نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

نظر به اختلالات پیش آمده در خطوط تلفن منطقه، لطفا از طریف دکمه واتس‌اپ ، شماره تماس خود را اعلام فرمایید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

قیمت ویدئو کنفرانس به چه عواملی بستگی دارد؟
به روزرسانی شده با : تجهیزات، موارد کاربرد و قیمت پک کامل ویدئو کنفرانس

تاریخ انتشار: 2018/09/16

قیمت ویدئو کنفرانس

در این مقاله تصمیم بر آن داریم تا شما را در مورد قیمت ویدئو کنفرانس و تجهیزات جانبی دستگاه های ویدیو کنفرانس آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.
قیمت تجهیزات ویدئو کنفرانس به عوامل مختلفی از جمله انواع و یژگی‌ها، ابعاد سالن و تجهیزات جانبی از قبیل تلویزیون، ویدئو پروژکتور، سیستم کنفرانس صوتی سالن و…. بستگی دارد.

با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور، بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی به دنبال فناوری‌های روز دنیا جهت کاهش هزینه‌های سازمان خود هستند. در این بین فناوری ویدئو کنفرانس که باعث حذف فواصل فیزیکی افراد گشته و با یک ارتباط تصویری دو طرفه باعث حذف سفرهای غیر ضروری هم گردیده است.

فناوری ویدئو کنفرانس امروز توانسته با بالاترین کیفیت تصویری (Full HD ,Ultra HD) تصاویر افراد و محتوای مورد نیاز جلسات را با کمترین پهنای باند منتقل نماید. اما سوال اصلی تمامی کارشناسان فناوری اطلاعات که وظیفه مهم بررسی فنی راهکار ارتباطی و اعلام نیاز در مجموعه خود را به عهده دارند انتخاب بهترین راهکار با حداقل هزینه ممکن است.

ساده ترین روش پاسخ به این سوال به این شکل است.

دو راه برای پیاده سازی ارتباط تصویری دو طرفه وجود دارد که در اکثر منابع پیشنهاد شده است.

  • نرم افزاری
  • سخت افزاری

“اما پاسخ به این سوال به شکل درست و مناسب راهکار تلفیقی است یعنی بهره جویی از راه کار سخت افزاری و نرم افزاری در کنار یکدیگر”.

برای شفاف سازی این مسئله باید بگویم در عمل واقعاً نمی‌توان با یک کامپیوتر و نرم افزار یک سالن کنفرانس را به فناوری ویدئوکنفرانس استاندارد تجهیز کرد. اگر شما یک راهکار نرم افزاری را بخواهید در یک سالن کنفرانس پیاده سازی نمایید دیری نخواهد گذشت که یا راهکار فوق بدلایل مشکلات فنی کنار گذاشته می‌شود و یا با چند برابر هزینه به صورت غیر استاندارد بهینه سازی خواهد شد.

در ادامه به معرفی انواع تجهیزات ویدئو کنفرانس می پردازیم:

انواع دستگاه ویدئو کنفرانس

  • ویدئو کنفرانس سخت افزاری
  • ویدئو کنفرانس نرم افزاری
  • ویدیو کنفرانس تک نقطه ای
  • ویدئو کنفرانس چند نقطه ای

مشکلات رایج در خرید تجهیزات ویدئو کنفرانس

  • هزینه

سال‌های گذشته در حوزه ویدئو کنفرانس بسیاری از پروژه‌ها که با هدف دلسوزانه صرفه جویی در هزینه خرید تجهیزات سخت افزاری ویدیو کنفرانس به سمت راهکارهای کاملاً نرم افزاری ویدئو کنفرانس رفتند و در مسیر برای رفع مشکلات صدا و تصویر سالن کنفرانس خود 10 ها برابر هزینه اولیه یک سخت افزار ویدئو کنفرانس، هزینه کردند.

