرم) نیاز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت امپیلی فایرها چه در نوع ولتی و چه در نو اهمی بستگی به حجم کاربری و میزان خروجی صدا  دارد. برای مثال اگر در یک سالن به خروجی صدای 100وات نیاز داشته باشد باید آمپلی فایر 100 وات تهیه کرد یا اگر یک سالن آمفی تئاتر نیاز به 1000 وات خروجی صدا داشته باشد باید آمپلی فایر 1000 وات تهیه شود. قیمت آمپلی فایر ها با توجه به میزان حجم خروجی صدا و بلندگوهای مورد استفاده در سالن‌های کنفرانس چه به لحاظ اهمی و چه به لحاظ ولتی متفاوت است.

آمپلی فایرها قابلیت سری شدن هم دارند به این صورت که اگر نیاز به خروجی صدای 200 وات دارید امکان اتصال دو آمپلی فایر 100 وات بصورت سری وجود دارد.

مراکز کاربرد آمپلی فایر

امروزه استفاده از آمپلی فایرها در مراکز عمومی با توجه به دلیل گستردگی این مکان ها و تقویت کننده صدا امری ضروری است.

  • بانک ها
  • فرودگاه ها
  • ایستگاه های مترو
  • فروشگاه های بزرگ
  • سالن‌های همایش و کنفرانس
  • سالن‌های آمفی تئاتر
  • پنل رومیزی یا VSP Panel

پنل رومیزی یا VSP Panel چیست؟

پنل رومیزی یا VSP Panel سالن کنفرانس باکسی است که بر روی میز‌های سالن کنفرانس، سالن همایش و همچنین کلاس‌های درس نصب می‌گردد. که دسترسی‌های مربوط به انواع پورت‌ها از جمله پورت شبکه، HDMI، VGA و کابل برق ر فراهم می‌کند.

VSP Panel ها معمولا به صورت توکار بر روی میز کنفرانس نصب می‌شوند و داخل میز قرار می‌گیرند و یک درب بازشو دارند که وقتی درب باز می‌شود پورت‌هایی که بر روی صفحه پنل وجود دارند بهمراه درب پنل به سمت بیرون باز می‌شوند و دسترسی هایی از قبیل برق و شبکه، HDMI و VGA را برای کاربران فراهم می‌کند.

پنل باکس رومیزی  باعث نظم دهی به کابل کشی در سالن‌های کنفرانس می‌شود. و شخصی که در جلسه وظیفه پخش محتوا دارد تمام اتصالات مدنظر را در یک پکیج برایش فراهم شده است.

پنل رومیزی (VSP)

کاربرد VSP Panel

پنل رومیزی کنفرانس این امکان را به کاربران در سالن جلسات می‌دهد تا بتوانند هرگونه محتوا صوتی و تصویری را از طریق اتصال کامپیوتر، لپ تاپ، ویدئو پروژکتور و سایر تجهیزات الکترونیکی پخش کنند. همچنین این ماژول‌ها امکان پخش صدا و ارسال آن به بلندگوهای نصب شده در سالن را فراهم می‌کنند.

ویژگی‌های پنل رومیزی کنفرانس

  • نصب بصورت توکار
  • کارکرد آسان
  • امکان نصب تعداد زیادی پنل در کنار هم

 

  • کارت کپچر

کارت کپچر دستگاهی است که برای ذخیره کردن محتوای صوتی و تصویری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع از کپچر کارت برای آرشیو سازی محتویات استفاده می‌شود. در واقع کارت کپچر به صورت پیش فرض هر نوعی از محتوا  یا داده‌های تصویری را در قالب پورت USB در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در گذشته با توجه به اینکه اغلب سیگنال‌های تصویری از نوع آنالوگ بودند، پروسه تبدیل این سیگنال‌ها  به سیگنال دیجیتال هم باید توسط مبدل های صدا و تصویر قدیمی صورت می‌پذیرفت، اما در کپچر کارت‌های امروزی که از تکنولوژی‌های به روزتر استفاده می‌‌کنند نیازی به تبدیل سیگنال با توجه به دیجیتالی بودن آن‌ها وجود ندارد.

کارت کپچر

انواع کپچر کارت

کپچر کارت‌ها معمولا در انواع مختلفی عرضه می شوند.