بعنوان مثال یک وب کم‌های قدیمی برای ارتباطات فردی طراحی شده است و استفاده از آن در یک سالن کنفرانس که معمولاً بالای 10 نفر در آن حضور دارند کار بسیار اشتباهی می‌باشد که منجر به شکست پروژه ویدئو کنفرانس می‌گردد. زیرا در جلسات حضوری زبان بدن (body language ) حدوداً 70% تاثیر گذاری را دارد که قطعات وقتی از یک وبکم استفاده شود هیچگاه نمی‌توان احساسات افراد که بر روی چهره آن‌ها هنگام مذاکره ایجاد می‌شود را منتقل نمود.
امروزه یا از وبکم های PTZ حرفه ای Aver  و Logitech  استفاده می‌شود یا از دوربین‌های PTZ حرفه ای سالن کنفرانس که انجام این امر از حداقل حدود 800$ یا حدوداً 4000$ برای یک مجموعه هزینه در بر خواهد داشت.

  • صدا

مشکل دوم در استفاده از راهکارهای نرم افزاری در سالن‌های کنفرانس مشکل صدا می‌باشد. زمانی که بیش از چند نفر در یک فضا شروع به صحبت می‌کنند میکروفن‌های معمولی نمی‌توانند صدای مناسبی را در فواصل مختلف دریافت نماید، برای رفع این امر یا باید هر فرد هنگام مکالمه نزدیک میکروفن قرار گرفته و یا بایستی به ازای هر یک یا دو نفر یک میکروفن در نظر گرفته شود که این امر برای یک مجموعه بسیار پر هزینه خواهد بود و هزینه‌ای در حدود 150$ تا 2000$ (بر اساس امکانات ، کیفیت و برند متغیر می‌باشد ) برای هر فرد در بر خواهد داشت. که اگر حدوداً 15 نفر در یک سالن کنفرانس حضور داشته باشند بایستی از 2250$ برای میکروفن‌های انفرادی +1000$ حداقل برای منبع تغذیه وحدوداً 250$ برای اسپیکر برای یک سالن در نظر گرفت، که در مجموع برای رفع مشکل صدا حداقل 3500$ هزینه بایستی صرف شود.
حال با یک مقایسه بسیار ساده می‌توان با تنها 2000$ یک سالن کنفرانس 30 نفره را به فناوری ویدئو کنفرانس سخت افزاری تجهیز نموده و کلیه مشکلات مطرح شده در زمینه صدا و تصویر را رفع نمود.

  • زیرساخت و شبکه

مشکلات زیر ساختی وشبکه ای مثل Jitter ,Packet lost, latency  که معمولاً آسیب خاصی به انتقال اطلاعات در شبکه‌ها نمی‌رساند اما مخربترین موضوعات در انتقال صدا و تصویر زنده در یک شبکه مبتنی بر IP  می‌باشند.

سخت افزارهای ویدئو کنفرانس با استفاده از DSP های سخت افزاری پیشرفته بالاترین مکانیزم‌های فشرده سازی صدا و تصویر را انجام داده و با استفاده از پروتکل‌های ارتباطی پیشرفته (H323,SIP)  قادر به رفع مشکلات ارتباطی خواهند بود بعنوان مثال امروزه سخت افزارهای جدید قادر هستند با استفاده از مکانیزم جایگزینی تصویر مشابه (H264 high profile)  حتی 30% پکت لاست را در شبکه رفع نموده و اشخاصی که در جلسه ویدئو کنفرانس حضور دارند متوجه مشکلات شبکه ای نشده و به خوبی جلسه ویدئو کنفرانس خود را ادامه دهند.

بررسی مشکللات راهکارهای ویدئو کنفرانس نرم افزاری

مهمترین نکته‌ای که هنوز بررسی نشده مکانیزم ارتباطی که در پیاده سازی راهکارهای نرم افزاری استفاده شده است می‌باشد. راهکارهای نرم افزاری بعلت محدودیت‌های پردازشی یا با قیمت‌های بسیار بالا بر روی سرورهای گران قیمت قابل پیاده سازی هستند و یا با حداقل مکانیزم‌های پردازشی و فشرده سازی نیاز به بسترهای ارتباطی مناسب دارند.

یکی از محبوبترین راهکار های نرم افزاری مورد استفاده در اکثر سازمان‌ها در ایران Skype for Business  می‌باشد که به راحتی نسخه‌های کرک شده آن توسط کارشناسان فناوری اطلاعات پیاده سازی و عملیاتی شده اند اما این راهکار برای استفاده در شبکه‌های محلی ساخته شده و برای اینکه کارمندان برای مذاکرات روزمره خود میز کارشان را ترک ننمایند طراحی و پیاده سازی شده است و استانداردهای فشرده سازی ارتباطی در شبکه‌های گسترده همانند اینترنت را ندارد و در هنگام برقراری ارتباط در شبکه‌های گسترده با مشکلات زیادی مواجه می‌گردد. بسیاری از سازمان‌ها که از راهکار فوق برای ارتباط تصویری بین استانی استفاده نموده اند یا به دنبال تقویت زیر ساخت ارتباطی شان رفته اند ویا پس از گذشت چند ماه به سمت استفاده از سایر راهکارها سوق پیداه کرده اند. با توجه به محبوبیت Skype for Business اکثر کمپانی‌های بین المللی استانداردهایی را جهت تلفیق تجهیزات ویدئوکنفرانس تولیدی خود با Skype for Business داشتنه اند.

ویدئو کنفرانس

معرفی ویدئو کنفرانس  AVer

بعضی از راهکارهای نرم افزاری در دنیا نیز با استفاده از پروتکل SVC  طراحی شده اند، با ارائه لایسنس‌هایی امکان برقراری ارتباط تصویری با راهکار‌های سخت افزاری را امکان پذیر نموده اند. اما در این بین تنها کمپانی که توانسته راهکار نرم افزاری را با کمترین هزینه با راهکارهای سخت افزاری مقرون به صرفه و با کیفیت تلفیق نمایند کمپانی Aver  می‌باشد. این کمپانی تایوانی با بهره‌مندی از تیم R&D قوی تنها کمپانی در دنیا می‌باشد که توانسته است ارتباطات همزمان 16 نقطه ای را با کیفیت Full HD در یک ترمینال پیاده سازی نماید.

بسیاری از سازمان‌ها همانند مراکز آموزشی همیشه به دنبال راهکار ارتباط تلفیقی نرم افزاری و سخت افزاری بوده اند که با ارسال یک لینک دانشجویان  را از نقاط فیزیکی مختلف وارد جلسه نموده و پس از اتمام جلسه لینک ارتباطی فوق را غیر فعال نماید. این امر در دستگاه ویدئو کنفرانس  SVC500  کمپانی Aver  به ساده ترین شکل و با کمترین هزینه ممکن (0.1 راهکارهای معمول دنیا) پیاده سازی شده و خوشبختانه در یک سال گذشته در بیش از 15 سازمان بزرگ در کشور اجرا و عملیاتی شده است.

وبکم‌های حرفه ای کمپانی اور همانند VC520  با 12 برابر بزرگنمایی، قابلیت چرخش و ذخیره پوزیشن افراد و استفاده از میکروفن‌های omnia director که قابلیت صدا برداری 360 درجه دارند بهترین راهکار برای رفع مشکل صدا و تصویر در سالن‌های کنفرانس که از راهکارهای نرم افزاری و ابری  استفاده می‌کنند می باشند اما بایستی توجه داشت که این تجهیزات هیچگونه تاثیری در زیرساخت ارتباطی و پهنای باند استفاده شده برای برقراری ارتباط نخواهند داشت.

پک کامل ویدئو کنفرانس شامل چه تجهیزاتی می‌باشد؟

هر ویدئو کنفرانس سخت افزاری شامل یک عدد کدک ، یک عدد دوربین ، یک یا چند عدد میکروفن ، اسپیکر (در بعضی از مدل‌ها اسپیکر ندارند) ، ریموت کنترل و کابل‌های ارتباطی و اتصالات مربوطه می‌باشد. البته در بعضی از برندها و مدل‌ها تجهیزات optional و اضافی مانند پرزنتر بیسیم، نمایشگر لمسی برای کنترل دستگاه و … نیز در پک ویدئو کنفرانس وجود دارند.

قیمت پک کامل ویدئو کنفرانس

ویدئو کنفرانس‌های سخت افزاری بنا به شرکت و کشور سازنده اقلام و همچنین امکانات متفاوتی دارند. قیمت تجهیزات ویدئو کنفرانس از حدود 1000 دلار تا 5000 دلار هستند که البته این قیمت‌ها برای ویدئو کنفرانس‌های بدون MCU داخلی، هستند. دستگاه هایی که دارای قابلیت فعالسازی MCU داخلی هستند بسته به تعداد لایسنس‌های MCU فعال روی دستگاه از 5000 دلار تا 15000 دلار متغیر می‌باشد.

در چه مواردی بهتر است پک کامل ویدئو کنفرانس خریداری شود؟

بصورت کلی در مواردی که فاصله‌های مکانی دو یا چند نقطه از هم طولانی هست و یا ریسک و هزینه رفت و آمد بالا می‌باشد و نیاز به برگزاری جلسات بین سازمانی زیاد باشد، توصیه ما استفاده از راهکارهای ویدئو کنفرانسی هست. بنا به حساسیت جلسات و بودجه سازمان‌ها، امکان انتخاب راهکارهای نرم افزاری یا سخت افزاری ویدئو کنفرانسی وجود دارد. معمولا در جلساتی که تعداد نفرات حاضر در سازمان‌ها بیش از 2 تا 3 نفر یا متراژ اتاق کنفرانس بیش از 7 الی 8 متر باشد لازم است تا برای برگزاری یک جلسه با کیفیت از ویدئو کنفرانس‌ها یا پکیج های دوربین کنفرانسی سالنی استفاده نمایید.

مقایسه قیمت تجهیزات ویدئو کنفرانس سخت افزاری و نرم افزاری

همانطور که مشخص است قیمت ویدئو کنفرانس سخت افزاری به مراتب نسبت به ویدیو کنفرانس نرم افزاری بالاتر می‌باشد آن هم به دلیل وجود دوربین و میکروفن حرفه ای که مناسب سالن‌‎های کنفرانسی است، در صورتی که  ویدئو کنفرانس نرم افزاری مناسب استفاده شخص است که از طریق لپ تاپ، گوشی موبایل و تب لت تصمیم به برقراری ارتباط ویدئو کنفرانس دارد اما اگر از نرم افزار برای سالن کنفرانس استفاده شود نیازمند وب کم و میکروفن مخصوص می‌باشد که هم هزینه نسبتا بالایی دارد و هم از نظر کیفیت قابل مقایسه با تجهیزات  سخت افزاری ویدئو کنفرانس نمی‌باشد.

مقایسه قیمت ویدئو کنفرانس تک نقطه‌ای و چند نقطه‌ای

قیمت ویدئو کنفرانس چند نقطه‌ای با توجه به تعداد نقاط همزمانی گران‌تر از ویدئو کنفرانس تک نقطه‌ای می‌باشد، هرچه تعداد نقاط  شرکت کننده در یک جلسه ویدئویی به صورت همزمان بیشتر باشد  قیمت افزایش می یابد. اما در ارتباطات ویدیو کنفرانس تک نقطه ای شما تنها قادر به برقراری ارتباط بین دو نقطه خواهید بود.

جمع بندی نهایی

استفاده از راهکارهای استاندارد نرم افزاری برای برقراری ارتباطات فردی مانند موبایل ،تبلت و کامپیوتر امری اجتناب ناپذیر می‌باشد اما استفاده از راهکار نرم افزاری جهت استفاده در سالن های کنفرانس بزرگترین اشتباه می باشد که در میان مدت باعث صرف 10 ها برابر هزینه اولیه سخت افزارها خواهد شد.
تلفیق راهکارهای استاندارد نرم افزاری و سخت افزاری ویدئوکنفرانس (H323,SIP,WebRTC)  باعث کاهش هزینه‌های راه اندازی شده و درنهایت موفقیت پروژه ویدئو کنفرانس در یک مجموعه باعث حذف سفرهای استانی و کاهش هزینه ها با صرفه جویی در زمان و هزنیه‌های سفر خواهد شد.

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

One thought on “قیمت ویدئو کنفرانس به چه عواملی بستگی دارد؟
به روزرسانی شده با : تجهیزات، موارد کاربرد و قیمت پک کامل ویدئو کنفرانس

  1. محمد احمدزاده گفت:

    ویدئو کنفرانس های ایرانی نسبت به برندهای خارجی قیمت مناسبتری دارن. اما این که کارایی اون محصولات رو هم دارن یا نه جای سواله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − یازده =