  •  تبدیل HDMI به USB
  •  تبدیل HDMI به USB به همراه خروجی HDMI
  •  تبدیل HDMI به USB به همراه خروجی HDMI و خروجی صدای مجزا
  •  تبدیل AV به USB
  • و…

مراکز کاربرد کارت کپچر

امروزه معمولا در جلسات ویدئو کنفرانسی از کارت کپچر استفاده به عمل می‌آید. در واقع در این جلسات شما قادر خواهید بود تا یک داده تصویری را به عنوان وبکم به سیستم کامپیوتری معرفی کنید.

 

راهنمای خرید کارت کپچر‌

خرید کپچر کارت‌ معمولا با توجه به برندها و مدل‌های متعددی که از این کالا وجود دارد معمولا به صورت تجربی صورت می‌گیرد و در اثر تست محصولات مختلف توسط کارشناسان این حوزه به مشتریان و کاربران پیشنهاد می‌شود. با توجه به این که معمولا مشخصات فنی محصولات در کاتالوگ‌ها یکسان می باشد، معمولا کالاهایی که در پروژه‌های مختلف و تحت فشارهای کاری متفاوت مورد استفاده قرار گرفته‌اند و اصطلاحا امتحان  خود را پس داده اند توسط کارشناسان به مشتریان پیشنهاد می گردد.

تجهیزات جانبی سیستم کنفرانس مبتنی بر خدمات

  •  سیستم تصویربرداری و نمایش تصویر

سیستم تصویربرداری سالن کنفرانس شامل دوربین هایی است که به دو روش دستی و اتوترک تصویربرداری می کنند. در سیستم دستی، یک اپراتور توسط کیبورد چرخش و تصوربرداری دوربین را کنترل می کند در حالیکه در حالت اتوترک، دوربین به طور اتوماتیک از شخصی که در حال سخنرانی است، فیلم برداری می کند.
این سیستم همچنین شامل مانیتورهای کوچک رومیزی، صفحه نمایش های بزرگ نصب شده روی دیوار یا حتی ویدئو پروژکتور برای نمایش تصاویر ضبط شده یا هرنوع تصویر و ویدئو دیگری که باید در جلسه نمایش داده شود، می شود.

سیستم کنفرانس صوتی

  • سیستم مستندسازی

این سیستم جهت ضبط و رکورد تصاویر و سخنرانی ها مورد استفاده قرار می گیرد تا اشخاص مجاز بتوانند به آن مراجعه کرده و بخش های مورد نیاز را بازبینی کنند. امنیت این مستندات بسیار مهم است به همین علت سیستم های امنیتی قابل اطمینانی برای آنها طراحی می شود تا افزاد غیرمجاز نتوانند به این سیستم ها دسترسی داشته باشند.

  • سیستم رای گیری

یکی از امکانات بسیار پرکاربردی که به عنوان تجهیزات جانبی سیستم کنفرانس صوتی پیشرفته امروزی تعبیه شده، سیستم رای گیری است. با به کارگیری این سیستم، شرکت کنندگان در جلسه می توانند با فشردن دکمه های تعبیه شده نظر خود را در رای گیری بیان کرده و با مشاهده نتیجه آراء روی مانیتور یا صفحه نمایش های بزرگ، تصمیم گیری خود را نهایی کنند.

  • سیستم کنترل مرکزی

با توجه به افزایش روز افزون تجهیزات جانبی سیستم صوتی سالن کنفرانس، نیاز به یک سیستم کنترل مرکزی که بتوان از طریق آن دستورات مربوط به کنترل هریک از سیستم ها را به مرحله اجرا درآورد؛ کاملا ضروری به نظر می رسد. امروزه این سیستم های کنترل مرکزی، سیستم های اتاق کنفرانس را به صورت هوشمند درآورده اند به طوریکه با استفاده از آنها نه تنها می توان تمام تجهیزات اتاق کنفرانس از جمله دوربین ها، میکروفون ها و بلندگوها بلکه حتی نور اتاق، وسایل سرمایش و گرمایش و باز و بسته شدن پرده نمایش را نیز تحت کنترل در آورد.

سیستم کنفرانس صوتی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =